PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Analýza mediálních obsahů - JJB323
Anglický název: Analysis of Media Contents
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 230 / neurčen (98)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Jan Křeček, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jan Křeček, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: JJB339
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (07.10.2016)
Předmět Analýzy mediálních obsahů studující seznámí se základními oblastmi a metodickými postupy výzkumu mediální komunikace. Studující se následně zaměří na zvládnutí kvantitativní obsahové analýzy jako dominantní metody výzkumu mediálních sdělení. Seznámí se s jednotlivými fázemi výzkumného projektu od stanovení hypotéz přes sběr dat až po jejich vyhodnocení. Znalosti a dovednosti mohou studenti využít při tvorbě své bakalářské práce, v předem nahlášených případech je tamtéž dokonce možno uplatnit závěrečný úkol kursu (viz dále).

Kontaktní výuka je rozložena do tří bloků
1. Metodické inspirace mediálních studií, metodologická specifika kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Úvodní seznámení s berelsonovskou kvantitativní obsahovou analýzou.
2. Proces kvantitativní obsahové analýzy krok za krokem, její aplikace na aktuální mediální obsahy, typické oblasti užití, plánování vlastního výzkumu.
3. Sestavení kódovací knihy a provedení výzkumu, seznámení se statistickým softwarem SPSS (PSPP), základy interpretace a prezentace výsledků.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (29.09.2016)

 

BERGER, A., A.: Media research techniques. London: SAGE, 1998.

DISMAN, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1993.

DOMINICK, R. D., WIMMER, J. R.: Mass media Research: An Introduction. Boston: Thomson Wadsworth, 2006.

SCHULZ, W., HAGEN, L., SCHERER, H., REIFOVÁ, I., KONČELÍK, J.: Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum, 2011.

HANSEN, A., COTTLE, S., NEGRINE, R., et al.: Mass communication research methods. Hampshire: Palgrave. 1998.

HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2004.

NEUENDORF, K.:  The content analysis guidebook. London: Sage, 2002.

RIFFE, D., LACY, S., FICO, F.,G:  Analyzing Media Messages. Using Quantitative Content. London: Routledge, 2013.

SEDLÁKOVÁ, R.: Výzkum médií: neužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014.

TRAMPOTA, T., VOJTĚCHOVSKÁ, M.: Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010.

WIMMER, R.,D., DOMINICK, J.,R.: Mass media research: an introduction. Belmont: Thomson, Wadsworth, 2006.  

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (24.10.2017)

Kromě účasti se v rámci kursu hodnotí dva průběžné (vždy po setkání kursu) úkoly (1.úkol: Operacionalizace, 2.úkol: Test reliability) a závěrečný úkol (Sběr dat), odevzdaný v jednom ze tří zkušebních termínů.

Neodevzdání prvního průběžného úkolu v zadaném termínu (vždy do pátku týden před dalším setkáním kursu) automaticky snižuje závěrečné hodnocení o jeden stupeň nebo zvyšuje objem závěrečného úkolu.

Bez úspěšného absolvování druhého úkolu (test reliability) a odevzdání závěrečného úkolu (sběr dat) nelze předmět absolvovat. Závěrečný úkol se odevzdává v jednom ze tří zkušebních termínů ve zkouškovém období.

Závěrečný test není.

Zadání průběžných i závěrečného úkolu budou detailně specifikována v závěru příslušného setkání kursu a následně zde publikována.

Průběžné i závěrečný úkol se odevzdávají do příslušného úložiště v SISu.

-------------------------------------------------------------------

Zadání úkolu č. 1 (Operacionalizace)

 

Zadáním prvního úkolu je provést operacionalizaci výzkumu – naší společné analýzy předvolebního vysílání.

Objednávka analýzy je ke stažení zde jako soubor AMO16_objednávka, vyplývají z ní analyzovaná média i období, první úkol se tedy bude skládat hlavně z 1) definice kódovací jednotky, a 2) seznamu proměnných a hodnot, které jednotlivé proměnné budou nabývat.

Klíčovou pro operacionalizaci bude bod 3. objednávky, přičemž pro uspokojivé řešení prvního úkolu bude stačit vyrovnat se odpovídajícím způsobem s písmenem a. (pro výtečné hodnocení je však potřeba se výtečně vyrovnat i s písmenem b.).

Vypracovaný úkol (typicky jako textový soubor) nahrávejte prosím do příslušného úložiště v SISu do pátku 17. listopadu (hodně štěstí k svátku!).

-------------------------------------------------------------------

Zadání úkolu č. 2 (Test reliability)

 

-------------------------------------------------------------------

Zadání závěrečného úkolu

Zkušební termíny: 

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK