PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2012/2013
   Přihlásit přes CAS
Úvod do metod zkoumání médií - JJB321
Anglický název: Introduction to Media Research Methodology
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2012 do 2012
Semestr: letní
E-Kredity: 9
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 110 / neurčen (110)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jiří Remr, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jiří Remr, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Jiří Remr, Ph.D. (09.05.2020)
ZÁJEMCI SI PŘEDMÉT ZAPISUJI POD KÓDEM JJB604.

Kurz seznámí studenty se základními pojmy používanými ve výzkumné praxi; fázemi výzkumného procesu, popisem jednotlivých výzkumných metod (dotazníková šetření, interview, obsahová analýza, pozorování); nejčastěji realizovanými typy výzkumů (ad hoc studie, panelová šetření trackingové výzkumy). Studenti budou seznámeni s nejvýznamnějšími výzkumnými projekty v oblasti mediálního výzkumu; konkrétními okruhy problémů mediálního výzkumu v minulosti a formami jejich řešení. V rámci předmětu budou studenti obeznámeni se současnými hlavními projekty v oblasti výzkumu médií v Česku.
Cíl předmětu
Poslední úprava: BLAHOVA (25.04.2008)

V rámci předmětu budou představeny hlavní mediální výzkumy realizované v současnosti.

Literatura
Poslední úprava: Martin Štěpán (25.09.2006)

Berelson,B.R.-Lazarsfeld,P.F.-McPhee,W.N. (1954): Voting. A Study of Opinion Formation in a Presidential Campaign. Chicago-London: The University of Chicago Press

Disman M. (1993): Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum

Jeřábek H. (1997): Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Praha: Karolinum

Jeřábek H. (1997): Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Praha: Karolinum

Lazarsfeld,P.F. (1940): Radio and the Printed Page. An Introduction to the Study of Radio and Its Role in the Communication of Ideas. New York: Duell, Sloan & Pearce

Lowery, Shearon-De Fleur, Melvin L. (1983): Milestones in Mass Communication Research. Media Effects. New York-London: Longman

Miller D.C. (1991): Handbook of Social Research Design and Social Measurement. London: Sage Publications

Přibová, M.a kol. (1996): Marketingový výzkum v praxi. Praha: Grada

Schramm,W. (1963): Communication Research in the United States. In: Schramm, W. (ed.): The Science of Human Communication. New York: Basic Books

Schulz W., Hagen L., Scherer H., Reifová I. (1998): Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum

Surynek A., Komárková R., Kašparová E. (2001): Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Jiří Remr, Ph.D. (09.05.2020)

Formy výuky:
3 přednášky v kontaktní výuce
3 bloky samostudia
3 cvičení formou domácího úkolu ( prostřednictvím www)
1 blok konzultací ( prostřednictvím www)

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: BLAHOVA (25.04.2008)

Zkouška

Sylabus
Poslední úprava: Martin Štěpán (25.09.2006)
1. cyklus: Obecný úvod do metod výzkumu

a) 1. Týden

Přednáška: Úvod do výzkumu. Základní pojmy a přístupy

Seznámení se základními pojmy používanými ve výzkumné praxi; fáze výzkumného procesu, popis jednotlivých výzkumných metod (dotazníková šetření, interview, obsahová analýza, pozorování); nejčastěji realizované typy výzkumů (ad hoc studie, panelová šetření, trackingové výzkumy).

Domácí úkol: Připravit srovnávací tabulku výhod/nevýhod a možností aplikace jednotlivých výzkumných technik

b) 2. týden

Samostudium: Techniky sběru dat a možnosti jejich uplatnění v praxi

Disman M. (1993): Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum

Přibová, M.a kol. (1996): Marketingový výzkum v praxi. Praha: Grada

Schulz W., Hagen L., Scherer H., Reifová I. (1998): Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum

Surynek A., Komárková R., Kašparová E. (2001): Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press

c) 3. týden

Vyhodnocení domácího úkolu

2. cyklus: Historie mediálního výzkumu

a) 1. týden

Přednáška: Významné projekty mediálního výzkumu v historii

Přehled nejvýznamnějších výzkumných projektů v oblasti mediálního výzkumu; konkrétní okruhy problémů mediálního výzkumu v minulosti a formy jejich řešení; využitelnost v minulosti prováděných výzkumů v současné výzkumné praxi.

Domácí úkol: Popsat vybraný výzkumný projekt z historie v podobě souvislého textu (cca 5 – 10 normostran)

b) 2. týden

Samostudium: Média jako specifický produkt; čtenář/posluchač/divák jako specifický spotřebitel

Berelson,B.R.-Lazarsfeld,P.F.-McPhee,W.N. (1954): Voting. A Study of Opinion Formation in a Presidential Campaign. Chicago-London: The University of Chicago Press

Jeřábek H. (1997): Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Praha: Karolinum

Lazarsfeld,P.F. (1940): Radio and the Printed Page. An Introduction to the Study of Radio and Its Role in the Communication of Ideas. New York: Duell, Sloan & Pearce

Lowery, Shearon-De Fleur, Melvin L. (1983): Milestones in Mass Communication Research. Media Effects. New York-London: Longman

Miller D.C. (1991): Handbook of Social Research Design and Social Measurement. London: Sage Publications

Schramm,W. (1963): Communication Research in the United States. In: Schramm, W. (ed.): The Science of Human Communication. New York: Basic Books

c) 3. týden

Vyhodnocení domácího úkolu

3. tématický blok: Praktické souvislosti mediálních výzkumů v ČR

a) 1. týden

Přednáška: Aktuálně realizované výzkumné projekty v ČR

Představení hlavních mediálních výzkumů realizovaných v současnosti (zejm. Mediaprojekt, LAE, MML, peoplemetrový výzkum). Historie projektu, používaná metodika, možnosti využití dat.

Domácí úkol: Interpretovat publikovaná data z Mediaprojektu; přepravit soubor konkrétních doporučení, která z údajů vyplývají

b) 2. týden

Samostudium: Možnosti a limity využití údajů z aktuálně realizovaných výzkumných projektů

Literatura: rozdané texty

c) 3. týden

Vyhodnocení domácího úkolu

4. blok: Konzultace
V době po skončení 3. tématického celku a před zkouškovým obdobím mají studenti možnost konzultovat dvě hodiny v týdnu.

Zakončení:
Kurs je zakončen písemnou zkouškou. Zkouška má prezenční charakter (nelze ji tedy složit prostřednictvím Internetu) a její součástí je zpracování konkrétního praktického úkolu týkajícího se práce s výsledky mediálního výzkumu.

Podmínkou zápisu ke zkoušce je to, aby student měl přijaté všechny tři domácí úkoly zadané během semestru.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK