PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Politologie v médiích - JJB315
Anglický název: Political Science in the Media
Český název: Politologie v médiích
Zajišťuje: Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Kamil Švec, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Kurz Politologie v médiích se zaměřuje na výuku základních politologických znalostí s akcentem na mediální prostředí. Jednotlivá témata jsou přednášena především z hlediska mediální praxe. Nejedná se tedy o čistě teoretický kurz, teoretické znalosti jsou propojovány s i aktuálním děním.
Poslední úprava: Švec Kamil, PhDr., Ph.D. (19.02.2020)
Cíl předmětu

Cílem kurzu je seznámit studenty se základy politické vědy na praktických příkladech. Kurz se bude výrazně zaměřovat také na základy českého politického systému, tak aby studenti mediálních oborů získali praktický pohled na politiku. Studenti marketingu a dalších mediálních oborů by měli získat důležité poznatky o politické vědě a politických systémech, které budou moci využít ve své budoucí praxi. 

Studenti by si během kurzu měli osvojit základní politologické znalosti o politických režimech a jejich základních členěních. Dalším tématem jsou političtí aktéři a jejich reálně fungování. Studenti budou seznámeni s tím, jak probíhá rozhodování ve stranách, jaký je formální a neformální vliv aktérů a co je dobré o politických astrnách znát z hlediska budoucí praxe. Politické strany budou konfrontovány s i se zájmovými skupinami. Třetí část kurzu se zaměři na parlamentní demokracii a přklad českého politického systému. Na jeho příkladě budou vysvětleny základní rysy a jeho fungování. Důraz opět bude kladen spíše na praktické poznatky, spíše než na teoretické vymezení, i když ani to nebude pomíjeno.

Poslední úprava: Švec Kamil, PhDr., Ph.D. (19.02.2020)
Literatura

Axford, Barrie, and Richard Huggins. New Media and Politics. London: SAGE, 2001.

Dimaggio, Anthony R. Mass Media, Mass Propaganda: Examining American News in the "War on Terror" Lanham, MD: Lexington Books, 2008.

Entman, Robert M. Democracy without Citizens: Media and the Decay of American Politics. New York: Oxford University Press, 1989.

Jenkins, Henry, David Thorburn, and Brad Seawell. Democracy and New Media. Cambridge, MA: MIT Press, 2003. 

Koch-Baumgarten, Sigrid, and Katrin Voltmer. Public Policy and Mass Media: The Interplay of Mass Communication and Political Decision Making. London: Routledge/ECPR, 2010.

Kopeček, Lubomír. Deformace Demokracie?: Opoziční Smlouva a česká Politika v Letech 1998-2002

Kunštát, Daniel, and Jan Červenka. České Veřejné Mínění: Výzkum a Teoretické Souvislosti. Praha: Sociologický ústav Akademie Věd ČR, 2006.

Louw, P. Eric. The Media and Political Process. London: SAGE, 2005. 

Škodová, Markéta, Vlastimil Nečas, and Jan Červenka. Veřejná a Mediální Agenda: Komparativní Analýza Tematizace Veřejné Sféry. Praha: Professional Publishing, 2009.

Taylor, Paul A., and Jan Ll. Harris. Critical Theories of Mass Media: Then and Now. Maidenhead, Berkshire, England: McGraw Hill/Open University Press, 2008.

Turow, Joseph. Media Today: An Introduction to Mass Communication. New York: Routledge, 2009.

Vodička, Karel, Cabada, Ladislav. Politický systém České republiky. Historie a současnost. Praha: Portál, 2011.

Ústava ČR, zákon č. 1/1993 Sb.

Poslední úprava: Švec Kamil, PhDr., Ph.D. (19.02.2020)
Požadavky ke zkoušce
Aktualizované podmínky splnění kurzu dané nemožností setkat se při výuce:
  1. Rozhodl jsem se zpřístupnit vám jako čítanku část knihy, která je takovým lehkým úvodem do politologie, když už se máme bavit o politologii v médiích. Bohužel kniha, která by popisovala média a politiku v jednom, zatím nemáme (možná pokud budu nuceně na karanténě, začnu ji psát). Takže zatím si povinně načtěte politologii, podle toho, jak dlouho naše vzájemné odloučení bude trvat, tak bych dodal četbu k médiím. Přečtěte tuto literaturu a udělejte si z ní výpisky toho, co vás nejvíce zaujalo či překvapilo, nebo co považujete za zásadní. Odevzdáte nejzásadnější poznámky z četby v rozsahu 5 normostran.
  2. Úkol 2: Sledujte sociální sítě premiéra, ministra vnitra a případně dalších členů vlády a proveďte analýzu komunikace na sítích. Jako budoucí odborníci na komunikaci a marketing vypracujete práci (zatím vrozsahu 5 normostran), kde shrnete základní poznatky z toho, jak je téma koronaviru využíváno či zneužíváno, jak se to téma a komunikace proměňuje a co stojí za pozornost. Práce bude v rozsahu 5 normostran.
  3. Úkol 3: Esej na téma "Jsou média nástrojem politického marketingu, nebo mu mohou čelit?". Při eseji využijte své odborné znalosti nabyté při studiu. Chtěl bych, aby práce byla praktická, tak jako byste ji odevzdávali svému zaměstnavateli ve firmě, pokud by vám takto šílený úkol dal (nebojte, tak šílené úkoly vymýšlím jen já). Rozsah práce 10 normostran.

 

V odkazu zde je také zveřejněno video s obsahem přednášek, který můžete nastudovat. Všechny seminární práce odevzdáte také přes odkaz zde zveřejněný

 

Deadline: 26. června ve 21:57

 

 

 

__________________________

Původní podmínky:

Kurz je zakončen zápočtem. Ten získá student/-ka pokud splní alespoň 50 % z celkového hodnocení napříč těmito aktivitami:

 

- aktivní účast při diskusích (33 % celkového hodnocení)

- zápočtový test

- dostatečná účast (komplementární podmínka)

 

Poslední úprava: Švec Kamil, PhDr., Ph.D. (18.05.2020)
Sylabus
Sylabus kurz
  1. Co je politologie a proč je potřebné jí rozumět
  2. Politika jako téma médií a marketingu
  3. Demokracie a nedemokratické režimy - jak tenká je hranice mezi nimi?
  4. Politické režimy - co nám říká teorie a praxe
  5. Politické strany a zájmové skupiny - jaký je mezi nimi rozdíl?
  6. Politické strany - jak doopravdy fungují?
  7. Politické strany v parlamentní demokracii
  8. Český parlamentní režim - jaká je praxe jeho fungování?
  9. Český parlamentní režim - jak se rozhoduje?
  10. Exekutivní moc  - kdo reálně rozhoduje?
  11. Jakou reálnou moc má ústavní soud?
Poslední úprava: Švec Kamil, PhDr., Ph.D. (19.02.2020)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK