|
|
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (30.09.2018)
Předmět Česká média po roce 1990 poskytuje posluchačům bakalářského kombinovaného studia oboru Mediální studia základní orientaci ve změnách v oblasti masových médií, které nastaly ve vazbě na změny v politickém, ekonomickém a společenském systému po roce 1990, a to jak v českém, tak ve světovém kontextu. Všímá si vzniku nové struktury mediálního trhu, mediální koncentrace, regulačních mechanismů, vztahu politických stran a médií stejně jako role reklamy pro média., v jisté míře i technologických proměn komunikace. Dotkne se i posttransformačního vývoje v 90. letech a na začátku nového století. |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (30.09.2018)
Cílem předmětu je seznámit studenty s obecným "vzorcem" transformace médií po roce 1989 v postsovětském prostoru jako s typem paradigmatické změny a vyložit jim na tomto pozadí speficika transformace českých médií. |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (30.09.2018)
BEDNAŘÍK, Petr - JIRÁK, Jan - KÖPPLOVÁ, Barbara. Dějiny českých médií. 1. vyd. Praha : Grada, 2010, 1., 11. a 12.kapitola BENDA, Josef: Vlastnictví periodického tisku v České republice v letech 1989-2006. Praha: Karolinum, 2007 HVÍŽĎALA, Karel: Moc a nemoc médií. Praha: Máj, Dokořán, 2003, část Eseje a články HVÍŽĎALA, Karel: Mardata. Praha: Portál, 2011, kap. Co je bulvár, Nezodpovědný narcis a lajdácká média a oddíl III. Sonda JIRÁK, Jan - KÖPPLOVÁ, Barbara. Čítanka textů k předmětu Česká média po roce 1990. Praha: UKS FSV, interní materiál, 2011 (viz dále Struktura čítanky) POSTMAN, N.: Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta 1999 THOMPSON, J.B.: Média a modernita. Praha: Karolinum 2004, kap. Globalizace komunikace (s. 123-156) ------------------------ Struktura čítanky: 1. Česká média na přelomu 80. a 90. let BEDNAŘÍK, Petr - JIRÁK, Jan - KÖPPLOVÁ, Barbara. Dějiny českých médií. 1. vyd. Praha : Grada, 2010, 11. a 12. kapitola JEŽEK, Vlastimil, JIRÁK, Jan: Média a my. Praha: AMU, 2014, kap. 2 a 4
2. Hlavní trendy ve vývoji médií v 90. letech BENDA, Josef: Vlastnictví periodického tisku v České republice v letech 1989-2006. Praha: Karolinum, 2007, 3. kapitola RAMONET, I.: Tyranie médií. Praha: Mladá fronta 2003, kapitola Nová impéria (s. 173-192) HVÍŽĎALA, Karel: Moc a nemoc médií. Praha: Máj, Dokořán, 2003, část Eseje a články HVÍŽĎALA, Karel: Mardata. Praha: Portál, 2011, kap. Co je bulvár, Nezodpovědný narcis a lajdácká média a oddíl III. Sonda
3. Hlavní znaky současného chování médií a jejich příčiny: globalizace, komercionalizace POSTMAN, N.: Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta 1999, kapitola Věk zábavy (s. 91-106) THOMPSON, J.B.: Média a modernita. Praha: Karolinum 2004, kap. Globalizace komunikace (s. 123-156) |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (30.09.2018)
Přednáška, konzultace, samostudium s průběžnými kontrolami, skupinová projektová práce, prezentace výsledků. |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (30.09.2018)
Předmět je ukončen zkoušku. Podmínky ukončení předmětu: zkoušku může složit ten, kdo uspěl v průběžných testech a komu byla přijata týmová seminární práce. Seminární práce je souvislý výklad na zadané téma a jeho prezentace (s podporou ppt). Testem se rozumí krátké písemné odpovědi na otázky ověřující znalost zadané literatury (test se bude psát v druhém setkání). Literaturou k testu je: BEDNAŘÍK, Petr - JIRÁK, Jan - KÖPPLOVÁ, Barbara. Dějiny českých médií. 1. vyd. Praha : Grada, 2010, 11. a 12. kapitola Výsledek zkoušky se stanovuje na základě hodnocení průběžného testu (max. 40 bodů) a seminární práce (max. 60 bodů), 10 bodů bonus je pro ty, kteří se zúčastní všech tří setkání. Hodnocení: 100-91 A 90-81 B 80-71 C 70-61 D 60-51 E 50-0 F |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (15.10.2015)
1. okruh: Česká média na přelomu 80. a 90. let přednáška v úvodním soustředění: Transformace médií jako typ společnské změny literatura k samostudiu a k testu: BEDNAŘÍK, Petr - JIRÁK, Jan - KÖPPLOVÁ, Barbara. Dějiny českých médií. 1. vyd. Praha : Grada, 2010, 11. a 12. kapitola
2. Hlavní trendy ve vývoji médií v 90. letech test + přednáška/konzultace: Hlavní tendence ve vývoji českých a světových médií po roce 1989 literatura k samostudiu: BENDA, Josef: Vlastnictví periodického tisku v České republice v letech 1989-2006. Praha: Karolinum, 2007, 3. kapitola RAMONET, I.: Tyranie médií. Praha: Mladá fronta 2003, kapitola Nová impéria (s. 173-192) JEŽEK, Vlastimil, JIRÁK, Jan: Média a my. Praha: AMU, kap. 2 a 4
3. Hlavní znaky současného chování médií a jejich příčiny: globalizace, komercionalizace přednáška/konzultace: Politické, ekonomické, technologické, obsahové a uživatelské proměny médií kolem v 90. letech a na počátku nového století literatura k samostudiu: POSTMAN, N.: Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta 1999, kapitola Věk zábavy (s. 91-106) THOMPSON, J.B.: Média a modernita. Praha: Karolinum 2004, kap. Globalizace komunikace (s. 123-156) HVÍŽĎALA, Karel: Mardata. Praha: Portál, 2011, kap. Co je bulvár, Nezodpovědný narcis a lajdácká média a oddíl III. Sonda |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (25.09.2014)
Přijetí ke studiu příslušného oboru. |