PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2010/2011
   Přihlásit přes CAS
Vývoj médií do konce 1. pol. 20. st. - JJB305
Anglický název: Media Development till the Midle of the 20th Century
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2010 do 2010
Semestr: zimní
E-Kredity: 10
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 240 / neurčen (120)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Barbara Köpplová, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Barbara Köpplová, CSc.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: KOPPLOVA (22.08.2011)
Předmět Dějiny tištěných médií od konce 19. století do poloviny 20. století poskytuje posluchačům bakalářského kombinovaného studia oboru Mediální studia povědomí o základních tendencích ve vývoji tištěných médií v kontextu sociálních a politických změn a nástupu nových médií - především vývoje rozhlasu a televize.
Předmět se soustřeďuje na výklad světových v kontextu vývoje českých médií.
Literatura
Poslední úprava: KOPPLOVA (22.08.2011)

Habermas, Jürgen (2000): Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia

Karel Hoch (1933):Dějiny novinářství od r. 1860 do doby současné. In: Československá vlastivěda. VII. Písemnictví. Praha: Sfinx

Köpplová-Köppl: (1988): Dějiny světové žurnalistiky I. Novinář

Jirák, J. - Köpplová, B. (2002): Média a společnost. Praha: Portál

Tomáš Pasák (1980): Soupis legálních novin, časopisů a úředních věstníků v Českých zemích z let 1939 - 46. Praha: Univerzita Karlova (s. 19 - 84)

Jiří Pernes (1993): Svět Lidových novin. Stoletá kapitola z dějin české žurnalistiky, kultury a politiky. Praha: Nakladatelství Lidových novin

Prokop, Dieter (2005): Boj o média. Praha: Karolinum

Wilke, Jürgen(2000): Grundzüge der Medien- und Kommunikationsgeschichte. Köln: Böhlau Verlag

Joseph R. Dominick (1990): The Dynamics of Mass Communication. New York: McGraw-Hill Publishing Company (s. 92-105)

Metody výuky
Poslední úprava: KOPPLOVA (17.08.2011)
1. cyklus: Podmínky rozvoje tisku od poloviny 15. století do počátků 19. století
2. cyklus: 19. století. Diferenciace novinového trhu
3. cyklus: Třicátá a čtyřicátá léta 20. století
4. Blok konzultací

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KOPPLOVA (22.08.2011)

Zakončení:

Předmět je zakončen písemnou zkouškou. Zkouška je vedena prezenční formou (tedy nikoliv v prostředí internetu) a skládá se z vypracování testu a eseje na zadané téma vztahující se k problematice médií a jejich studia a prověřující zvládnutí předepsané literatury.

Podmínkou pro zapsání ke zkoušce je to, aby student měl přijaté úkoly zadané v daném semestru. Zkouška je společná s předmětem JB301 Úvod do studia Médií

Sylabus
Poslední úprava: KOPPLOVA (22.08.2011)
1. cyklus: Podmínky rozvoje tisku od poloviny 15. století do počátků 19. století

a) 1. týden

Přednáška: Úvod do vývoje tištěných médií do 19. století

Společenské, kulturní a technologické předpoklady rozvoje tištěných médií do počátků do 19. století v Evropě a v USA;

tištěná média: leták, pamflet, první periodické noviny, časopisy; čtenáři a pisatelé novin; vztah společnosti a tištěných médií;

Domácí úkol: Vypracování přehledu událostí věnovaných médiím v českém denním tisku v letech 1918 až 1938 na příkladu dvou vybraných měsíců (tzv. média o médiích)

b) 2. a 3. týden

Samostatné studium: Profesionalizace novinářského povolání

Studijní texty:

Jörg Requarte(1995): Journalismus als Beruf . Göttingen: Vandenhoeck und Ruprecht, ( s. 131-138, 237-242)

Martin Sekera:

Z historie naší novinářské organizace(1987). Praha: Vydavatelství a nakladatelství Novinář (s. 13 ? 32)

Doporučený text: Alfred Fuchs(1931): Zákulisí novin. Psychologie novinářského. povolání. Praha: Václav Petr

2. cyklus: 19. století. Připomenutí společenských a technologických změn v 10. století, které vedly k diferenciaci novinového trhu (Velká Británie a USA).

a) 1. týden

Přednáška: Rozvoj médií v 19. století

Společenské, politické a ekonomické podmínky pro rozvoj denního tisku a časopisů v 19. století a na počátku 20. století včetně nezbytných technologických předpokladů; utváření mediálního trhu. Vznik mediálních koncernů na příkladu Velké Británie, USA a Německa; předpoklady pro rozvoj českých médií;

b) 2. týden:

Samostatné studium: prolínání populární kultury a tištěných médií (na příkladu časopisů)

Erich Strassner(1997): Zeitschrift. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, GmbH (s.64 -

85)

Joseph R. Dominick (1990): The Dynamics of Mass Communication. New York: McGraw-Hill Publishing Company (s. 133 ? 150))

Prokop, Dieter (2005): Boj o média. Praha: Karolinum

c) 3. týden:

Vyhodnocení domácího úkolu (na www).

3. cyklus: Média ve třicátých a čtyřicátých letech 20. století na příkladu vybraných evropských zemí a USA.

a) 1. týden

Přednáška: Totalitní paradigma a média

Rozvoj nových médií (rozhlas a počátky televize);

Propaganda a reglementace tisku;

Poválečné úsilí o demokratizaci médií;

b) 2. týden

Samostatné studium: Východiska pro ustavení médií po roce 1945

Tomáš Pasák (1980): Soupis legálních novin, časopisů a úředních věstníků v Českých zemích z let 1939 ? 46. Praha: Univerzita Karlova (s. 19 ? 84)

Prokop, Dieter (2005): Boj o média. Praha: Karolinum

4. Blok konzultací
V době po skončení 3. cyklu a před skládáním zkoušky mají studenti možnost konzultovat s pedagogem ve virtuální seminární místnosti, a to vždy jeden den v týdnu dvě hodiny (den a čas budou oznámeny v průběhu semestru).

Zakončení:

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK