PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2012/2013
   Přihlásit přes CAS
Úvod do studia médií - JJB301
Anglický název: Introduction to Media studies
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2012 do 2012
Semestr: zimní
E-Kredity: 9
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 110 / neurčen (110)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D. (12.09.2016)
PŘEDMĚT S KÓDEM JJB301 SI ZAPISUJÍ POUZE STUDENTI, KTEŘÍ JEJ MAJÍ S TÍMTO KÓDEM VE SVÉM STUDIJNÍM PLÁNU. OSTATNÍ STUDENTI SI PŔEDMĚT ZAPISUJÍ S NOVÝM KÓDEM JJB600.

Předmět poskytne posluchačům 1. základní sociálněvědní a oborová východiska ke studiu médií a systematický výklad základních tematických okruhů oboru studia médií, resp. mediální komunikace, tedy 2. mediální organizace (jejich postavení a fungování v současné společnosti), 3. jejich produkci (produkty), 4. jejich uživatele (publika) a 5. vliv, roli médií a mediální komunikace ve společnosti.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D. (12.09.2016)

BURTON, Graeme; JIRÁK, Jan. Úvod do studia médií. Brno: B&P, 2001. ISBN: 80-85947-67-6.
HARTLEY, John. Understanding News. London: Routledge, 1982. ISBN-13: 978-0415039338. 
JIRÁK, Jan; KÖPPLOVÁ, Barbara. Média a společnost. Praha: Portál, 2003. ISBN: 978-80-7367-287-4
McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5.
POSTMAN, Neil. Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta, 2010. ISBN 978-80-204-2206-4
REIFOVÁ, Irena a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7.
SCHULZ, W. (2004): Reconstructing Mediatization as an Analytical Concept. EJC: Vol 19(1): (87- 101).

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: NECAS (04.11.2013)

Zakončení:
Předmět je zakončen písemnou zkouškou. Zkouška je vedena prezenční formou (tedy nikoliv v prostředí internetu) a skládá se z vypracování eseje na zadané téma vztahující se k problematice médií a jejich studia a prověřující zvládnutí předepsané literatury.
Podmínky pro zapsání ke zkoučce: ke zkoušce se mohou přihlásit studenti, kteří úspěšně absolvovali průběžný test a mají splněnu docházku na přednáškách (3x).

literatura na zkouškový test:

Jirák, J. - Köpplová, B. (2003): Média a společnost. Praha: Portál, (s. 15-52; 151-190)

McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, kap.2 - pojmy a modely, kap.13-15  (s. 55-83; 359-415)

Hartley, J. (1987, 1994): Understanding News. London: Routledge, (s. 11-38; 75-86)

Burton, G. - Jirák, J. (2001): Úvod do studia médií. Brno: B&P, (s. 13 - 86)

Fiske, J. (1987, 1994): Introduction to Communication Studies. London: Routledge, kap. 1-6 (s. 1-114)

Sylabus
Poslední úprava: NECAS (04.11.2013)

Stručný program předmětu:

*1. cyklus: Média a jejich studium

Přednáška: Masová média a jejich postavení ve společnosti
Vztah studia médií a studia komunikace. Základní půdorys studia médií: Mediální produkce - mediální obsahy - publikum - významy - účinky.
chování médií (media performance) - svoboda projevu - právo na informace - model soutěže a solidarity (dualita - boj o moc mezi veřejným a soukromým sektorem), model služby veřejnosti, model společenské odpovědnosti (koncept "hlídacího psa demokracie"), model demokratické participace - současná kritika "čtyř teorií tisku"


Samostatné studium: Přístupy k výkladu mediální komunikace (přenosový a kulturální model)
Jirák, J. - Köpplová, B. (2003): Média a společnost. Praha: Portál, kap. 1 (s. 15-52)
McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, s. 55-77



*2. cyklus: Mediované obsahy a jejich interpretace

Přednáška: Produkce a recepce mediálních sdělení. Mediální sdělení a jeho význam
Mediální organizace a jejich chování (rutiny a standardizace, vlastnické vztahy, regulace a autoregulace). Vliv organizace práce na mediovaná sdělení. Diskuse
Funkce různých mediovaných obsahů (zábava, informace, přesvědčování, osvěta) a tomu odpovídající formáty v jednotlivých typech médií (zpravodajství, křížovky, zábavní pořady, reklamní sdělení, PR článek apod.) a jednotlivé žánry jako ustálené textové vzorce,
Sdělení a význam. Znaková povaha mediálních sdělení - komunikační kódy - označování - stereotyp

Samostatné studium: Mediální rutiny a jejich vliv na mediální obsahy
Zpravodajství jako výsledek standardizovaných postupů
Hartley, J. (1987, 1994): Understanding News. London: Routledge, kap. 5 (s. 75-86)
Burton, G. - Jirák, J. (2001): Úvod do studia médií. Brno: B&P, s. 200-225

Průběžný test z literatury (9.11.):

Jirák, J. - Köpplová, B. (2003): Média a společnost. Praha: Portál, kap. 1 (s. 15-52)

McQuail, D. (1999, 2009): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál

kap. Pojmy a modely; 1999 (s. 55-77); 2009 (s. 60-88) 

Hartley, J. (1987, 1994): Understanding News. London: Routledge, kap. 5 (s. 75-86)

Burton, G. - Jirák, J. (2001): Úvod do studia médií. Brno: B&P, (s. 13 - 86)

*3. cyklus Příjemci a účinky médií

Přednáška: Dopad, vliv a účinek médií: Představy o vztahu mezi médii, jednotlivcem a společností
vývoj představ o účincích médií - sociocentrický a mediocentrický přístup - masová společnost a technologický determinismus. Vliv médií na jednotlivce - pozitivní (výchovy, rozhodování, enkulturace), negativní (ohlupování, relativizace hodnot, deformace vkusu, eskapismus) a ambivalentní (nápodoba) účinky.
Média jako součást každodenního života
Publikum. Zvyky a očekávání spojovaná s médii a jejich konzumací - média a organizace času a prostoru - média a interpersonální komunikace

Samostatné studium: Typologie mediálních účinků
Jirák, J. - Köpplová, B. (2003): Média a společnost. Praha: Portál, kap. 5 (s. 151-190)
McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, s. 359-405


*4. Blok konzultací
V době po skončení 3. cyklu a před skládáním zkoušky mají studenti možnost konzultovat s pedagogem ve virtuální seminární místnosti, a to vždy jeden den v týdnu dvě hodiny (den a čas budou oznámeny v průběhu semestru).

literatura na zkouškový test:

Jirák, J. - Köpplová, B. (2003): Média a společnost. Praha: Portál, (s. 15-52; 151-190)

McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, kap.2 - pojmy a modely, kap.13-15  (s. 55-83; 359-415)

Hartley, J. (1987, 1994): Understanding News. London: Routledge, (s. 11-38; 75-86)

Burton, G. - Jirák, J. (2001): Úvod do studia médií. Brno: B&P, (s. 13 - 86)

Fiske, J. (1987, 1994): Introduction to Communication Studies. London: Routledge, kap. 1-6 (s. 1-114)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK