PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2007/2008
   Přihlásit přes CAS
Sportovní marketing - JJB268
Anglický název: Sport Marketing
Zajišťuje: Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2007 do 2007
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)Rozvrh není zveřejněn, proto je tento údaj pouze informativní a může se ještě měnit.
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Zdeněk Šesták
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Denisa Hejlová, Ph.D. (11.09.2018)
Kurs je věnován uplatnění znalostí posluchačů ze studia marketingové komunikace a public relations ve sféře sportovního marketingu. Předmět nabídne základní orientaci v pojmech public relations, media relations, public affairs, image, publicita, promo a propagace, lobbing, apod. ve sportovním odvětví. Porovná PR s reklamou, PR vs. marketing.
Definuje modely PR a jejich komunikační nástroje, jejich cíle.
Seznámí studenty se sportovní mediální scénou v českém prostředí. Komparace se zahraničím (např. Itálie, fenomén fotbal)
Přinese konkrétní příklady forem komunikace českých i zahraničních sportovců s mediálním prostředím. Zaměří se na image sportovních institucí a také na image jednotlivce. Nedílnou součástí seminářů je praktická stránka public relations, sportovního marketingu, práce klubů se sponzory, partnery, donátory.


Témata seminářů (výběr, jsou upřesněné v sylabu): ekonomické vlivy na sport, financování sportu v ČR, marketing ve sportovních klubech a občanských sdruženích (např. Český olympijský výbor), formy marketingové komunikace a PR sportovních institucí a klubů, image sportovního klubu a sportovce, atributy marketingové hodnoty sportovce, marketingová komunikace při vybraných sportovních akcích, komparace marketingových nástrojů v českém a zahraničním prostředí, média a sport, příklady konkrétních forem komunikace českých a zahraničních sportovců, čeští sportovci působící v zahraničí, vztahy institucí, klubů a jednotlivců-sportovců k mediálnímu prostředí, mediálním partnerům, sponzorům a donátorům, lobbying ve sportu. Hosté: sportovci, sportovní manažeři, TV komentátoři.

Jednotlivé přednášky budou postupovat od obecného (důraz na vlastní přípravu studentů, jejich obecný přehled a částečné samostudium) ke konkrétnímu.
Předpokladem pro výběr předmětu ze strany studenta je osobní zájem o sportovní odvětví, částečná orientace ve sportu, samostatnost a schopnost prezentace vlastních názorů v diskusích.
V lekcích chce přednášející využít osobní zkušenosti ze stáží v Itálii ve fotbalových klubech, z marketingové a mediální praxe, z práce v Redakci sportu ČT, z působení v rolích tiskového mluvčího Českého olympijského výboru a zástupce ředitele komunikace AC Sparta Praha fotbal.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Denisa Hejlová, Ph.D. (11.09.2018)

Stručný program předmětu:

 

1/ Public relations

Public relations (veřejné vztahy, zaměření na sport, kontinuálnost a časové dimenze práce se sportovní veřejností, publikem; ovlivňování, manipulace veřejnosti; stručná historie PR; Etické kodexy). Public affairs, další související pojmy a jejich význam

 

2/ Image instituce, firmy, sportovního klubu, sportovce – jednotlivce

(návštěva hosta z praxe, neformální diskuse s hráčem na půdě FSV UK)

Publicita, sláva. Spojeno se seminárním úkolem.

Motivace jednání s médií

Edukace ve způsobu jednání s médii

 

3/ Ekonomické vlivy na sport, na jeho vývoj, na jeho prezentaci

(TV práva a jejich obchodování, sponzoři, agentury). Přizvaný host do výuky. Financování sportu v ČR a jeho formy.

4/ Marketingová komunikace ve fotbalovém klubu (např. AC Sparta Praha), osobnostní práva, spojení marketingových aktivit klubu se zájmem médií. Sponzoring. Partneři, sponzoři, donátoři. Charakter spolupráce. Komparace se zahraničím.

 

5/ Opinion leader, sportovní osobnost a její působení na jednotlivé cílové skupiny, význam pro marketing. Marketingové nástroje. Spojeno se seminárním úkolem.

 

6/ Tiskový mluvčí, jeho role a kompetence

   (komparace českého a zahraničního sportovního prostředí)

 

7/ Formy komunikace se zástupci sdělovacích prostředků. Komunikační kanály.
    Tiskové konference, briefingy, neformální setkání (příprava a organizace, způsob provedení), individuální interview

 

8/ Tiskové zprávy, tisková prohlášení

    Servis novinářům (možná návštěva studentů na oficiálních TK vybraných institucí, klubů)

 

9/ Efektivita komunikace, relevantnost sdělení, dopady informací, monitoring ex-post.

 

10/ Fenomén sociálních sítí  a jejich působení a role při využití marketingu, cílové skupiny. Steakeholders.

 

11/ Aktuální sportovní mediální kauzy (příklad Koukalová-Soukalová, Ledecký, Plekanec - Vondráčková a další dle aktuálnosti). Diskuse.

½ lekce osvětově: Rizika dopingu ve sportu. První kroky českého hráče po přestupu do zahraničí (fotbal: Nedvěd, Jankulovski)

 

12/ Media relations

    Vztahy s médii ze strany sportovců, vedení klubu, sportovní instituce
    Individuální práce klubu s jednotlivými novináři (mediální partnerství, profesionální vs. nadstandardní vztahy, obchodování s informacemi, neoficiální pakty meziredakcemi a kluby, úplatnost)

    Nevraživost vůči jednotlivým novinářům. Vnímání žurnalisty ze strany sportovce, člena vedení klubu

 

Součástí výuky může být dle aktuální situace exkurze mimo budovu či společná návštěva skupiny studentů sportovní akce. Detaily budou upřesněny v průběhu semestru. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK