PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2007/2008
   Přihlásit přes CAS
Marketing a mediální gramotnost - JJB265
Anglický název: Marketing and Media Literacy
Zajišťuje: Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2007 do 2007
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (21)Rozvrh není zveřejněn, proto je tento údaj pouze informativní a může se ještě měnit.
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Radim Wolák
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: WOLAKR (18.02.2013)
Předmět je určen studentům, kteří uvažují o pedagogické praxi, případně se chtějí zabývat problematikou mediální pedagogiky. V jeho rámci se budou studenti věnovat zejména problematice mediální gramotnosti (mediální výchovy) s důrazem na relevantní témata z oblasti marketingové komunikace. Jednotlivé body osnovy: mediální gramotnost a mediální výchova jako součást všeobecného vzdělání, historický kontext, mediální výchova v zahraničí, mediální výchova v českém prostředí, přístupy, zdroje a prameny mediální výchovy, vztah k ostatnímu vzdělávání, společenské problémy mediální výchovy, mediální výchova a projektová výuka atd.
Cíl předmětu
Poslední úprava: WOLAKR (18.02.2013)

Předmět seznamuje studenty s problematikou mediální gramotnosti a mediální výchovy jako svébytného vzdělávacího tématu (historie, teorie, přístupy, realizace, výzkum) a zabývá se hledáním styčných bodů mezi tímto tématem a oblastí marketingu.

Literatura
Poslední úprava: WOLAKR (19.02.2012)

Mičienka, M. - Jirák, J. a kol. Rozumět médiím. PartnesCzech, 2006

Brečka, S. Mediálna výchova. Bratislava: Národne centrum mediálnej komunikácie, 1999

Buckingham, D. (ed.). Teaching Popular Culture: Beyond Radical Pedagogy. London: Routledge, 2004

Kubey, R. (ed.). Media Literacy in the Information Age: Current Perspectives. London: Transaction Publishers, 2001

Brunner, C. - Tally, W. The New Media Literacy Handbook: An Educator´s Guide to Bringin New Media into the Classroom. New York: Doubleday, 1999

Considine, D. M. - Haley, G. E. Visual Messages: Integrating Imagery into Instruction. Teacher Ideas Press: Englewood, 1999

Worsnop, Ch. M. Screening Images: ideas for media education, Mississauga Ontario: Wright Communications, 1999

Buckingham, D. Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. Cambridge: Polity Press, 2003

Mastermann, L. Teaching the Media. London: Routledge, 1985

Potter, J. W. Theory of Media Literacy: A Cognitive Approach. Thousand London: Sage Publications, 2004

Postman, N. - Powers, S. How to watch TV news, Harmondsworth. UK: Penguin Books, 1992

Metody výuky
Poslední úprava: WOLAKR (18.02.2013)

Seminář

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: WOLAKR (18.02.2013)

Aktivní účast na setkáních v rámci výuky, vypracovnání a objhajoba závěrečné práce

Sylabus
Poslední úprava: WOLAKR (18.02.2013)

Předběžná tematická struktura:

I. Teoreticko-historická část:

01. mediální gramotnost a mediální výchova jako součást všeobecného vzdělání a vzdělávání - institucionalizace "poznání médií"

02. základní tematické vymezení mediální gramotnosti

03. mediální výchova v historickém kontextu, mediální výchova v zahraničí, vývoj a současný stav (přehled)

04. mediální výchova v českém prostředí (vývoj a současný stav), mediální výchova a její pozice v současném českém školství

05. cíle a poslání mediální výchovy, přístupy k výuce mediální výchovy, zdroje a prameny pro výuku k životu s médii

06. "systémové" problémy mediální výchovy: vztah k ostatním "výchovám", chápání šíře pojmu "mediální"

07. "společenské" problémy mediální výchovy: je mediální výchova součástí přípravy k plnohodnotnému občanství? Má mediální výchova obranný charakter?

II. Praktická část:

08. přístupy k realizaci mediální výchovy: mediální výchova jako integrované téma, mediální výchova a projektová výuka, mediální výchova jako samostatný předmět

09. ukázky realizace mediální výchovy: diskuse s učiteli z praxe, zadání projektů

10. -13. prezentace projektů

Každý z účastníků vypracuje projekt (jeho podoba bude určena na základě zaměření studenta - může jít o teoretický text, popularizační text, didaktickou pomůcku pro učitele apod.) přispívající k rozvoji mediální gramotnosti určité soc. skupiny. Přípravu projektu, který bude zadán při osmém setkání, může student konzultovat s vedoucím semináře. Výsledný projekt bude v závěru semestru představen a pokud možno "realizován".

Vstupní požadavky
Poslední úprava: WOLAKR (18.02.2013)

kurz je studentům otevřen bez omezení

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK