PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2014/2015
   Přihlásit přes CAS
Analýza mediálních obsahů - JJB245
Anglický název: Media Content Analysis
Zajišťuje: Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2014 do 2014
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 60 / neurčen (60)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Cílem předmětu je seznámit studující se základními metodami výzkumu mediálních sdělení, s rozdíly mezi tzv. administrativním a kritickým výzkumem a odlišnostmi v logice kvantitativních a kvalitativních metod. Na teoretické seznámení s metodou navazuje praktické cvičení aplikující metodu a konkrétní problém z oblasti studia médií. Studující si tak osvojí vedle klasické kvantitativní obsahové analýzy Bernarda Berelsona také postupy zakotvené teorie, sémiotickou analýzu nebo základy kritické analýzy diskurzu. Vedle analýzy mediálních obsahů předmět nabídne přesah také do analýzy percepce mediálních sdělení a do metod sběru dat na základě rozhovorů s respondenty/narátory. Po absolvování předmětu budou studující vybaveni základními metodologickými postupy a budou schopni samostatné analytické práce.
Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.09.2014)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je seznámit studující se základními metodickými postupy zkoumání mediálních obsahů s přesahem k metodám sběru dat na základě rozhovorů.

Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.09.2014)
Literatura

Základní literatura:

Disman, M. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. ISBN 9788024601397

Hendl, J. 2008. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.

Lindlof, T.R. - Taylor, B.C. 2002. Qualitative communication research methods. Second edition. London: Sage.

Schulz, W., Reifová, I., Končelík, J. 2004. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum. ISBN 8024608278.

Strauss, A. - Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.

Trampota, T. Vojtěchovská, M. 2010. Metody výzkumu médií. Praha: Portál. ISBN 9788073676834

 

 

Doplňující literatura:

Berger, A. A. Media Analysis Techniques. Sage, 1998

Fiske, J. Introduction to Communication Studies. Routledge, 1982

Lehtonen, M. The Cultural Analysis of Texts. Sage, 2000

Silverman, D. Doing Qualitative research : A Practical Handbook. SAGE, 2005

Wimmer, R. D. - Dominick, J. R. Mass Media Research. Wadsworth, 1997

 

Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.09.2014)
Metody výuky

Přednáška kombinovaná s diskusí a s praktickými cvičeními.

Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.09.2014)
Požadavky ke zkoušce

1) Účast na průběžných analytických cvičeních. 2) Přijetí závěrečného výzkumného projektu. Článek z projektu musí mít formu vědeckého strukturovaného textu (teoretická východiska, metodologie, metoda, výsledky výzkumu, závěr, seznam literatury, poznámkový aparát). Termín odevzdání textu je 22. 1. 2015, práce odevzdané po tomto datu nebudou hodnoceny. Rozsah článku: 8-13 normostran. Studující mohou pracovat ve skupinách.

Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.09.2014)
Sylabus

  

1.Představení předmětu.

Oblasti výzkumu médií. Přenosový model komunikace a základní oblasti výzkumu médií.

2. Kvantitativní versus kvalitativní výzkum.
Odlišné filozofie poznání. Konstrukce vzorku.

3. Berelsonova kvantitativní obsahová analýza.
Základní postup kvantitativní obsahové analýzy. Příprava kódovací knihy.
4. Kvalitativní metoda - úvod 

5. Interpretace sdělení.
Hermeneutika a další přístupy k interpretaci textu.
6. Vepsaný čtenář a rekonstrukce cílové skupiny z mediálního sdělení.
Analýza vizuálních reklamních sdělení. Vepsaný čtenář v mediovaném textu.

7. Sémiotická analýza reklamního sdělení.
Základy sémiotické analýzy podle Rollanda Barthese.
8. Analýza ideologie v mediálním sdělení.
Van Dijkův ideologický čtverec. Mediální konstrukce dichotomie My versus Oni na příkladu zahraničního zpravodajství.
9. Normativní požadavky a jejich aplikace na výzkum obsahů.
Objektivita, nestrannost a vyváženost jako základní koncepty normativních požadavků.
10. Narativita médií a její analýza.
Analýza narace jako základního principu mediálního uchopení skutečnosti. Teorie žánrů, fakticita versus fikce.
11. Zakotvená teorie.

Postupy grounded theory, otevřené a axiální kódování. Paradigmatický model.

12. Shrnutí látky a diskuse k výzkumným projektům.

 

Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.09.2014)
Vstupní požadavky

Bez vstupních požadavků.

Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (01.10.2013)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK