PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2012/2013
   Přihlásit přes CAS
Analýza mediálních obsahů - JJB245
Anglický název: Media Content Analysis
Zajišťuje: Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2012 do 2012
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 62 / neurčen (53)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními metodami výzkumu mediálních sdělení. Studenti se seznámí s akademickým i komerčním výzkumem mediálních obsahů, představí základní rozdíly logiky kvantitativní a kvalitativní metodiky. Na teoretické seznámení s metodou navazuje praktické cvičení a aplikace metodiky. Studenti si tak osvojí vedle klasické kvantitativní obsahové analýzy Bernarda Berelsona také sémiotickou analýzu, analýza diskurzu a základy critické analýzy diskurzu. Vedle analýzy mediálních obsahů předmět nabídne přesah také do analýzy percepce mediálních sdělení. Po absolvování předmětu budou studenti vybaveni základními metodilogickými postupy a schopni samostatné analytické práce.
Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (14.09.2013)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je seznámit studující se základními metodickými postupy zkoumání mediálních obsahů s přesahem k metodám sběru dat na základě rozhovorů.

Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.09.2014)
Literatura

Základní literatura:

Disman, M. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. ISBN 9788024601397

Hendl, J. 2008. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.

Lindlof, T.R. - Taylor, B.C. 2002. Qualitative communication research methods. Second edition. London: Sage.

Schulz, W., Reifová, I., Končelík, J. 2004. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum. ISBN 8024608278.

Strauss, A. - Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.

Trampota, T. Vojtěchovská, M. 2010. Metody výzkumu médií. Praha: Portál. ISBN 9788073676834

 

 

Doplňující literatura:

Berger, A. A. Media Analysis Techniques. Sage, 1998

Fiske, J. Introduction to Communication Studies. Routledge, 1982

Lehtonen, M. The Cultural Analysis of Texts. Sage, 2000

Silverman, D. Doing Qualitative research : A Practical Handbook. SAGE, 2005

Wimmer, R. D. - Dominick, J. R. Mass Media Research. Wadsworth, 1997

 

Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.09.2014)
Metody výuky

Přednáška kombinovaná s diskusí a s praktickými cvičeními.

Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (01.10.2013)
Požadavky ke zkoušce

1) Účast na průběžných analytických cvičeních. 2) Přijetí závěrečného výzkumného projektu.

Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (28.11.2013)
Sylabus

  

1.Představení předmětu.

Oblasti výzkumu médií. Přenosový model komunikace a základní oblasti výzkumu médií.

2. Kvantitativní versus kvalitativní výzkum.
Odlišné filozofie poznání. Konstrukce vzorku.

3. Berelsonova kvantitativní obsahová analýza.
Základní postup kvantitativní obsahové analýzy. Příprava kódovací knihy.
4. Kvalitativní metoda - úvod 

5. Interpretace sdělení.
Hermeneutika a další přístupy k interpretaci textu.
6. Vepsaný čtenář a rekonstrukce cílové skupiny z mediálního sdělení.
Analýza vizuálních reklamních sdělení. Vepsaný čtenář v mediovaném textu.

7. Sémiotická analýza reklamního sdělení.
Základy sémiotické analýzy podle Rollanda Barthese.
8. Analýza ideologie v mediálním sdělení.
Van Dijkův ideologický čtverec. Mediální konstrukce dichotomie My versus Oni na příkladu zahraničního zpravodajství.
9. Normativní požadavky a jejich aplikace na výzkum obsahů.
Objektivita, nestrannost a vyváženost jako základní koncepty normativních požadavků.
10. Narativita médií a její analýza.
Analýza narace jako základního principu mediálního uchopení skutečnosti. Teorie žánrů, fakticita versus fikce.
11. Zakotvená teorie.

Postupy grounded theory, otevřené a axiální kódování. Paradigmatický model.

12. Shrnutí látky a diskuse k výzkumným projektům.

 

Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.09.2014)
Vstupní požadavky

Bez vstupních požadavků.

Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (01.10.2013)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK