PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Analýza mediálních obsahů - JJB245
Anglický název: Media Content Analysis
Zajišťuje: Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2009 do 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 62 / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (24.09.2012)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními metodami výzkumu mediálních sdělení. Kurz poskytne ucelený přehled metodických přístupů ke zkoumání jádra medálně-komunikačního aktu, představí základní rozdíly logiky kvantitativní a kvalitativní metodiky. Jednotlivé probírané metody budou procvičovány na praktických příkladech ze současných médií. Vedle Berelsenovy kvantitativní obsahové analýzy budou představeny kvalitativní možnosti analýzy obsahu, sémiotická analýza, diskursivní analýza, analýza ideologie. Po absolvování předmětu by studenti měli být vybaveni základními metodologickými postupy pro analýzu mediálních obsahů a schopni samostatné analytické práce.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (24.09.2012)

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními metodickými postupy zkoumání mediálních obsahů využitelných (mimo jiné) v rámci výzkumné části bakalářské práci.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (24.09.2012)

Základní literatura:

Trampota, T. Vojtěchovská, M. (2010) Metody výzkumu médií. Praha: Portál. ISBN 9788073676834

Schulz, W., Reifová, I., Končelík, J. (2004) Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum. ISBN 8024608278.

Disman, M. (1993) Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. ISBN 9788024601397

 

Doplňující literatura:

Wimmer, R. D. - Dominick, J. R. Mass Media Research. Wadsworth, 1997

Berger, A. A. Media Analysis Techniques. Sage, 1998

Berger, A. A. Media Research Techniques. Sage, 1998

Boyd-Barret, O. - Newbold, Ch. Approaches to Media. Arnold, 1995

Fiske, J. Introduction to Communication Studies. Routledge, 1982

Lehtonen, M. The Cultural Analysis of Texts. Sage, 2000

Silverman, D. Doing Qualitative research : A Practical Handbook. SAGE, 2005

Trampota, T. Zpravodajství. Portál, 2006

 

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (24.09.2012)

Přednáška kombinovaná s praktickými cvičeními.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (24.09.2012)

1) Odevzdávání průběžných analytických cvičení. 2) Přijetí závěrečné seminární práce založené na výzkumném projektu s využitím jedné z představených metod zkoumání.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (24.09.2012)

 

 

1.Představení předmětu.

Výzkum médií. Přenosový model komunikace a základní oblasti výzkumu médií.

2. Kvantitativní versus kvalitativní výzkum.
Výhody a nevýhody metodických přístupů. Konstrukce vzorku.
3. Berelsonova kvantitativní analýza.
Základní postup kvantitativní obsahové analýzy. Příprava kódovací knihy.
4. Zkoumání tématické agendy.
Mediální agenda, synchronní a diachronní přístup.
5. Sémiotická analýza reklamního sdělení.
Základy sémiotické analýzy podle Rollanda Barthese.
6. Vepsaný čtenář a rekonstrukce cílové skupiny z mediálního sdělení.
Analýza vizuálních reklamních sdělení. Vepsaný čtenář v mediovaném textu.
7. Interpretace textu.
Interpretace textu s využitím otevřeného a axiálního kódování.
8. Analýza ideologie v mediálním sdělení.
Van Dijkův ideologický čtverec. Mediální konstrukce dichotomie My versus Oni na příkladu zahraničního zpravodajství.
9. Normativní požadavky a jejich aplikace na výzkum obsahů.
Objektivita, nestrannost a vyváženost jako základní koncepty normativních požadavků.
10. Narativita médií a její analýza.
Analýza narace jako základního principu mediálního uchopení skutečnosti. Teorie žánrů, fakticita versus fikce.
11. Zakotvená teorie.

12. Shrnutí látky a diskuse.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (01.10.2013)

Bez vstupních požadavků.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK