|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (21.09.2011)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (21.09.2011)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními přístupy ke zkoumání mediálních obsahů. Studenti si osvojí základní metody využitelné při práci na bakalářské práci. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (21.09.2011)
Berger, A. A. Media Analysis Techniques. Sage, 1998 Berger, A. A. Media Research Techniques. Sage, 1998 Boyd-Barret, O. - Newbold, Ch. Approaches to Media. Arnold, 1995 Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, 1993 Fiske, J. Introduction to Communication Studies. Routledge, 1982 Hagen, L. (et al.). Analýza obsahu mediálních sdělení. Karolinum, 1998 Jirák, J., Kopplová, . Média a společnost. Portál, 2003 Lehtonen, M. The Cultural Analysis of Texts. Sage, 2000 Silverman, D. Doing qualitative research : a practical handbook. SAGE, 2005 Trampota, T. Zpravodajství. Portál, 2006 Wimmer, R. D. - Dominick, J. R. Mass Media Research. Wadsworth, 1997 |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (21.09.2011)
Přednáška. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (21.09.2011)
Přijetí závěrečné seminární práce založené na výzkumném projektu aplikujícím jednu z představených metod zkoumání. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (21.09.2011)
1. Kvantitativní versus kvalitativní výzkum. Výhody a nevýhody obou metodických přístupů. Konstrukce vzorku a základní metody reprezentativnosti vzorku (konstruovaný týden a sezonost médií). 2. Berelsonova kvantitativní analýza. Základní postup kvantitativní obsahové analýzy. Typy proměnných a logika kódovací knihy. Příklady kvantitativní analýzy ze zkoumání zpravodajství. 3. Sémiotická analýza reklamního sdělení. Základy tradiční sémiotické analýzy podle Rollanda Barthese. 4. Dekonstrukce významu. Významové potenciality mediálních sdělení. Primární definice a zarámování. 5. Vepsaný čtenář a rekonstrukce cílové skupiny z mediálního sdělení. Analýza vizuálních reklamních sdělení. Vepsaný čtenář a prostředky jeho konstrukce v mediovaném textu. 6. Analýza ideologie v mediálním sdělení. Van Dijkův ideologický čtverec. Mediální konstrukce dichotomie My versus Oni na příkladu zahraničního zpravodajství. 7. Zkoumání tématické agendy. Mediální agenda, synchronní a diachronní přístup. Acapulco typologie. 8. Normativní požadavky a jejich aplikace na výzkum obsahů. Objektivita, nestrannost a vyváženost jako základní koncepty normativních požadavků. 9. Narativita médií a její analýza. Analýza narace jako základního principu mediálního uchopení skutečnosti. Teorie žánrů, fakticita versus fikce, serialita. Narace komixu. 10. Pohled za mediální obsahy: jak zkoumat účinky? Krátkodobé versus dlouhodobé účinky, záměrné versus nezáměrné účinky. Psychologický experiment, dotazníkové šetření, oční kamera.
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (21.09.2011)
Bez vstupních požadavků. |