PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2007/2008
   Přihlásit přes CAS
Analýza mediálních obsahů - JJB245
Anglický název: Media Content Analysis
Zajišťuje: Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2007 do 2008
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (70)Rozvrh není zveřejněn, proto je tento údaj pouze informativní a může se ještě měnit.
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (21.09.2011)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pohledy na mediální obsah jako na objekt výzkumu, představit kvantitativní i kvalitativní metody a demonstrovat jejich aplikaci na konkrétní mediální sdělení současné mediální krajiny. Vedle Berelsenovy kvantitativní obsahové analýzy budou představeny kvalitativní možnosti analýzy obsahu, sémiotická analýza, diskursivní analýza, analýza ideologie, možnosti lingvistické analýzy a analýza mýtu. Po absolvování předmětu by studenti měli být vybaveni základními metodologickými postupy rozboru obsahů, užívanými v kontextu mediálních studií, a schopni samostatné analytické práce.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (21.09.2011)

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními přístupy ke zkoumání mediálních obsahů. Studenti si osvojí základní metody využitelné při práci na bakalářské práci.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (21.09.2011)

Berger, A. A. Media Analysis Techniques. Sage, 1998

Berger, A. A. Media Research Techniques. Sage, 1998

Boyd-Barret, O. - Newbold, Ch. Approaches to Media. Arnold, 1995

Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, 1993

Fiske, J. Introduction to Communication Studies. Routledge, 1982

Hagen, L. (et al.). Analýza obsahu mediálních sdělení. Karolinum, 1998

Jirák, J., Kopplová, . Média a společnost. Portál, 2003

Lehtonen, M. The Cultural Analysis of Texts. Sage, 2000

Silverman, D. Doing qualitative research : a practical handbook. SAGE, 2005

Trampota, T. Zpravodajství. Portál, 2006

Wimmer, R. D. - Dominick, J. R. Mass Media Research. Wadsworth, 1997

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (21.09.2011)

Přednáška.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (21.09.2011)

Přijetí závěrečné seminární práce založené na výzkumném projektu aplikujícím jednu z představených metod zkoumání.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (21.09.2011)

1. Kvantitativní versus kvalitativní výzkum.

Výhody a nevýhody obou metodických přístupů. Konstrukce vzorku a základní metody reprezentativnosti vzorku (konstruovaný týden a sezonost médií).

2. Berelsonova kvantitativní analýza.

Základní postup kvantitativní obsahové analýzy. Typy proměnných a logika kódovací knihy. Příklady kvantitativní analýzy ze zkoumání zpravodajství.

3. Sémiotická analýza reklamního sdělení.

Základy tradiční sémiotické analýzy podle Rollanda Barthese.

4. Dekonstrukce významu.

Významové potenciality mediálních sdělení. Primární definice a zarámování.

5. Vepsaný čtenář a rekonstrukce cílové skupiny z mediálního sdělení.

Analýza vizuálních reklamních sdělení. Vepsaný čtenář a prostředky jeho konstrukce v mediovaném textu.

6. Analýza ideologie v mediálním sdělení.

Van Dijkův ideologický čtverec. Mediální konstrukce dichotomie My versus Oni na příkladu zahraničního zpravodajství.

7. Zkoumání tématické agendy.

Mediální agenda, synchronní a diachronní přístup. Acapulco typologie.

8. Normativní požadavky a jejich aplikace na výzkum obsahů.

Objektivita, nestrannost a vyváženost jako základní koncepty normativních požadavků.

9. Narativita médií a její analýza.

Analýza narace jako základního principu mediálního uchopení skutečnosti. Teorie žánrů, fakticita versus fikce, serialita. Narace komixu.

10. Pohled za mediální obsahy: jak zkoumat účinky?

Krátkodobé versus dlouhodobé účinky, záměrné versus nezáměrné účinky. Psychologický experiment, dotazníkové šetření, oční kamera.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (21.09.2011)

Bez vstupních požadavků.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK