► Stručná charakteristika předmětu:
Cílem předmětu je seznámit studenty s proměnami audiovizuální žurnalistiky v éře technologické konvergence, čímž rozumíme průběžné sbližování médií (rozhlasu, televize, on-line, sociálních sítí atd.) z hlediska přípravy, distribuce a vnímání obsahů. Výsledkem procesu konvergence, který je podmíněn rozvojem technologií, je současný nebo následný výskyt stejných mediovaných sdělení v různých technologických formách. Proces konvergence proměňuje nejen novinářské žánry, ale i rutinní postupy při práci novinářů v rozhlasových a televizních organizacích. Přednášky a semináře jsou podle témat rozděleny do čtyř bloků: 1) základní pojmový rámec týkající se konveregence médií, vysvětlení pojmů na konkrétních příkladech z praxe (ukázky z vysílání televizních stanic: CNN, BBC News, NBC či Sky News), 2) proměny chování publika v éře technologické konvergence, přelivy publika mezi internetem, televizí, rozhlasem, sociálními sítěmi atd. 3) konvergence a její vliv na fungování mediálních organizací a práci novinářů, 4) digitalizace rozhlasového a televizního vysílání v České republice, jednotlivé mezníky.
► Jména vyučujících: PhDr. Václav Moravec, Doc. PhDr. Michal Šobr, CSc.
► Rozsah výuky: 1/1 LS
► Podmínky zapsání předmětu: přijetí do bakalářského studia
► Podmínky pro splnění studijních povinností: 1) aktivní účast na přednáškách doplněná studiem povinné i doporučené literatury, 2) seminární práce v rozsahu 10 stran prokazující aplikaci teoretických poznatků na rozboru vybraného problému, který souvisí s problematikou technologické konvergence, či vystoupení v rámci seminární části předmětu, 3) ústní zkouška prokazující znalosti získané studiem literatury a na přednáškách.
► Počet kreditů: 3
Literatura
Poslední úprava: MORAVEVA (02.03.2012)
Povinná studijní literatura:
- Burton, G., Jirák, J. (2003): Úvod do studia médií. Brno: Barrister&Principal. - Disman, M. (2000): Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. - Feldman, T. (1997): An Introduction to Digital Media. London, New York: Routledge. - Flew, T. (2005): New Media: An Introduction. South Melbourne: Oxford Univerzity Press. - Gunter, B., McAleer, J. (1997): Children and Television. London and New York: Routledge. - Hakken, D. (1999): Cyborgs@Cyberspace?: an ethographer looks at the future. New York, London: Routledge. - Hyde, S. (1998): Television and Radio Announcing. New York, Boston: Houghton Mifflin Company. - Jirák, J., Köpplová, B. (2003): Média a společnost. Praha: Portál. - Jirák, J., Köpplová, B. (2009): Masová média. Praha: Portál. - Macek, J. (2003): Kyberprostor. In: Revue pro média č. 5, Média a digitalizace. Brno: Fakulta sociálních studií, MU Brno. - McKinsey Quarterly, (1997): New media and broadcasting. New York: McKinsey. - McNair, B. (2004): Sociologie žurnalistiky. Praha: Portál. - McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál. - Mencher, M. (1994): News Reporting nad Writing. Iowa: Wm. C. Brown. - Moravec, V. (2010): Vybrané aspekty vlivu médií na psychický vývoj dětí a dospívajících. In: Vašutová, M. a kol. (2010): Základy biodromální psychologie. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity. - Postman, N. - Powers, S. (2008): How to Watch TV News. New York: Penguin Books. - Reifová, I. a kol. (2004): Slovník mediální komunikace. Praha: Portál. - Ruß-Mohl, S. (2003): Journalismus. Frankfurt am Main: F.A.Z.-Institut. - Ruß-Mohl, S. - Bakičová, H. (2005): Žurnalistika. Praha: Grada. - Sak, P. Saková, K. (2004): Mládež na křižovatce. Praha: Svoboda Servis. - Yorke, I. (1995): Television News. Oxford, Boston: Focal Press. - Zasepa, T. - Olekšák, P. (2006): Internet a globalizácia (antropologické aspekty). Ružomberok: Katolícka univerzita v Ružomberku.
Povinné studijní prameny:
- Generation M2: Media in Lives of 8- to 18-Years-Olds. A Kaiser Family Foundation Study, 2010. - Network Radio Today. 2008 Edition. New York: Arbitron. - Public Radio Today. How America Listens to Public Radio. 2009 Edition. New York: Arbitron. - Radio Today 2009. How America Listens to Radio. New York: Arbitron. - The Arbitron Cable Television Study. 2006 Edition. New York: Arbitron.
Doporučená studijní literatura:
- Turner, T. - Burke, B. (2009): Říkejte mi Ted. Praha: Eastone Books. - Vise, D. A. - Malseed, M. (2007): Google story. Praha: Pragma.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (23.02.2021)
Podmínky pro splnění studijních povinností: 1) aktivní účast na přednáškách doplněná studiem povinné i doporučené literatury, ověřováno průběžnými úkoly (40% z celkového hodnocení), 2) ústní zkouška prokazující znalosti získané studiem literatury a na přednáškách (60% z celkového hodnocení) - tematické okruhy ke zkoušce budou zveřejněny ve druhé polovině semestru.
Sylabus
Poslední úprava: MORAVEVA (02.03.2012)
► Stručná charakteristika předmětu: Cílem předmětu je seznámit studenty s proměnami audiovizuální žurnalistiky v éře technologické konvergence, čímž rozumíme průběžné sbližování médií (rozhlasu, televize, on-line, sociálních sítí atd.) z hlediska přípravy, distribuce a vnímání obsahů. Výsledkem procesu konvergence, který je podmíněn rozvojem technologií, je současný nebo následný výskyt stejných mediovaných sdělení v různých technologických formách. Proces konvergence proměňuje nejen novinářské žánry, ale i rutinní postupy při práci novinářů v rozhlasových a televizních organizacích. Přednášky a semináře jsou podle témat rozděleny do čtyř bloků: 1) základní pojmový rámec týkající se konveregence médií, vysvětlení pojmů na konkrétních příkladech z praxe (ukázky z vysílání televizních stanic: CNN, BBC News, NBC či Sky News), 2) proměny chování publika v éře technologické konvergence, přelivy publika mezi internetem, televizí, rozhlasem, sociálními sítěmi atd. 3) konvergence a její vliv na fungování mediálních organizací a práci novinářů, 4) digitalizace rozhlasového a televizního vysílání v České republice, jednotlivé mezníky.
► Jména vyučujících: PhDr. Václav Moravec, Doc. PhDr. Michal Šobr, CSc.
► Stručný obsah jednotlivých přednášek a seminářů:
1) Vymezení pojmu konvergence médií. Vliv konvergence na jednotlivé novinářské žánry v audiovizuálních médiích. Fenomén zpráv v přímém přenosu a jeho vysvětlení na příkladech stanic CNN, Fox News, Sky News, BBC News.
2) Žánry občanské žurnalistiky a jejich uplatnění v audiovizuálních médiích. Diváci jako zdroje informací v mimořádných situacích (povodně, pády letadel, nepokoje v muslimských zemích na počátku roku 2011). Využívání materiálů od diváků a posluchačů na příkladech mediálních korporací CNN, NBC, Fox News či Sky News.
3) Proměny editoriální politiky vybraných mediálních organizací v éře technologické konvergence. Klady a rizika materiálů přebíraných z prostoru občanské žurnalistiky.
4) Základní pojmy zkoumání publika rozhlasových a televizních stanic (share, rating, reach atd.). Proměny chování publika a vliv konzumace tzv. síťových médií (on-line, mobilní telefony či sociální sítě) na média audiovizuální (rozhlas a televize).
5) Proměny chování televizního publika od počátků digitalizace televizního a rozhlasového vysílání v ČR do současnosti. Přelivy mezi jednotlivými stanicemi (ČT1, ČT2, ČT24, ČT4, TV Nova, Nova Cinema, TV Prima, Prima COOL, TV Barrandov atd.)
6) Proměny chování rozhlasového publika v ČR od poloviny 90. let minulého století do současnosti. Komparace s vybranými evropskými zeměmi. Proměny oblíbenosti jednotlivých typů rozhlasových formátů.
7) Digitalizace v České republice - proměny legislativy. Role regulátora (Rady pro rozhlasové a televizní vysílání) v éře digitalizace televizního a rozhlasové vysílání. Liberalizace regulace.
8) Proměny vysílatele veřejné služby v éře digitalizace rozhlasového a televizního vysílání. Případová studie proměn České televize. Oslabení či posílení argumentů pro existenci médií veřejné služby?
9) Divize Nová média v České televizi a práce novinářů s novými médii.
10) Otřesy v mediálním systému způsobené digitalizací. Finanční problémy mediálních organizací - krach zpravodajské televize Z1.
11) Budoucnost žurnalistiky v audiovizuálních médií - výzvy a problémy, společná diskuse.
► Podmínky pro úspěšné zakončení předmětu: 1) aktivní účast na přednáškách doplněná studiem povinné i doporučené literatury, 2) seminární práce v rozsahu 10 stran prokazující aplikaci teoretických poznatků na rozboru vybraného problému, který souvisí s problematikou technologické konvergence, či vystoupení v rámci seminární části předmětu, 3) ústní zkouška prokazující znalosti získané studiem literatury a na přednáškách.
► Rozsah výuky: 1/1 LS
► Podmínky zapsání předmětu: přijetí do bakalářského studia