PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2008/2009
   Přihlásit přes CAS
Fotografická tvorba - JJB047
Anglický název: Photographing
Zajišťuje: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2008 do 2008
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (25)Rozvrh není zveřejněn, proto je tento údaj pouze informativní a může se ještě měnit.
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. MgA. Filip Láb, Ph.D.
Mgr. Pavel Turek, Ph.D.
Prerekvizity : JJB014
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Filip Láb, Ph.D. (26.02.2012)
Fotografická tvorba je seminář zprostředkující úvod do teorie fotografie.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Filip Láb, Ph.D. (26.02.2012)

Cílem předmětu fotografická tvorba je seznámení studentů se základními texty fotografické teorie doplněné ukázkami relevantních děl z dějin fotografie. Výsledkem by mělo být hlubší pochopení charakteristik fotografického média, filozofických problémů vázaných na toto médium a prohloubení vizuální gramotnosti posluchačů.

Literatura -
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Filip Láb, Ph.D. (18.02.2014)

LIteratura:

AUMONT, Jacques. Obraz. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2005 ISBN 80-7331-045-7

ANDĚL, Jaroslav. Myšlení o fotografii. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2012, 462 s. ISBN 978-80-7331-235-0.

BARTHES, Roland. Image ? Music ? Text. London: Fontana Press, 1977 ISBN 0-00-686135-0

BARTHES, Roland. Světlá komora. 1. vyd. Bratislava: Archa, 1994. ISBN 80-7115-081-9

BATCHEN, Goeffrrey. Burning with Desire. 1st ed. Cambridge Mass.: The MIT Press, 1999. ISBN 0-262-02427-6

BAUDELAIRE, Charles. Úvahy o některých současnících. 1. vyd. Praha: Odeon, 1968.

BAZIN, André. Co je to film? 1. vyd. Praha: Československý filmový ústav,1979.

BENJAMIN, Walter. Dílo a jeho zdroj. 1. vyd. Praha: Odeon, 1979.

CÍSAŘ, Karel (ed.). Co je to fotografie? 1. vyd. Praha: Herrmann & synové, 2004.

FINEMAN, Mia. Faking it: manipulated photography before Photoshop. New York: Metropolitan Museum of Art, c2012, xvi, 280 s. ISBN 978-0-300-18501-0.

EVANS, J., HALL, S.: Visual Culture: the reader. 3. vyd. London: SAGE Publications, 2002. ISBN 0-7619-6248-4

FLUSSER, Vilém. Za filozofii fotografie. 1. vyd. Praha: Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X

FLUSSER, Vilém. Do universa technických obrazů. 1. vyd. Praha: OSVU, 2001. ISBN 80-238-7569-8

FLUSSER, Vilém. Moc obrazu: Výběr filosofických textů z 80. a 90. let.1. vyd. Praha: Výtvarné umění, 1996.

KULKA, Tomáš. Umění a kýč. 2. rozšířené vyd. Praha: Torst, 2000. ISBN 80-7215-128-2

SCOTT, Clive. The spoken image : photography and language. London : Reaktion, 1999

LISTER, Martin (ed.). The photographic image in digital culture. London ; New York : Routledge, 1995.

SONTAGOVÁ, Susan. O fotografii. 1.vyd. Praha: Paseka, 2002. ISBN 80-7185-4719

GEFTER, Philip. Photography after Frank / essays by Philip Gefter

New York : Aperture : c2009

TAGG, John. The disciplinary frame : photographic truths and the capture of meaning / John Tagg. Minneapolis : University of Minnesota Press, c2009.

The paradox of photography [elektronický zdroj] / Pierre Taminiaux. Naklad.údaje   Amsterdam : Rodopi, 2009.

WELLS, Liz.  Photography : a critical introduction / Liz Wells

New York : Routledge, 2004

BATCHEN. Geoffrey.  Each wild idea : writing, photography, history. Cambridge, Massachusetts : MIT Press, 2002

Controverses : une histoire juridique et éthique de la photographie / Daniel Girardin ; Christian Pirker. Arles : Actes Sud ; Lausanne : Musée de l'Elysée, 2008

ELKINS, James. Photography theory / edited by James Elkins

New York ; London : Routledge, c2007

BUNNELL, Peter, C.  Inside the photograph : writings on twentieth-century photography. foreword by Malcolm Daniel

New York : Aperture Available in North America through D.A.P./Distributed Art Publishers, c2006

The strange case of William Mumler, spirit photographer [elektronický zdroj] / Louis Kaplan. Minneapolis : University of Minnesota Press, c2008.

Walter Benjamin and history [elektronický zdroj] / edited by Andrew Benjamin.

London ; New York : Continuum, c2005.

Forget me not [elektronický zdroj] : photography & remembrance / Geoffrey Batchen. Amsterdam : Van Gogh Museum ; New York : Princeton Architectural Press, c2004.

KROUTVOR, Josef a Radim KOPÁČ. Fotografie jako mýtus: pocta černobílé fotografii a jejím tvůrcům. 1. vyd. Praha: Pulchra, 2013, 189 s. ISBN 978-80-87377-53-6.

Metody výuky -
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Filip Láb, Ph.D. (26.02.2012)

Seminář, čtení a rozbory textů, návštěvy výstav.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Filip Láb, Ph.D. (26.02.2012)

Tématické okruhy:

1. Počátky fotografie, vztah fotografie a malířství.

2. Fotografie a malířství dnes.

3. Technologický determinismus.

4. Digitální éra.

5. Znakovost fotografie - FOUND.

6. Fotografie a čas.

7. Inscenace reality.

8. Paparazzi.

K získání zápočtu je nutná aktivní účast na hodinách, čtení zadávaných textů a esej na závěr.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK