|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Ludmila Trunečková, Ph.D. (30.01.2021)
Předmět mediálního zaměření psaná a obrazová žurnalistika poskytuje studentům bakalářského cyklu širší teoretické a faktografické zázemí nezbytné ke kvalifikované orientaci v agenturních zdrojích. Předmět je jednosemestrální a je ukončen zkouškou. Zapisují si ho studenti po absolvování předmětu Práce s agenturními informacemi, případně předmětu Práce s informacemi II. Rozsah výuky: 1/1 ZK Podmínky pro splnění studijních povinností: k ústní zkoušce je třeba zvládnout problematiku v rozsahu odpřednášené látky a předepsané (+ průběžně doporučované) literatury. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Ludmila Trunečková, Ph.D. (30.01.2021)
Literatura:
Další doporučená literatura: TRUNEČKOVÁ, L. Konstrukce kontrolních mechanismů veřejnoprávní tiskové agentury (se zaměřením na ČTK v mezinárodním srovnání). In: KÖPPLOVÁ, Barbara a CEBE, Jan. (eds.. Postavení médií v české společnosti a v Evropské unii. Praha: Matfyzpress, 2006, s. 95 -101, ISBN 80-86732-98-3. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Ludmila Trunečková, Ph.D. (13.05.2021)
1. Úvod do studia předmětu, časový a tematický plán výuky, postavení přednášky v kontextu ostatních disciplín, návaznost na Práci s agenturními informacemi, studijní literatura a podmínky pro uzavření předmětu. 2. Vnější prostředí. Obchodní partneři zpravodajské agentury, klienti a cílové skupiny, licenční podmínky. Dohody a formy spolupráce. 3. Aktuální přehled multimediální produkce ČTK se zaměřením na tvorbu fotografického servisu. 4. a 5. Zpravodajské agentury v mezinárodních a národních dokumentech a v odborné literatuře. Kritéria diferenciace tiskových agentur (typologie – věcný profil agentury univerzální a specializované, kategorizace – agentury světové, regionální, mezinárodní a národní a formy existence). Evropská aliance zpravodajských agentur. 6. a 7. Agenturní žurnalistika ve střední Evropě. Transformace někdejších oficiálních státních tiskových agentur bývalých socialistických států, vznik alternativních agentur. 8. Zpravodajské agentury v postsovětském regionu se zaměřením na Rusko a Ukrajinu. 9. a 10. Agentury se zvláštním (veřejnoprávním) statutem (na příkladě ČTK, TASR, AFP) se zaměřením na konstrukci a pravomoc jejich kontrolních orgánů. 11. Závěr. |