|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Ludmila Trunečková, Ph.D. (09.09.2015)
Cílem výuky povinného předmětu Práce s informacemi II je v návaznosti na Žurnalistickou tvorbu I a II a Práci s informacemi I prohloubit znalosti studentů bakalářského cyklu prezenčního studia žurnalistiky o zdrojích novinářských informací. Na příkladě ČTK se studenti seznamují se soudobou agenturní produkcí domácí provenience a možnostmi jejího využívání v novinářské praxi. Referáty, případně seminární práce, jejichž přijetí je jednou z podmínek klasifikace, se orientují na zkoumání současného stavu agenturní produkce a využívání agenturního servisu v médiích. Práce v rozsahu 10 stran se odevzdávají nejpozději k termínu testu. Předmět je jednosemestrální a je ukončen klasifikovaným zápočtem na základě úspěšného absolvování závěrečného písemného testu. Podmínkou zakončení předmětu je aktivní účast ve výuce (tolerují se tři absence). |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Ludmila Trunečková, Ph.D. (09.09.2015)
Hlavčáková, Svetlana. Agentúrna žurnalistika. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2001 Osvaldová, Barbora; Halada Jan a kolektiv: Encyklopedie praktické žurnalistiky a marketingové komunikace. 3. rozšířené vyd. Praha: Libri, 2007 (hesla z oblasti agenturní žurnalistiky signovaná lt) Šmíd, Milan; Trunečková, Ludmila. Novinář a jeho zdroje v digitální éře. Praha: Karolinum, 2009 (str. 7-17, 123-191) Trunečková, Ludmila. Tiskové agentury, Praha: Karolinum 1997 (kapitoly 1, 2 a 4), Trunečková, Ludmila. Zpráva v agentuře, in Osvaldová, Barbora a kolektiv. Zpravodajství v médiích. Praha: Karolinum, 2011 (str.32-56) Wilke, Jürgen: Von der Agentur zur Redaktion. Kőln, Weimar, Wien: Bőhlau Verlag, 2000 Zákon č. 123/1965 Sb. o Československé tiskové kanceláři a jeho novela č. 310/1991 Sb. Zákon č. 517/1992 Sb. o České tiskové kanceláři |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Ludmila Trunečková, Ph.D. (09.09.2015)
Předmět si zapisují studenti 3. (a vyššího) semestru. Stručný program: 1. Úvod do problematiky, časový a tematický plán výuky, studijní literatura. Informace o zadávání referátů a tematickém zaměření semestrálních prací 2. Definování předmětu činnosti, typologie a kategorizace tiskových agentur, ČTK jako tisková agentura univerzální, národní a se zvláštním, tzv. veřejnoprávním statutem - s důrazem na poslání a zpravodajské úkoly vyplývající ze současné právní úpravy 3. Agenturní zpravodajství jako zdroj novinářských informací, charakteristika agenturní žurnalistiky domácí provenience, přehled produkce a služeb ČTK. Diversifikace nabídky a multimedializace. 4. Práce s Infobankou ČTK se zaměřením na informace o očekávaných událostech: avíza, deníky, události a plány 5. Práce s Infobankou ČTK se zaměřením na základní zpravodajský servis a jeho zdroje: charakteristika agenturního textového zpravodajství, kontinuita a nepravidelný tok informací, formáty agenturních zpráv: headline-fleš-standardní zpráva-verze-shrnutí, dokument, profil atd. 6. Práce s Infobankou ČTK se zaměřením na komunikaci agentury s odběratelem: upozornění, embargo, oprava, storno. Zadání seminárních prací. Konzultace výběru událostí, jejichž zpravodajské pokrytí agenturou a zvoleným médiem bude předmětem komparace v seminárních pracích. Vyhledání agenturních textů v IB. 7.-8. Návštěva vybraných zpravodajských redakcí ČTK se zaměřením na tvorbu multimediální produkce (textového servisu, fotoservisu, infografického, zvukového a audiovizuálního servisu) 9. Práce s Infobankou ČTK se zaměřením na archiv a dokumentační databáze 10. Test 11. Práce s agenturní produkcí v redakcích, výběr informací, zpracování, výsledná prezentace a odkaz na zdroj (s využitím semestrálních prací odevzdaných nejpozději v den testu). Vyhodnocení testů. Závěr |