PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2010/2011
   Přihlásit přes CAS
Práce s informacemi II - JJB020
Anglický název: Processing Information Sources II
Zajišťuje: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2010 do 2010
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 1/1, KZ [HT]
Počet míst: zimní:62 / 30 (54)
letní:neurčen / neurčen (54)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Mgr. Ludmila Trunečková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Mgr. Ludmila Trunečková, Ph.D.
Prerekvizity : JJB019
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Ludmila Trunečková, Ph.D. (04.02.2012)
Stručná charakteristika:
Cílem výuky povinného předmětu Práce s informacemi II je v návaznosti na Žurnalistickou tvorbu I a II a Práci s informacemi I prohloubit znalosti studentů bakalářského cyklu o zdrojích novinářských informací a seznámit je na příkladě ČTK se soudobou agenturní produkcí domácí provenience a možnostmi jejího využívání v novinářské praxi. Referáty, případně seminární práce, jejichž přijetí je jednou z podmínek klasifikace, se orientují na zkoumání současného stavu agenturní produkce a využívání agenturního servisu v médiích. Předmět je jednosemestrální a je ukončen klasifikovaným zápočtem.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Ludmila Trunečková, Ph.D. (04.02.2012)

Hlavčáková, Svetlana. Agentúrna žurnalistika. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2001
Osvaldová, Barbora; Halada Jan a kolektiv: Encyklopedie praktické žurnalistiky a marketingové komunikace. 3. rozšířené vyd. Praha: Libri 2007 (hesla z oblasti agenturní žurnalistiky signovaná lt)
Šmíd, Milan; Trunečková, Ludmila. Novinář a jeho zdroje v digitální éře. Praha: Karolinum 2009 (str. 123-191)
Trunečková, Ludmila. Česká tisková kancelář, in Otázky žurnalistiky, č. 4/2000, str. 330-335
Trunečková, Ludmila. Tiskové agentury, Praha: Karolinum 1997 (kapitoly 1, 2 a 4),

Trunečková, Ludmila. Zpráva v agentuře, in Osvaldová, Barbora a kolektiv. Zpravodajství v médiích. Praha: Karolinum 2011 (str.32-56)
Wilke, Jürgen: Von der Agentur zur Redaktion. Kőln, Weimar, Wien: Bőhlau Verlag, 2000.

Zákon č. 123/1965 Sb. o Československé tiskové kanceláři a jeho novela č. 310/1991 Sb.
Zákon č. 517/1992 ČNR o České tiskové kanceláři

Seznam literatury může být aktualizován a využívány budou i texty z internetu (www.ctk.cz).

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Ludmila Trunečková, Ph.D. (04.02.2012)

Předmět si zapisují studenti 3. (a vyššího) semestru.
Podmínky pro splnění studijních povinností: Pravidelná aktivní účast ve výuce (tolerovány jsou tři omluvené absence), zápočet na základě referátu (resp. přijetí seminární práce) a zvládnutí závěrečného testu.

Stručný program:

1. Úvod do problematiky, časový a tematický plán výuky, studijní literatura.
2. Definování předmětu činnosti, typologie a kategorizace tiskových agentur, ČTK jako tisková agentura univerzální, národní a veřejnoprávní - s důrazem na poslání a zpravodajské úkoly vyplývající ze současné právní úpravy. Zadání referátů a semestrálních prací.
3. Agenturní zpravodajství jako zdroj novinářských informací, charakteristika agenturní žurnalistiky domácí provenience, přehled produkce a služeb ČTK. Diversifikace (individualizace) nabídky a multimedializace.
Seznámení s prostředím Infobanky ČTK: vyhledávací formuláře a formální náležitosti servisu - metadata.

4. Práce s Infobankou ČTK se zaměřením na informace o očekávaných událostech: avíza, deníky, události a plány.
5.-6. Práce s Infobankou ČTK se zaměřením na základní zpravodajský servis a jeho zdroje: charakteristika agenturního textového zpravodajství ze zahraničí, z domova a ze světa sportu, kontinuita a nepravidelný tok informací, formáty agenturních zpráv: headline-fleš-standardní zpráva-verze-shrnutí, dokument, profil atd.
7. Práce s Infobankou ČTK se zaměřením na komunikaci agentury s odběratelem: upozornění, embargo, oprava, storno.

8.-9. Návštěva vybraných zpravodajských  redakcí ČTK

10. Práce s infobankou ČTK se zaměřením na archiv a dokumentační databáze
11. Práce s agenturní produkcí v redakcích MSP, výběr informací, zpracování, výsledná prezentace a odkaz na zdroj (s využitím semestrálních prací).
12. Vyhodnocení, závěr.


 
Univerzita Karlova | Informační systém UK