Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (22.05.2020)
Rozpis probíraných témat:
1. Cíle předmětu, seznámení s tématy přednášek a podmínkami splnění předmětu.
a) seznámení s cíli a pravidly předmětu, zadání literatury; pravidla citací a upozornění na plagiáty
2. Základní pohledy na výklad dějin médií,
periodizace vývoje médií, technologické předpoklady vzniku a vývoje médií
a) vymezení pojmu periodický tisk
b) možné přístupy k periodizaci médií
c) technologie jako předpoklad pro vývoj médií
JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: K periodizaci vývoje médií. In: Acta Musei Nationalis Pragae, Řada C - Literární historie, Svazek LI (2006), číslo 1?4, ISSN 0036-5351, s. 27-32,
BEDNAŘÍK, P. - JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: Dějiny českých médií, Praha, Grada, 2011, s. 15 až 30JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: Média a společnost, Praha: Portál, 2003
REIFOVÁ, I. (ed.): Slovník mediální komunikace, Praha. Portál 2004
VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 2006
KOVARIK, Bill. Revolutions in communication: media history from Gutenberg to the digital age. New York: Continuum, c2011. ISBN 978-1-4411-9495-4.
3. Zrození periodického tisku (tisk 17. stol. na příkladu Německa, Anglie, Francie)
a) letáky a pamflety jako předchůdci novin
b) první periodické noviny v kontinentální Evropě a v Anglii
KÖPPL, L. - KÖPPLOVÁ, B.: Dějiny světové žurnalistiky, Praha: Novinář, 1988
PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005
VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 2006
KOVARIK, Bill. Revolutions in communication: media history from Gutenberg to the digital age. New York: Continuum, c2011. ISBN 978-1-4411-9495-4.
4. Tisk a rozvoj politického života modernizující se společnosti: cenzura a svoboda projevu
a) pojetí cenzury a svobody projevu od konce 15. století do 40. let 20. století (John Milton, Benjamin Franklin; Thomas Paine; Karl Marx, první světová válka)
KÖPPL, L. - KÖPPLOVÁ, B.: Dějiny světové žurnalistiky, Praha: Novinář, 1988
PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005
SERAFÍNOVÁ, D.: Dějiny svetového novinárstva II. Dejiny francúzského novinárstva, Bratislava: Univerzita Komenského, 1994
VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 2006
TINDALL, G. B., SHI, D. E.: Dějiny USA, Praha: Nakladatelství Lidové noviny 1994 (a další vydání)
TOCQUEVILLE, DE A.: Demokracie v Americe I. a II.,Praha: Lidové noviny 1992
---: Listy Federalistů. Olomouc: Vydavatelství University Palackého v Olomouci, 1990
KOVARIK, Bill. Revolutions in communication: media history from Gutenberg to the digital age. New York: Continuum, c2011. ISBN 978-1-4411-9495-4.
5. Proměny postavení novináře v dějinách (dějiny novinářských spolků a novinářského vzdělávání)
a) Růst vzdělanosti a čtenářské spolky jako předpoklad pro rozvoj periodického tisku
b) proměny postavení novináře ve společnosti
CHARLE, Ch.: Intelektuálové v Evropě. Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004
HABERMAS, J: Strukturální proměna veřejnosti, Filosofia, 2000
PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005
6. Film a média
7. Velké vydavatelské domy 19. a 20. století (v anglicky mluvících zemích)
a) denní tisk ve Velké Británii ve druhé polovině 19. století a změny v pojetí tisku, northcliffovská revoluce;
b) W. R. Hearst a J. Pulitzer jako představitelé vydavatelských osobností v USA v poslední třetině 19. století
TINDALL, G. B., SHI, D. E.: Dějiny USA, Praha: Nakladatelství Lidové noviny 1994 (a další vydání)
PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005
KOVARIK, Bill. Revolutions in communication: media history from Gutenberg to the digital age. New York: Continuum, c2011. ISBN 978-1-4411-9495-4.
VEČEŘA, Pavel. Úvod do dějin tištěných médií. Praha: Grada Publishing, 2015. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-4178-9.
8. Velké vydavatelské domy 19. a 20. století (v německy mluvících zemích)
a) Ullstein, Hugenberg, Ringier ad.)
PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005
HUMPHREYS. P.: Media and media policy in Germany, Oxford: Berg, 1994
WILKE, J.: Grundzüge der Medien-und Kommunikationsgeschichte, Weimar, 2000
VEČEŘA, Pavel. Úvod do dějin tištěných médií. Praha: Grada Publishing, 2015. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-4178-9.
9. Postavení časopisů na mediálním trhu do poloviny 20. století
a) rozvoj vědeckých a moralistních časopisů v 17. a 18. století
b) rozvoj časopisů ve druhé polovině 19. století
c) rozvoj časopiseckého trhu v USA (Reader´s Digest, Time, Newsweek, Life)
d) odevzdání seminárních prací
MOTT, F. L.: History of Američan magazines, Vol. 4, 5, Cambridge: Harvard University Press, 1968
ŠEFČÁK, L., VOJTEK, J.: Dějiny svetového novinárstva, díl 2, 3, Univerzita Komenského, 1994, 1997
VEČEŘA, Pavel. Úvod do dějin tištěných médií. Praha: Grada Publishing, 2015. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-4178-9.
10. Propaganda a její postavení v dějinách médií
a) Propaganda a její využívání v médiích v době 1. světové války a v době nástupu Hitlera k moci ve 30. letech 20. století
b) Role propagandy v období studené války
PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005
ARENDTOVÁ, H.: Původ totalitarismu, Praha: Oikoymenh, 1996
dokumentární film "Goebbelsův experiment"
KOVARIK, Bill. Revolutions in communication: media history from Gutenberg to the digital age. New York: Continuum, c2011. ISBN 978-1-4411-9495-4.
11. Rezerva pro případné dokončení témat.
12. Shrnutí. Hlavní charakteristiky vývoje médií do poloviny 20. století