Tento unikátní kurs je založen na spolupráci mezi IES FSV UK a Robinson College, University of Cambridge. Kurs nabízí jak vhled do nejnovějších tematických a metodologických inovací v ekonomických a sociálních dějinách, tak výukovou praxi poživánou na jedné z nejlepších universit světa.
Téma letošního kursu: Psát dějiny (rozumět dějinám) měnící se doby v čase změn
Témata jednotlivých přednášek, povinná i doporučená literatura, stejně jako téma závěrečných esejů jsou každoročně ohlášena během úvodního semináře.
V roce 2019 získala Antonie Doležalová díky tomuto kursu cenu Arnošta z Pardubic za nejinovativanější počin ve výuce na UK.
Poslední úprava: Doležalová Antonie, prof. PhDr. Ing., Ph.D. (15.02.2023)
This unique course is based on cooperation between IES FSS and Robinson College, University of Cambridge. It offers both the inquiry into the newest thematic and methodological development of economic and social history and the teaching practice as is used at the University of Cambridge.
The course topic for this year: Writing (Understanding) the history of changing times in changing times
The topics of individual lectures as well as the list of compulsory reading will be announced in advance during the introductory lecture.
Thanks to the Cambridge Lectures, Antonie Doležalová was awarded the Arnost of Pardubice Prize 2019 for the most innovative teacher at the Charles University.
Poslední úprava: Doležalová Antonie, prof. PhDr. Ing., Ph.D. (15.02.2023)
Deskriptory -
Rozvrh: bude upřesněn
Poslední úprava: Doležalová Antonie, prof. PhDr. Ing., Ph.D. (16.02.2022)
Schedule of Classes:TBA
Poslední úprava: Doležalová Antonie, prof. PhDr. Ing., Ph.D. (16.02.2022)
Podmínky zakončení předmětu -
Hodnocení:
A…...100-91
B…... 90-81
C…... 80-71
D…... 70-61
E….... 60-51
F… .....50 - 0
Celkový počet bodů zavisí na:
1) Aktivitní účast na diskusi během přednášek a seminářů, znalost základní literatury (40 bodů max )
Minimální počet bodů vyžadovaný pro splnění předmětu: 51
Minimální počet 51 bodů musí být rozdělen následovně:
20 bodů za aktivní účast
31 bodů za každou esej
Eseje budou hodnoceny za splnění následujících podmínek:
A (60- 51) velmi dobře napsaný, dobře strukturovaný a dobře zaměřený text, široký záběr literatury a zdrojů, plné porozumění problému, schopnost formulovat vlastní myšlenky a analyzovat problém, kritické myšlení
B (50-41) jasný styl psaní, dobře strukturovaný a dobře zaměřený text, zahrnuta veškerá povinná literatura a zdroje, dobré porozumění problému, využití kritického myšlení
C (40-31) popisný styl psaní, soudržná struktura a zaměření textu, minimální relevantní literatura, částečné porozumění problému, využití kritického myšlení v některých oblastech
D (30-21) slabý popisný styl psaní, logická struktura a zaměření textu, nerelevantní literatura, obecné znalosti a slabé kritické myšlení
E (20-11) částečně zmatený styl, slabě strukturovaný i zaměřený text, demonstrace určitých znalostí nedostatečně odkázaných na literaturu, nejasné pasáže, kritické myšlení chybí
F (10-0) špatně a nejasně napsaný, nízká úroveň znalostí, nepochopení problému
Poslední úprava: Doležalová Antonie, prof. PhDr. Ing., Ph.D. (15.02.2023)
Grading policy:
A…...100-91
B…... 90-81
C…... 80-71
D…... 70-61
E….... 60-51
F… .....50 - 0
Total grade will depend on:
1) Activity and engagement in discussion during the lectures and seminars. The discussion will be based on compulsory reading (40 points max)
2) One paper, 18000 characters (10 pages) max., 60 points max
The minimal amount of points required to pass the subject: 51
A minimal number of 51 points to successfully pass the subject is divided as follows:
20 points activity in lectures and seminars
31 points papers
Final essay will be evaluated by points as follows:
A (60-51) very well written, highly structured and focused, extensive range of sources used and applied, comprehensive understanding of key facts, an ability to formulate own ideas in the analysis, critical judgment
B (50-41) clear style, well structured and focused, a full range of relevant sources, good understanding of key facts, critical evaluation in the discussion
C (40-31 descriptive style, coherently structured and focused, minimal but relevant literature, a partial understanding of the key facts, evaluative sought in some areas
D (30-21) weak descriptive style, logically structured and focused, inadequate literature, general knowledge demonstrated, poor evaluation
E (20-10) partially disorganized style, poorly structured and not focused, some knowledge but the insufficient reference to the literature, some unclear sections, missing evaluation
F (10-0) poorly and unclearly written, little knowledge, poor understanding the topic
Poslední úprava: Doležalová Antonie, prof. PhDr. Ing., Ph.D. (15.02.2023)
Literatura -
Will be specified during the lectures.
Poslední úprava: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (15.02.2020)
Core Reading
Berg, M., and Hudson, P., ‘Rehabilitating the industrial revolution’, Economic History Review XLV (1992), pp. 42-50.
Crafts N., and Harley, C.K., ‘Output growth and British industrialization: a restatement of the Crafts-Harley view’, Economic History Review, XLV (1992).
Shaw-Taylor, L., and Wrigley, E. A., 'Occupational Structure and Population Change', in R. Floud, J. Humphries and P. Johnson, eds., The Cambridge Economic History of Modern Britain: Volume I, 1700–1870 (Cambridge, 2014), pp. 53–88
Further Reading
Kitson, P. M., Shaw-Taylor, L., Wrigley, E. A., Davies, R. S., Newton, G., and Satchell, A. E., 'The Creation of a 'Census' of Adult Male Employment for England and Wales for 1817', Cambridge Working Papers in Economic and Social History, no. 4, 2012&2013
Keibek, S., and Shaw-Taylor, L., 'Early Modern Rural By-employments: A Re-examination of the Probate Inventory Evidence', Agricultural History Review, 61 (2013), pp. 244–81.
Keibek, S., 'Using Probate Data to Determine Historical Male Occupational Structures', Cambridge Working Papers in Economic and Social History, no. 26, 2017.
Poslední úprava: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (06.06.2020)
Požadavky ke zkoušce -
Zadání pro první esej:
Zadání pro druhou esej:
Poslední úprava: Doležalová Antonie, prof. PhDr. Ing., Ph.D. (16.02.2021)
First essay assignment:
Second essay assignment:
Poslední úprava: Doležalová Antonie, prof. PhDr. Ing., Ph.D. (16.02.2021)
Sylabus -
Schedule of Classes
1. block: Introduction, Methodological Inquiry, Final Essay Assignment, Antonie Doležalová, IES FSS, Charles University, Robinson College, University of Cambridge
Th 02/16/2023 11:00- 12:20 Room 105
Th 02/23/2023. 11:00-12:20 (online)
Th 03/02/2023 11:00- 12:20 Room 105 (in person)
2. block: Dr Jana Howlett, Jesus College, Emeritus Fellow, Director of Studies in History & Modern Languages, University of Cambridge
Th 03/30/2023 Seminar 11:00-12:20 Room 105 (in person)
Th 03/30/2023 Lecture 18:30-19:50 Room 112 Hollar (in person)
3. block: individual work (A.Doležalová)
Th 04/13/2023 11:00-12:20 (online)
Th 04/20/2023 11:00-12:20. (online)
Th 04/27/2023. 11:00-12:20 (online)
Final essay submission 04/30/2023
4. block: Final essays discussion (A.Doležalová & J.Howlett)
Th 05/04/2023 11:00- 12:20 Room 105 & online
Th 05/11/2023 11:00- 12:20 Room 105. & online
Poslední úprava: Doležalová Antonie, prof. PhDr. Ing., Ph.D. (12.04.2023)
Schedule of Classes:
1. block: Introduction, Methodological Inquiry, Final Essay Assignment, Antonie Doležalová, IES FSS, Charles University, Robinson College, University of Cambridge
Th 02/16/2023 11:00- 12:20 Room 105
Th 02/23/2023. 11:00-12:20 (online)
Th 03/02/2023 11:00- 12:20 Room 105 (in person)
03/30 2 x Lecture/seminar room 206 (In person) 9:30-10:50 + room 105 (in person) 11:00-12:20
Dr. Howlett is open to giving you an individual consultation during that week.
2. block: Dr Jana Howlett, Jesus College, Emeritus Fellow, Director of Studies in History & Modern Languages, University of Cambridge