Náplní tohoto kursu je představení tvorby, implementace a vyhodnocování strategie v současném dynamickém prostředí podnikání. Tento komplexní kurs bude založen na postupném aktivním budování celého strategického rámce formou projektu.
Poslední úprava: Stříteský Vladimír, Mgr. (03.02.2022)
The aim of this course is to introduce the strategy building, implementation and evaluation process in the current dynamic business environment. Following the theory, this rather complex course will be based on gradual hands-on project building of the entire strategic framework. It will involve the performance management approach linked to the process model and the organization structure.
Poslední úprava: Stříteský Vladimír, Mgr. (03.02.2022)
Cíl předmětu -
Náplní tohoto kursu je představení tvorby, implementace a vyhodnocování strategie v současném dynamickém prostředí podnikání. Tento komplexní kurs bude založen na postupném aktivním budování celého strategického rámce formou projektu. Činnosti budou zahrnovat řízení výkonnosti ve vazbě na procesní model a organizační strukturu. Velmi důležitou součástí práce v kursu bude prezentace a aktivní komunikace všech fází strategického přístupu.
Po dokončení tohoto kursu budou studenti připraveni:
1. chápat důležitost strategického přístupu k řízení společnosti, 2. určit míru komplexnosti a propracovanosti strategie pro různé druhy entit, 3. navrhnout a komunikovat strategii v rámci entity, 4. provázat strategii s výkonností společnosti, 5. identifikovat potenciální nástrahy a čelit jim při řešení problémů v rámci četných případových studií z prostředí reálného businessu 6. navrhnout další kroky k co nejlepšímu využití strategie do budoucna
Průběžná zkouška se váže ke splnění cílů 1-3, závěrečná zkouška klade důraz na splnění cílů 4-6.
Poslední úprava: Stříteský Vladimír, Mgr. (03.02.2022)
The aim of this course is to introduce the strategy building, implementation and evaluation process in the current dynamic business environment. Following the theory, this rather complex course will be based on gradual hands-on project-based building of the entire strategic framework. It will involve the performance management approach linked to the process model and the organization structure. Presentation and interactive communication of all particular phases of the strategic approach will be the key of this course.
Course Learning Objectives:
By the end of this course the students will be able: 1. to understand the importance of strategic approach to business management, 2. to determine how complex and elaborated the strategy should be for various kinds of entities, 3. to design and communicate strategy throughout the entity, 4. to link strategy to performance in the organization, 5. to identify and face potential pitfalls by solving real problems from numerous case studies 6. to suggest follow up steps to keep the strategy alive
Midterm exam stresses the fulfillment of objectives 1-3, the final exam stresses the fulfillment of objectives 4-6.
Poslední úprava: Stříteský Vladimír, Mgr. (03.02.2022)
Literatura -
Povinná literatura:
[1] Strategic Management: Concepts and Cases, Fred R. David, 13th ed., Pearson Prentice Hall, 2011, ISBN-13: 9781408259214 or
Strategic Management: Concepts and Cases, Fred R. David, 15th ed., 2014, Pearson, ISBN: 9781292016894
Doporučená literatura: [1] A Guide to the Project Management Body of Knowledge, Project Management Institute, 4th ed., 2009, 459 pages ISBN-13: 9781933890517
[3] Strategic Market Management, David A Aaker, 9th ed., John Wiley & Sons, 2009, 341 pages, ISBN: 13: 9780470317242
[3] The Balanced Scorecard: Translating Strategy Into Action by Robert S. Kaplan, David P. Norton, Harvard Business School Press, 1996, ISBN-13: 9780875846514
[4] Strategic Brand Management, Kevin Lane Keller, 2nd ed., Prentice Hall, 2002, 788 pages, ISBN-13: 9780130411501
Některé další zdroje dle doporučení přednášejícího.
Poslední úprava: Stříteský Vladimír, Mgr. (03.02.2022)
Required Readings: [1] Strategic Management: Concepts and Cases, Fred R. David, 13th ed., Pearson Prentice Hall, 2011, ISBN-13: 9781408259214 or
Strategic Management: Concepts and Cases, Fred R. David, 15th ed., 2014, Pearson, ISBN: 9781292016894 or
Strategic Management: A Competitive Advantage Approach, Concepts and Cases, Fred R. David, Forest R. David, Pearson, 16th ed., 2016, EAN: 9781292148496
Recommended Readings: [1] A Guide to the Project Management Body of Knowledge, Project Management Institute, 4th ed., 2009, 459 pages ISBN-13: 9781933890517, (7th Ed. available)
[3] Strategic Market Management, David A Aaker, 9th ed., John Wiley & Sons, 2009, 341 pages, ISBN: 13: 9780470317242
[3] The Balanced Scorecard: Translating Strategy Into Action by Robert S. Kaplan, David P. Norton, Harvard Business School Press, 1996, ISBN-13: 9780875846514
[4] Strategic Brand Management, Kevin Lane Keller, 2nd ed., Prentice Hall, 2002, 788 pages, ISBN-13: 9780130411501
Some other readings (the lecturer can give you his recommendation)
Poslední úprava: Stříteský Vladimír, Mgr. (03.02.2022)
Požadavky ke zkoušce -
4 testy po 6% (24% celkem), 2 prezentace případových studií (16%), písemná průběžná a závěrečná zkouška (po 15 %, i. e. 30% celkem), závěrečný profilový projekt kursu (30%). Domácí zadání dle příslušné literatury (poznámky z předepsané literatury – 2 A4 strany a odpovědi na 2 – 3 otázky z přilušné kapitoly učebnice) a případových studií k odevzdání do 12:00 hod. ve středu příslušného týdne do systému Moodle (odečet -5 % za každé nedodání). Klíčová je týmová práce na projektech. Za aktivitu a přispění kursu je možné získat bonus až 15%.
Poslední úprava: Stříteský Vladimír, Mgr. (03.02.2022)
4 quizzes 6% each (24% in total), 2 case study presentations 8% each (16%), written midterm and final exams 15% each (30%), final course profile project (30%) Home assignments on required readings (notes from readings – 2 A4 pages and answers to 2 – 3 questions from textbook) and case studies are due by Wednesday 12 noon of the actual week on Moodle (penalty -5 % each if not delivered). Homework is then presented and discussed in class. Team work in project teams is the key. Up to 15% extra points for excellent active participation and contribution in the course is possible.
Poslední úprava: Stříteský Vladimír, Mgr. (03.02.2022)
Sylabus -
1. Zahájení kursu: Uvedení tématu strategického řízení (SM). Komplexní rámec SM. Význam a výhody SM. Etika v podnikání a SM. Úvod SM pro účely tohoto kursu.
2. Formulace strategie, proces tvorby vize a mise / poslání. Vytvoření a vyhodnocení mise.
3. Zhodnocení vnějšího prostředí. Externí audit. Působení vnějších vlivů na organizaci. Zhodnocení externích zdrojů informací. Srovnávací analýza a spolupráce mezi konkurenty. Nástroje strategických prognóz. Globální výzvy pro SM.
4. Zhodnocení vnitřního prostředí. Interní audit. Propojení strategie v rámci organizace. Klíčové funkce organizace ze strategického pohledu - řízení, marketing, finance a účetnictví, vývoj a výzkum, výroba, provoz, řízení informačních systémů, úvod k hodnotovému řízení. Benchmarking.
5. Úvod k procesnímu řízení. Procesní modelování, různé přístupy. Praktická tvorba procesního modelu.
Průběžná zkouška
6. Úvod k tvorbě organizační struktury. Různé formy organizačních struktur. Tvorba procesně založené organizační struktury, diskuse alternativ.
7. Strategie v praxi. Dlouhodobé cíle. Typy strategií. Pět strategií podle Michaela Portera. Nástroje k naplnění strategie. SM v neziskových organizacích a malých středních podnicích.
8. Strategická analýza a alternativní řešení. Rámec komplexní formulace strategie. Fáze vstupů, sladění potřeb a očekávání, rozhodování. Specifická řešení jednotlivých organizací. Vybrané problémy z oblastí řízení.
9. Úvod k řízení výkonnosti. Různé přístupy. Tvorba kompletního systému Balanced Scorecard pro organizaci. Vazba výkonu a odměňování.
10. Implementace strategie: Řízení a provoz. Roční cíle. Postupy. Alokace zdrojů. Řešení problémových situací. Propojení struktur společnosti se strategií. Restrukturalizace. Reengineering, E-Engineering. 11. Implementace strategie: Marketing, finance / účetnictví, výzkum a vývoj, MIS.
13. Výzvy 21. století v oblasti SM. Následná strategická doporučení. Prezentace závěrečného projektu (část II). Shrnutí a závěr kursu.
Poslední úprava: Stříteský Vladimír, Mgr. (03.02.2022)
1. Introduction to the course: Overview of Strategic Management, Complex Strategic Management Framework. Importance and Benefits of Strategic Management. Business Ethics and Strategic Management. Introduction to Project Management for Purposes of this Course.
2. Strategy Formulation. The Process of Developing Business Vision and Mission. Writing and Evaluating Mission Statements.
3. The External Assessment. External audit. Impact of External Forces on the Organization. Assessment of external information sources. Competitive analysis and Cooperation among Competitors. Strategic Management Forecasting tools. Global Challenges for strategic management.
4. The Internal Assessment. Internal audit. Integrating the strategy within the entity. Key functions of the entity in relationship to the strategy - Management, Marketing, Finance / Accounting, Research and Development, Production, Operations, Management Information Systems. Introduction to Value Chain Analysis. Benchmarking.
5. Introduction to Process Management. Process modeling, Various Approaches. Hands on process model development.
Midterm exam
6. Introduction to Organization Structure design. Various Forms of the Organization Structure. Building and discussion of the process based Organization chart.
7. Strategies in Action. Long-Term Objectives. Types of Strategies. Michael Porter’s Five Generic Strategies. Means for Achieving Strategies. Strategic Management in Nonprofit and Governmental Organizations, Strategic Management in Small Firms.
8. Strategy Analysis and Choice. A Comprehensive Strategy-Formulation Framework. The Input, Matching and Decision Stages. Company Nature Based Specifics of Strategy Choice. Governance Issues.
9. Introduction to Performance Management Framework. Various approaches. Balanced Scorecard. Development of a complete Balanced Scorecard framework for a firm. Linking Performance and Pay to Strategy.
10. Strategy Implementation. Management and Operations Issues. Annual Objectives. Policies. Resource Allocation. Managing Conflict. Matching Structure with Strategy. Restructuring, Reengineering, and E-Engineering.
11. Implementation Strategies: Marketing, Finance/Accounting, R&D and MIS Issues.
12. Strategy Review, Evaluation and Control. Final course profile projects presentation (Part I).
Final exam
13. Twenty-First-Century Challenges in Strategic Management. Follow up Strategic Recommendations. Final course profile projects presentation (Part II). Summary of the Course.
Poslední úprava: Stříteský Vladimír, Mgr. (03.02.2022)