PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Stres a jeho zvládání - FOP50004
Anglický název: Stress. Coping With Stress.
Zajišťuje: Ústav preventivního lékařství (15-220)
Fakulta: Lékařská fakulta v Hradci Králové
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:12/9, Z [HS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Mariana Štefančíková, Ph.D., Ph.D.
Neslučitelnost : FV119
Záměnnost : FV119
Je neslučitelnost pro: FV119
Je záměnnost pro: FV119
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Mariana Štefančíková, Ph.D., Ph.D. (09.09.2020)
Předmět je koncipován jako praktický. Rozšiřuje poznatky a dovednosti pro plnění nové role sestry a porodní asistentky: poskytování sociální opory jednotlivcům, v náročných životních situacích a edukační činnost a pomoc v péči o zdraví jednotlivcům, rodinám a komunitám.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Mariana Štefančíková, Ph.D., Ph.D. (09.09.2020)

Zápočet

Zápočet: 85% účast na výuce (15 h), vypracování zápočtového úkolu

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mariana Štefančíková, Ph.D., Ph.D. (09.09.2020)

Přednášky

Vyučující

  • PhDr. Mariana Štefančíková , Ph.D., Ph.D.
  • MUDr. Lubomír Hadaš, Ph.D.
  • doc. MUDr. Lenka Hodačová, Ph.D.
  1. Čtyři přístupy ke zkoumání stresu: Stres jako reakce organismu (fyziologické a patofyziologické pojetí – H. Selye). (Hodačová 3)
  2. Stres jako transakce mezi člověkem a prostředím (psychologické pojetí – Lazarus, Folkmanová). (Hadaš 3)
  3. Zvládací reakce, zvládací strategie, zvládací styly. Sociální opora jako moderátor stresu. (Hodačová 3)
  4. Stres jako vnější stimul (psychologické pojetí – Holmes, Rahe). Stres jako celoživotní proces (sociologické a sociálně-psychologické pojetí). (Štefančíková 3)

  

Praktická cvičení a semináře

Vyučující

  • PhDr. Mariana Štefančíková , Ph.D., Ph.D.
  1. Zvládání stresu, určení stresové hranice jednotlivce, identifikace stresorů a příznaků stresu, příznaky nadměrného stresu.
  2. Rozlišení stresu jako situace a reakce na ni. Převzetí odpovědnosti za sebe, určení vlastní stresové hranice, určení stresových faktorů.
  3. Řízení stresu, změna vnímání stresorů a reakcí na ně. Asertivní komunikace. Změna uspořádání životního stylu. Syndrom vyhoření.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Mariana Štefančíková, Ph.D., Ph.D. (09.09.2020)

Doporučená literatura

  1. Barker T., Sharker S., Samoregulace - Jak pomoci svému dítěti (i vám) prolomit cyklus stresu a úspěšně se zapojit do života, Praha, Omega 2017
  2. Pešek R., Praško J., Syndrom vyhoření -- Jak se prací a pomáháním druhým nezničit. Pohledem kognitivně behaviorální terapie, Zlončice, Pasparta 2016
  3. Baysová J. Ch., Jak vycvičit divokého slona... a další dobrodružství na cestě bdělosti, Praha Knižní klub 2016
  4. Sinclair M., Seydel J., Všímavost -- Cesta ke zklidnění mysli pro ty, co nestíhají, Praha, Grada 2015
  5. Cimický J., Sám proti stresu, Praha, Bondy 2015
  6. Praško, J., Prašková, H. Asertivitou proti stresu, Praha, Grada, 2007
  7. Frej D., Stres, Praha, Triton 2005
  8. Mareš J. a kol., Sociální opora u dětí a dospívajících I., II., Hradec Králové, Nucleus, 2001, 2002, 2003
  9. Křivohlavý J., Jak zvládat stres, Praha, Grada 1994
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK