PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Psychologie a speciální pedagogika (SZ) - D0306404
Anglický název: Psychology and Special Pedagogy (STEX)
Zajišťuje: Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství (13-432)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, SZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Pořadí Název předmětu
Tématický okruh 1 (TO1)
1 1. Základní terminologická vymezení a aplikace psychologie. Klinická psychologie a psychologie v lékařství.
2 2. Psychologické směry, základní psychologické přístupy, představitelé základních psychologických směrů a přístupů.
3 3. Klinická diagnostika v praxi.
4 4. Syndrom vyhoření u pomáhajících profesí.
5 5. Struktura a vývoj osobnosti. Vybrané teorie osobnosti ve vztahu k rehabilitační teorii a praxi.
6 6. Člověk ve společnosti. Sociální komunikace, postoje a role jedince ve skupině. Autorita, status, vliv masových médií.
7 7. Konflikty mezi lidmi a způsoby jejich řešení. Transakční analýza. PCA (Person Centered Approach).
8 8. Rodina a její význam pro jedince.
9 9. Vztah lékař – pacient, lékař – rodina pacienta. Komunikace. Zásady sdělování informací pacientům a jejich rodinám.
10 10. Úzkostní, depresivní a agresivní pacienti.
11 11. Význam psychosomatiky v léčbě. Psychosomaticky nemocní, emoce v medicíně. Vliv psychiky na zdraví. Psychosomatická a somatopsychická onemocnění.
12 12. Pacient v nemocnici. Chronická a nevyléčitelná onemocnění. Paliativní péče, umírání, smrt (psychologické aspekty). Psychologické aspekty bolesti.
13 13. Duševní krize. Příčiny, fáze, možnosti řešení, terapeutické přístupy.
14 14. Motivace pacienta v průběhu rehabilitace, adherence, vůle a sebekontrola. Význam kauzální atribuce a autoatribuce v motivaci pacienta a aspirační úrovni k dosažení zlepšení zdravotního stavu.
15 15. Rehabilitace jako proces učení a tréninku. Vymezení pojmu učení Problematika únavy.
16 16. Vývoj psychomotoriky. Základní fáze a mezníky vývoje, vývojové zákonitosti, specifika v jednotlivých věkových obdobích.
17 17. Psychologická specifika pediatrické rehabilitace.
18 18. Psychologické faktory cvičení v těhotenství.
19 19. Psychologické otázky rehabilitace v interní medicíně. Choroby kardiovaskulárního aparátu, respiračního systému, trávicího ústrojí, metabolismu, revmatické choroby apod.
20 20. Neuropsychologie a neurorehabilitace.
21 21. Rehabilitace a psychomotorická terapie v psychiatrii.
22 22. Psychologická aktivizace a rehabilitace v geriatrii. Kinezioterapie demencí.
23 23. Psychologická specifika rehabilitace v traumatologii, chirurgii a ortopedii.
24 24. Psychologická problematika léčebné rehabilitace u sportovců.
25 25. Vztahy rehabilitace, psychoterapie a reedukace. Vymezení základních pojmů. Nutnost a možnosti spolupráce fyzioterapeuta s psychologem.
51 51. Základní terminologické vymezení speciální pedagogiky.
52 52. Defekt, postižení, handicap, speciální potřeby.
53 53. Druhy a stupně postižení.
54 54. Vymezení jednotlivých speciálně pedagogických disciplín podle druhu postižení.
55 55. Cílové skupiny speciální pedagogiky a speciálně pedagogické péče.
56 56. Možnosti školního vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
57 57. Problematika dospělých osob se zdravotním postižením.
58 58. Komplexní přístup k řešení kvality života lidí se zdravotním postižením.
59 59. Rodina a dítě se zdravotním postižením.
60 60. Státní politika vůči občanům se zdravotním postižením.
61 61. Nejdůležitější právní normy ve vztahu k občanům se zdravotním postižením.
62 62. Komunikace zdravotníků s lidmi se zdravotním postižením.
63 63. Činnost nestátních neziskových organizací ve prospěch osob se speciálními potřebami.
64 64. Systém péče o seniory a hospicové hnutí v ČR.
65 65. Člověk s tělesným postižením.
66 66. Člověk se zrakovým postižením.
67 67. Člověk se sluchovým postižením.
68 68. Člověk s postižením řeči.
69 69. Člověk s mentálním postižením a autismem.
70 70. Člověk s poruchami chování.
71 71. Člověk s kombinovaným postižením.
72 72. Člověk s dílčími deficity.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK