Pořadí |
Název předmětu |
Tématický okruh 1 (TO1) |
1 |
1. Základní terminologická vymezení a aplikace psychologie. Klinická psychologie a psychologie v lékařství. |
2 |
2. Psychologické směry, základní psychologické přístupy, představitelé základních psychologických směrů a přístupů. |
3 |
3. Klinická diagnostika v praxi. |
4 |
4. Syndrom vyhoření u pomáhajících profesí. |
5 |
5. Struktura a vývoj osobnosti. Vybrané teorie osobnosti ve vztahu k rehabilitační teorii a praxi. |
6 |
6. Člověk ve společnosti. Sociální komunikace, postoje a role jedince ve skupině. Autorita, status, vliv masových médií. |
7 |
7. Konflikty mezi lidmi a způsoby jejich řešení. Transakční analýza. PCA (Person Centered Approach). |
8 |
8. Rodina a její význam pro jedince. |
9 |
9. Vztah lékař – pacient, lékař – rodina pacienta. Komunikace. Zásady sdělování informací pacientům a jejich rodinám. |
10 |
10. Úzkostní, depresivní a agresivní pacienti. |
11 |
11. Význam psychosomatiky v léčbě. Psychosomaticky nemocní, emoce v medicíně. Vliv psychiky na zdraví. Psychosomatická a somatopsychická onemocnění. |
12 |
12. Pacient v nemocnici. Chronická a nevyléčitelná onemocnění. Paliativní péče, umírání, smrt (psychologické aspekty). Psychologické aspekty bolesti. |
13 |
13. Duševní krize. Příčiny, fáze, možnosti řešení, terapeutické přístupy. |
14 |
14. Motivace pacienta v průběhu rehabilitace, adherence, vůle a sebekontrola. Význam kauzální atribuce a autoatribuce v motivaci pacienta a aspirační úrovni k dosažení zlepšení zdravotního stavu. |
15 |
15. Rehabilitace jako proces učení a tréninku. Vymezení pojmu učení Problematika únavy. |
16 |
16. Vývoj psychomotoriky. Základní fáze a mezníky vývoje, vývojové zákonitosti, specifika v jednotlivých věkových obdobích. |
17 |
17. Psychologická specifika pediatrické rehabilitace. |
18 |
18. Psychologické faktory cvičení v těhotenství. |
19 |
19. Psychologické otázky rehabilitace v interní medicíně. Choroby kardiovaskulárního aparátu, respiračního systému, trávicího ústrojí, metabolismu, revmatické choroby apod. |
20 |
20. Neuropsychologie a neurorehabilitace. |
21 |
21. Rehabilitace a psychomotorická terapie v psychiatrii. |
22 |
22. Psychologická aktivizace a rehabilitace v geriatrii. Kinezioterapie demencí. |
23 |
23. Psychologická specifika rehabilitace v traumatologii, chirurgii a ortopedii. |
24 |
24. Psychologická problematika léčebné rehabilitace u sportovců. |
25 |
25. Vztahy rehabilitace, psychoterapie a reedukace. Vymezení základních pojmů. Nutnost a možnosti spolupráce fyzioterapeuta s psychologem. |
51 |
51. Základní terminologické vymezení speciální pedagogiky. |
52 |
52. Defekt, postižení, handicap, speciální potřeby. |
53 |
53. Druhy a stupně postižení. |
54 |
54. Vymezení jednotlivých speciálně pedagogických disciplín podle druhu postižení. |
55 |
55. Cílové skupiny speciální pedagogiky a speciálně pedagogické péče. |
56 |
56. Možnosti školního vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. |
57 |
57. Problematika dospělých osob se zdravotním postižením. |
58 |
58. Komplexní přístup k řešení kvality života lidí se zdravotním postižením. |
59 |
59. Rodina a dítě se zdravotním postižením. |
60 |
60. Státní politika vůči občanům se zdravotním postižením. |
61 |
61. Nejdůležitější právní normy ve vztahu k občanům se zdravotním postižením. |
62 |
62. Komunikace zdravotníků s lidmi se zdravotním postižením. |
63 |
63. Činnost nestátních neziskových organizací ve prospěch osob se speciálními potřebami. |
64 |
64. Systém péče o seniory a hospicové hnutí v ČR. |
65 |
65. Člověk s tělesným postižením. |
66 |
66. Člověk se zrakovým postižením. |
67 |
67. Člověk se sluchovým postižením. |
68 |
68. Člověk s postižením řeči. |
69 |
69. Člověk s mentálním postižením a autismem. |
70 |
70. Člověk s poruchami chování. |
71 |
71. Člověk s kombinovaným postižením. |
72 |
72. Člověk s dílčími deficity. |