PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Šok - CIP028P1
Anglický název: Shock
Zajišťuje: Klinika anesteziologie a resuscitace 3. LF UK a FNKV (12-ARO)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:16/16, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: MUDr. Michal Fric
Mgr. Martina Havlíčková
Mgr. Šárka Línková, DiS.
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Student získá znalosti o patofyziologii šoku a o možnostech testování „preload responsiveness“. Osvojí si dovednost interpretace dat z monitoru vitálních funkcí, aplikaci skórovacích systémů a vyvozování klinických závěrů. Dále se seznámí se specifiky podávání katecholaminové podpory a s využitím neinvazivních metod měření srdečního výdeje.
Poslední úprava: Havlíčková Martina, Mgr. (29.08.2025)
Cíl předmětu

Teoretické znalosti:

  1. Student/ka se orientuje v problematice šoku, jeho patofyziologii, diagnostice, monitoraci a principech léčby. Umí zdůvodnit využití laboratorních metod (ASTRUP) a správně interpretovat hodnoty ScvO, laktátu a pH v rámci diagnostiky a monitorace šokových stavů.
  2. Student/ka zná determinanty srdečního výdeje a vysvětlí pojmy preload, afterload, kontraktilita, systémová a periferní vaskulární rezistence.
  3. Student/ka zná zásady podávání vazoaktivních látek, zejména jejich indikace, způsob aplikace, potřebu kontinuální titrace dávky podle klinického stavu a význam pečlivé monitorace vitálních funkcí a perfuzních parametrů.

1.

2P  Praktické znalosti:

1. Student/ka monitoruje arteriální krevní tlak, zná princip flush testu a rozumí jevům overdamping a underdamping. Umí popsat křivku arteriálního tlaku.

2. Student/ka se orientuje v metodách testování volumresponzivity a umí vysvětlit jejich klinické využití, správně provede a interpretuje test pasivního zvednutí dolních končetin.

3. Student/ka se orientuje v principech semiinvazivního monitorování srdečního výdeje a umí vysvětlit postup zprovoznění vybrané metody (LiDCO, PiCCO).

4. Student/ka popíše lumeny plicnicového katétru, interpretuje křivky během jeho zavádění a zná zásady ošetřovatelské péče o pacienta s plicnicovým katétrem. Umí identifikovat potenciálně život ohrožující komplikace a ví, jaké postupy jsou absolutně kontraindikovány.

5. Student/ka umí správně provést podání objemové výzvy a vyhodnotit její účinek na hemodynamický stav pacienta.

6. Student/ka vysvětlí indikace a zásady použití vysokoprůtokového systému, seznámí se se setováním přístroje.

Poslední úprava: Havlíčková Martina, Mgr. (29.08.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Potvrzena minimálně 80% účast na simulační a praktické výuce (součástí praktické výuky je účast na kazuistických seminářích).

Vypracování a odevzdání reflexe do předmětu šok a odevzdání Záznamu o vyšetření pacienta z praktické části dle stanovených pokynů. 

Poslední úprava: Havlíčková Martina, Mgr. (29.08.2025)
Literatura

 

Bartůněk P, Jurásková D, Heczková J, Nalos D. Vybrané kapitoly z intenzivní péče. Praha: Grada Publ., 2016. 176 s. ISBN: 978-80-247-4343-1 

Duška et al: Patofyziologické základy a propedeutika intenzívní péče, kapitola 3. Kardiovaskulární patofyziologie pro intenzivistů

Knor, J.; Málek, J.: Farmakoterapie urgentních stavů: průvodce léčbou život ohrožujících stavů. 2. dopl. a rozšíř. vyd. Praha: Maxdorf, 2016. 260 s. Edice: Moderní farmakoterapie; Jessenius. ISBN 978-80-7345-514-9. 

Pavel Ševčík et al. Intenzivní medicína. Třetí, přepracované a rozšířené vydání. Galén 2014, 1195 s.

Video Swan-Ganz™ Catheter Placement Animation: https://www.youtube.com/watch?v=y241HEaBkLA

Video Vasopressors Explained Clearly: Norepinephrine, Epinephrine, Vasopressin, Dobutamine... : https://www.youtube.com/watch?v=zf28Rjbu3VM

 

 

Poslední úprava: Havlíčková Martina, Mgr. (29.08.2025)
Metody výuky

Teorie je předávána formou seminářů, e-learningu a videolekcí.

Praktická výuka probíhá prostřednictvím nácviků v simulační místnosti a dále formou klinických praktik na lůžkách intenzivní péče.

Poslední úprava: Havlíčková Martina, Mgr. (29.08.2025)
Sylabus

Teoretická výuka:

1. Šok - definice, klasifikace, kompenzační mechanismy, klinické známky a stádia šoku

2. Orientace v terminologii- hypotenze, hypoperfúze, reperfúze, preload, afterload apod.

3. Laboratorní monitorace- laktát a jeho význam, ScvO2

4. Monitorace oběhu při šoku vč. technik měření srdečního výdeje

5. Arteriální křivka – tvorba křivky, měření, kalibrace, artefakty

6. Skórovací systémy v intenzívní péči

7. Objemová terapie a hemoterapie- testy volumresponzivity

8. Specifika ošetřovatelské péče o pacienta v šoku.

Praktická výuka:

Praktická výuka v simulační místnosti a na ICU je zaměřena na nácvik setování vysokoprůtokového přístroje, zásady podávání vazoaktivních látek a ukázku plicnicového katétru.

Během praktické části se studenti seznámí s kazuistikami konkrétních pacientů na jednotkách IP, monitorací arteriálního tlaku a testováním volumresponzivity.

 

 

 

Poslední úprava: Havlíčková Martina, Mgr. (29.08.2025)
Vstupní požadavky
Složený MCQ test ze Struktury a fce lidského těla.
Poslední úprava: Havlíčková Martina, Mgr. (29.08.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK