Předmět se skládá ze dvou hlavních částí - Interprofesní rehabilitační tým a case management (Interprofesní
vzdělávání v rámci rehabilitačního týmu je chápáno jako příležitost, kdy se jednotlivé profese učí společně,
navzájem od sebe, nebo o sobě z důvodu podpory spolupráce a poskytnuté kvality péče o pacienta) a z Odborné
terminologie v ergoterapii (zaměření této části je na odborné medicínské a ergoterapeutické pojmy v českém i
zahraničním měřítku).
Sylabus
Poslední úprava: Jana Kolářová (02.02.2021)
<
Literatura
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (18.11.2020)
POVINNÁ LITERATURA:
Baxter S.K., Brumfitt S.M. (2008) Professional differences in interprofessional working, Journal of Interprofessional Care, 22(3): 239 - 251
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vyd. 7., V Portálu 6. Praha: Portál, 2013, 147 s. ISBN 978-80-262-0528-9.
THISTLETHWAITE, Jill E. Values-Based Interprofessional Collaborative Practice: Working Together in Health Care. New York: Cambridge University Press, 2012. ISBN 9781107636163.
VÉVODA, Jiří. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 159 s. ISBN 978-80-247-4732-3.
HAVRDOVÁ, Zuzana a Martin HAJNÝ. Praktická supervize. Praha: Galén, c2008, 213 s. ISBN 978-80-7262-532-1
DOPORUČENÁ LITERATURA:
CAIPE- Centre for the Advancement of Interprofessional Education: Available: http://www.caipe.org.uk/
Gilbert, J.H.V, Camp, R.D., Cole, C.D., Bruce, C., Fielding, D.W., Stanton, S. J. (2000) Preparing students for interprofessional team work in health care. Journal of Interprofessional Care, 14(3): 223-235
Hall, P. (2005). Interprofessional teamwork: Professional cultures as barriers. Journal of Interprofessional Care, Vol. 19(S1), s. 188 - 196.
Howell D. (2009) Occupational therapy students in the process of interprofessional collaborative learning: A grounded theory study. Journal of Interprofessional Care, 23(1): 67-80
LINHARTOVÁ, Věra. Praktická komunikace v medicíně: pro mediky, lékaře a ošetřující personál. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 152 s. ISBN 978-80-247-1784-5.
Oandasan, I. and Reeves, S. (2005) Key elements of interprofessional education: Factors, processes and outcomes. Journal of Interprofessional Care, Supplement 1: 39-48
Shaw L.,Walker, R., Hogue A. (2008) The art and science of teamwork: Enacting a transdisciplinary approach in work rehabilitation. Work: A Journal of Prevention, Assessment and Rehabilitation. 30: 297-306
VENGLÁŘOVÁ, Martina. Sestry v nouzi: syndrom vyhoření, mobbing, bossing. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 184 s. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3174-2.
Metody výuky
Poslední úprava: Bc. Olga Nováková, M.Sc. (30.09.2022)
Přednáška, e-learning, seminář, skupinová práce, peer learning, řízená diskuse, práce s odbornou literaturou ve skupinách i individuální práce
Část předmětu Odborná terminologie
Cíle: Po absolvování bloku k terminologii v ergoterapii bude student schopen:
· definovat hlavní části ergoterapeutického terminologického systému OTPF a rozdíl mezi OTPF a ICF
· na základě nastudované literatury bude mít jasnější představu o základních konceptech a pojmech v ergoterapii
Část předmětu Interprofesionální rehabilitační tým a case management:
Po absolvování bloku o mezioborovém vzdělávání a case managementu budou studenti schopni:
· prezentovat základní poznatky o mezioborovém (interprofesním) vzdělávání
· popsat klíčové faktory vzniku mezioborového vzdělávání
· charakterizovat nejčastější možnosti kolaborativní praxe
· se lépe orientovat ve způsobech týmové práce a efektivní komunikace ergoterapeuta s ostatními profesemi z oblasti zdravotní, sociální péče a vzdělávání.
· definovat základní rozdíly case managementu v sociálních a zdravotních službách
· specifikovat role case managera ve zdravotním systému, charakterizovat ergoterapeuta jako case managera
Část supervize:
Po absolvování bloku o supervizi budou studenti schopni:
· porozumět tomu co je supervize, a jaké její formy existují.
· vědět k čemu slouží a v čem podporuje pracovníky v pomáhajících profesích.
· pochopit, proč pravidelná supervize může zabránit syndromu vyhoření.
· umět najít supervizora, který bude obeznámen s profesí ergoterapeuta a procesem rehabilitace.
· zažít „aha efekt“ při krátké ukázce supervizního procesu (skupinovou formou).
Rozpis výuky -
Rozpis blokový
Týden bloku
Den
Od - Do
Typ výuky
Téma
Učitel
Soubory
Poznámka
5
Pátek
12:30 - 13:30
přednáška+seminář
Interprofesní rehabilitační tým a case management: Úvod do předmětu, podmínky absolvování. Zadání seminární práce.
Interprofesní rehabilitační tým a case management: Klíčové elementy interprofesního vzdělávání.
Bc. Olga Nováková, M.Sc.
POZOR ZMĚNA: posun přednášky Klíčové elementy interprofesního vzdělávání na pátek 16:15h
13:30 - 17:15
přednáška+seminář
Odborná terminologie: Taxonomie teorie ergoterapie. Základní modely praxe – práce s kazuistikami.
15.30 – 17.15 Samostatná práce ve skupině – téma dle výběru.
Bc. Mária Krivošíková, M.Sc.
POZOR ZMĚNA: posun začátku bloku na 12:30h
13
Čtvrtek
08:00 - 11:45
přednáška+seminář
Odborná terminologie: Ergoterapeutický terminologický systém – prezentace studentů.
Dokumentace. Typy. Možnosti zápisu.
Bc. Mária Krivošíková, M.Sc.
Pátek
12:30 - 17:15
přednáška+seminář
Interprofesní rehabilitační tým a case management: Základní principy týmové práce, mezioborové spolupráce, vzájemného učení a efektivní komunikace. Chápání a respekt k podstatě, postojům a hodnotám příbuzných zdravotnických profesí. Profesní rozdíly v mezioborové práci, budování vzájemného respektu. Skupinová práce.
Case management jako nástroj zefektivnění týmové práce na řešení problémů pacienta/ klienta. Diskuze, otázky k zamyšlení na základě prostudovaných materiálů (studijní opora Case management jako nástroj zefektivnění týmové práce na řešení problémů klienta/pacienta).
Bc. Olga Nováková, M.Sc.
Case management: Bc. Doubravka Koubková
15
Čtvrtek
12:30 - 17:15
přednáška+seminář
Interprofesní rehabilitační tým a case management: Základní informace o supervizních procesech a typech supervize, o možnostech využití supervize pro ergoterapeuty a praktický dopad supervize v praxi. Praktické ukázky supervizní práce sebezkušenostní formou.
Zpětná vazba k předmětu (O.Nováková)
PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D.
Schedule block
Week of the block
Day
From - To
Education type
Theme
Teacher
Files
Note
5
Friday
12:30 - 13:30
lecture+seminar
Interprofesní rehabilitační tým a case management: Úvod do předmětu, podmínky absolvování. Zadání seminární práce.
Interprofesní rehabilitační tým a case management: Klíčové elementy interprofesního vzdělávání.
Bc. Olga Nováková, M.Sc.
POZOR ZMĚNA: posun přednášky Klíčové elementy interprofesního vzdělávání na pátek 16:15h
13:30 - 17:15
lecture+seminar
Odborná terminologie: Taxonomie teorie ergoterapie. Základní modely praxe – práce s kazuistikami.
15.30 – 17.15 Samostatná práce ve skupině – téma dle výběru.
Bc. Mária Krivošíková, M.Sc.
POZOR ZMĚNA: posun začátku bloku na 12:30h
13
Thursday
08:00 - 11:45
lecture+seminar
Odborná terminologie: Ergoterapeutický terminologický systém – prezentace studentů.
Dokumentace. Typy. Možnosti zápisu.
Bc. Mária Krivošíková, M.Sc.
Friday
12:30 - 17:15
lecture+seminar
Interprofesní rehabilitační tým a case management: Základní principy týmové práce, mezioborové spolupráce, vzájemného učení a efektivní komunikace. Chápání a respekt k podstatě, postojům a hodnotám příbuzných zdravotnických profesí. Profesní rozdíly v mezioborové práci, budování vzájemného respektu. Skupinová práce.
Case management jako nástroj zefektivnění týmové práce na řešení problémů pacienta/ klienta. Diskuze, otázky k zamyšlení na základě prostudovaných materiálů (studijní opora Case management jako nástroj zefektivnění týmové práce na řešení problémů klienta/pacienta).
Bc. Olga Nováková, M.Sc.
Case management: Bc. Doubravka Koubková
15
Thursday
12:30 - 17:15
lecture+seminar
Interprofesní rehabilitační tým a case management: Základní informace o supervizních procesech a typech supervize, o možnostech využití supervize pro ergoterapeuty a praktický dopad supervize v praxi. Praktické ukázky supervizní práce sebezkušenostní formou.
Zpětná vazba k předmětu (O.Nováková)