PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychologie a speciální pedagogika 1 - B03097 (Ergoterapie, Fyzioterapie)
Anglický název: Psychology and Special Education 1
Zajišťuje: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 30 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: PhDr. Markéta Gerlichová, Ph. D, marketa.gerlichova@vfn.cz
Staré označení: 221
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D.
Atributy: Ergoterapie
Fyzioterapie
Předmět pro elearning
Klinický předmět
Je prerekvizitou pro: B03281, B03573, B00647
Anotace -
Poslední úprava: Jana Kolářová (04.01.2022)
Předmět seznamuje studenty s hlavními přístupy k výchově a učení člověka v průběhu dějin i v současnosti. Dále se věnuje specifikům přístupu k lidem se speciálními potřebami. Obor se větví na speciální pedagogiku osob s tělesným znevýhodněním (somatopedie), mentálním postižením (psychopedie), řečovým (logopedie), sluchovým (surdopedie) a zrakovým (tyflopedie) znevýhodněním či poruchami chování (etopedie). Součástí předmětu je i seznámení s prvky psychoterapeutických přístupů v rehabilitaci. Nechybí funkční přístupy komunikace u osob zdravotně znevýhodněných pro fyzioterapeutickou praxi. Studenti se mohou účastnit exkurzí v zařízeních pro osoby se speciálními potřebami. V souladu s vývojem u nás i ve světě je výukový prostor věnován též procesu integrace a inkluze osob se speciálními potřebami ve škole, zaměstnání a společnosti.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (11.10.2018)

 Cílem předmětu je:
- osvojení si základních pojmů z oboru,
- seznámení s hlavními přístupy ke vzdělávání člověka v průběhu dějin,
- specifika přístupu k lidem se speciálními potřebami
- Somatopedie, Psychopedie, Logopedie, Surdopedie, Tyflopedie, Etopedie,
- Problematika přístupu k osobám s kombinovaným postižením.
- Praktické možnosti komunikace zdravotníků s lidmi znevýhodněnými v oblasti zraku, sluchu, pohybu, IQ, ...
- Teorie a praxe integrace i inkluze osob se speciálními potřebami.

Sylabus
Poslední úprava: Jana Kolářová (04.01.2022)
  • Speciální pedagogika a psychologie jako vědní disciplíny, vývoj oborů, jejich systém předměty a cíle.
  • Historie výchovy a vzdělávání v Evropě, ve světě i u nás.
  • Počátky vzdělanosti u nás.
  • Jan Amos Komenský, život a dílo. Komenského pedagogické zásady a využitelnost jeho přístupu u osob se zdravotním znevýhodněním.
  • Osobnost v pedagogickém procesu. Vhodné a nevhodné osobnostní rysy, způsoby komunikace a jednání. Typy rolí v terapeutickém procesu. Typ konfliktní osobnosti a funkční jednání s problematickými osobami.
  • Předpoklady pro efektivní didaktický přístup fyzioterapeuta při edukaci pacienta.
  • Alternativní školy (Waldorfská, Montessori, Daltonská, …), jejich specifika. Využití těchto modelů výuky ve speciální pedagogice a v praxi fyzioterapeuta.
  • Základní modely vyučování. Současné pedagogické směry. Hlavní rozdíly při výuce v běžných a alternativních školách.
  • Odborný přístup k lidem s řečovým postižením, verbální a nonverbální komunikace.
  • Základní přístupy k edukaci trivia (čtení, psaní, počítání) ve speciální pedagogice.
  • Logopedie, typy poruch řeči.
  • Základy somatopedie a specifický přístup k osobám s tímto typem disability.
  • Specifika osob s mentálním postižením, terapeutický přístup.
  • Specifický přístup k osobám se zrakovým postižením, tyflopedie.
  • Specifický přístup k osobám se sluchovým postižením, surdopedie.
  • Specifika klientů z oblasti etopedie.
  • Specifika klientů s kombinovaným postižením.
  • Problematika osob s PAS (poruchou autistického spektra).
  • Pojmy reedukace, kompenzace a rehabilitace.
  • Pojem lateralita a její zákonitosti.
  • Termíny: raná péče, speciálně pedagogické centrum, rehabilitační třída, základní škola speciální, alternativní a augmentativní komunikace.
  • Základní systém organizace péče o lidi s disabilitou, včetně školství a profesní přípravy
  • Integrace dětí se zdravotním znevýhodněním do běžných škol a mezi vrstevníky.
  • Integrace osob se zdravotním znevýhodněním do společnosti a na normální trh práce.
  • Inkluze a integrace ve speciální pedagogice.
  • Andragogika, andragogický model učení.
  • Specifické poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie…).
  • Hyperaktivní děti - ADHD syndrom.
  • Osoby se sociálním znevýhodněním.
  • Vhodný přístup terapeuta k osobám z odlišných kulturních a etnických skupin.
  • Kvalita života osob se zdravotním znevýhodněním.

Literatura
Poslední úprava: Jana Kolářová (05.01.2022)

Povinná:

  • Kantor, Jiří. Kreativní přístupy v rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením : výzkumy, teorie a jejich využití v edukaci a terapiích. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, 228 s. ISBN 978-80-244-4358-4.
  • Müller, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014, 508 s. ISBN 978-80-247-4172-7.
  • Slowík, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016, 162 s. ISBN 978-80-271-0095-8.

Doporučená:

  • BAKKEN, Jefrey & OBIAKOR, Festus. Special Education for Young Learners with Disabilities. : Emerald Publishing Limited, 2019, 280 s. ISBN 978-1787560413.
  • Gerlichová, Markéta. Příběhy muzikoterapeutických cest. Praha: Grada, 2014, 136 s. ISBN 978-80-247-4581-7.
  • Jankovský, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton, 2006, 173 s. ISBN 80-7254-730-5.
  • Pokorná, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 2000, 303 s. ISBN 80-7178-151-7.
  • Švamberk Šauerová, Markéta, Špačková, Klára, Nechlebová, Eva. Komplexní péče o děti se SPUCH. Praha: Grada, 2012, 248 s. ISBN 978-80-247-4369-1.
  • Vítková, Marie, (ed.). Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004, 463 s. ISBN 80-7315-071-9.

Metody výuky
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (11.10.2018)

Přednášky, e- learning, interaktivní semináře a exkurze.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. (29.04.2020)

Zápočet a podmínky zápočtu:


Studenti si mohou vybrat z několik typů seminárních úkolů. Na složení zápočtu jsou 3 pokusy.

Podmínky zkoušky:

Zkouška se skládá ústně. Nejsou-li pádně důvody ke změně formy složení zkoušky (speciální potřeby studenta, epidemiologická opatření...).

Je nabízen vždy jeden termín hlavní a 2 opravné termíny.
Termíny zkoušek ještě nejsou stanoveny.
Ke zkoušce je nutná znalost přednášek a dodaných materiálů, popř. doporučené literatury, účast na praxích nejsou-li díky epidemiologickým opatřením zrušeny. 

 Prezence: Povinná účast je 80%


Otázky z předmětu Speciální pedagogika: 

1. Speciální pedagogika jako vědní disciplína, vývoj oboru, systém speciální pedagogiky, předmět a cíle oboru.

2. Historie výchovy a vzdělávání v Evropě, ve světě i u nás. 

3. Počátky vzdělanosti u nás. 

4. Jan Amos Komenský, život a dílo. Komenského pedagogické zásady a využitelnost jeho přístupu u lidí s postižením.

5. Osobnost v pedagogickém procesu. Vhodné a nevhodné osobnostní rysy, způsoby komunikace a jednání. Typy rolí v terapeutickém procesu. Typ konfliktní osobnosti a funkční jednání s problematickými osobami.

6. Předpoklady pro efektivní didaktický přístup fyzioterapeuta či ergoterapeuta při edukaci pacienta. 

5. Alternativní školy, (Waldorfská, Montessori, Daltonská, …), jejich specifika. Využití těchto modelů výuky ve speciální pedagogice a v praxi fyzioterapeuta či ergoterapeuta. 

6. Základní modely vyučování. Současné pedagogické směry. Hlavní rozdíly při výuce v běžných a alternativních školách. 

7. Odborný přístup k lidem s řečovým postižením, verbální a nonverbální komunikace. 

8. Základní přístupy k edukaci trivia (čtení, psaní, počítání) ve speciální pedagogice. 

9. Logopedie, typy poruch řeči. 

10. Základy somatopedie a specifický přístup k osobám s tímto typem disability. 

11. Specifika osob s mentálním postižením, terapeutický přístup.

12. Specifický přístup k osobám se zrakovým postižením, tyflopedie.

13. Specifický přístup k osobám se sluchovým postižením, surdopedie. 

14. Specifika klientů z oblasti etopedie.

15. Specifika klientů s kombinovaným postižením. 

16. Specifické poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie, dysortografie,…)

17. Vysvětlit pojmy reedukace, kompenzace a rehabilitace. 

18. Pojem lateralita a její zákonitosti.

19. Vysvětli termíny: raná péče, speciálně pedagogické centrum, rehabilitační třída, základní škola speciální, alternativní a augmentativní komunikace. 

20. Základní systém organizace péče o lidi s dysabilitou, včetně školství a profesní přípravy.

21. Integrace dětí s postižením do běžných škol a mezi vrstevníky. 

22. Integrace osob s postižením do společnosti a na normální trh práce.

23. Inkluze a integrace ve speciální pedagogice, vysvětli rozdíl mezi těmito pojmy.

24. Andragogika, andragogický model učení.

25. Problematika ososb s PAS (porucha autistického spektra).

27. Hyperaktivita - ADHD syndrom.

28. Osoby se sociálním znevýhodněním. 

29. Vhodný přístup terapeuta k osobám z odlišných kulturních a etnických skupin.

30. Kvalita života osob s dysabilitou. 




 

Rozpis výuky -
Rozpis datumový
Den Datum Popis Učitel Soubory Poznámka Hodnocení
Úterý20.02.2024Úvod do psychologie a speciální pedagogiky v rehabilitaci. Vývoj oboru, systém speciální pedagogiky, předmět a cíle oboru. Komunikace s lidmi se zdravotním znevýhodněním. PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. 
Úterý27.02.2024Funkční a nefunkční komunikace, komunikace ve zdravotnictví, komunikace s osobami zdravotně znevýhodněnými PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. 
Úterý05.03.2024Vývoj pedagogických přístupů, aktuální školství. Alternativní školství - jeho znaky, některé typy AŠ: Montessori škola, Waldorfské školství,... Využití prvků zmíněných přístupů ve speciální pedagogice, fyzioterapii a ergoterapii. PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. 
Úterý12.03.2024Člověk se zdravotním znevýhodněním - individuální lidský příběh - pozorování a naslouchání osobě se ZP v terénu.PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. 
Úterý19.03.2024Člověk se zdravotním znevýhodněním ve škole, v práci, v rodině a společnosti, integrace a inkluze.PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. 
Úterý26.03.2024Logopedie I., přednáší Mgr. Tereza Adamcová PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. 
Úterý02.04.2024Speciální peadagogika osob s poruchou chování. Etopedie, ADHD,...PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. 
Úterý09.04.2024Exkurze ve speciálních školách po skupinách (9.4. a 11.4.), pozorování a naslouchání osobám se ZP. PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. 
Úterý16.04.2024Speciální pedagogika u pacientů po získaném poškození mozku. PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. 
Úterý23.04.2024Logopedie II. přednáší Mgr. Tereza Adamcová PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. 
Úterý30.04.2024Andragogika.Doplnění témat v předmětu. PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. 
Úterý07.05.2024Exkurze do speciálních škol a na chráněná pracoviště. PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. 
Úterý14.05.2024Diskuze s osobou se ZP.PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. 
Úterý21.05.2024Beseda s úspěšným paralympionikem Davidem Drahonínským, zajišťuje PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D.PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. 
Úterý28.05.2024Shrnutí témat z celého semestru. Dokončování seminárních úkolů, popř. možnost psaní testu v předtermínu. PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK