Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Cílem je seznámit posluchače s principy rehabilitačního ošetřovatelství jako nutného základu ošetřovatelské péče pacientů. Teoretická výuka se zaměřuje na význam multidisciplinárního týmu v rehabilitaci, individuální přístup k pacientům, zpracování krátkodobého a dlouhodobého rehabilitačního plánu. Praktická výuka navazuje na teoretický základ a dále ho rozvíjí o metody psychosensomotorické stimulace, aktivizace pacienta, principů používaných k dosažení nejvyšší možné a optimální kvalitě života pacienta.
Poslední úprava: Šebek Milan, Ing. Bc. (28.09.2015)
Sylabus
* Zimní semestr: Předmět se skládá z teoretického samostudia a dvou praktických bloků výuky. Teoretická výuka je realizována formou samostudia s oporou e-learningu. Během prvního cvičení si studenti na sobě navzájem nebo ve skupině zkouší prakticky aplikovat přednášené metodiky a přístupy, druhý praktický blok je realizován u lůžka. Mezi základní témata patří: Úvod do zásad rehabilitace na intenzivním lůžku, typy ICU, specifika jednotlivých přístupů. základní terminologie rehabilitačního ošetřovatelství, multidisciplinární tým, funkce jednotlivých členů týmů na jednotkách intenzivní péče, Zásady rehabilitace pacientů v bezvědomí, zásady komunikace s pacienty, kteří nejsou schopny běžné verbální komunikace, nácvik vertikalizace. Základy speciálních metod, přístupů na neurofyziologickém podkladě - orofaciální stimulace, základy Affolter metody, Bobath konceptu. Nácvik soběstačnosti, prevence imobilizačního syndromu a speciální přístupy v intenzivní péči v základních klinických oborech. * 1. Praktický blok (cvičení): Respirační fyzioterapie - statická, dynamická, lokalizované dýchání, aplikace zásad dechové rehabilitace u pacientů s poruchou vědomí, základní principy, přístupy, drenážní techniky, pomůcky (flutter, acapella) Nácvik soběstačnosti u osob na lůžku/ pomůcky pro nácvik aktivit denního života - ADL (personálních i instrumentálních). * 2. Praktický blok (praxe u lůžka): Respirační fyzioterapie - dynamická, využití speciálních metodik na neurofyziologickém podkladě v respirační FT- metodika dle L. Mojžíšové, Vojtova metoda, nácvik odkašlávání (cvičení). Aktivní a pasivní pohyby, správné provádění a nácvik pasivních technik u pacientů na JIP. * Samostudium: Úvod do předmětu, terminologie v rehabilitaci, multidisciplinární tým. Zásady rehabilitace na intenzivním lůžku, typy ICU, specifika přístupů. Základní principy Affolter metody: prvky metody, didaktické prostředky, cílová skupina pacientů, řešení každodenních problémů, nácvik správné vertikalizace, indikace, kontraindikace metody, zásady pro práci s pacientem, efekty metody. Bobath koncept - základní principy využitelné na JIP, terminologie- handling, placing, guiding, normální pohyb, klíčové body kontroly pohybu, tonus, spasticita, stanovení dlouhodobého terapeutického plánu. Basální stimulace - základní principy orofaciální stimulace, multidisciplinární využití na JIP odděleních, postavení ošetřovatelského personálu. * Letní semestr: Předmět se skládá z teoretické části a dvou praktických bloků výuky. Teoretická výuka je realizována zejména formou samostudia s oporou e-learningu. Během cvičení si studenti na sobě navzájem nebo ve skupině zkouší prakticky aplikovat přednášené metodiky a přístupy. Mezi základní témata patří rehabilitační péče na specializovaných pracovištích pod vedením erudovaných rehabilitačních lékařů, zkušených fyzioterapeutů pracujících na lůžkách interních, chirurgických, neurologických. * 1. praktický blok: Ergoterapie na lůžku: basální stimulace, simulovaná disabilita, nácvik řešení krizových situací. Skupinová simulovaná disabilita, komunikace pacientem, praktická aplikace orofaciální stimulace. Hodnocení soběstačnosti v aktivitách denního života (ADL), stupně postižení (disability) a využití těchto informací v přístupu k pacientům na JIP. * 2. praktický blok: Využití základních principů na neurofyziologickém podkladě (Affolter metoda, Bobath koncept, basální stimulace), principy facilitace. Nácvik správné vertikalizme, aplikace zásad polohování přihlédnutím k typu postižení pacienta (hemiparéza, míšní poranění), podle stavu pacienta vertikalizace do sedu, stoje. Aplikace principů školy zad, praktické zásady dodržovaní vertebrogenní životosprávy pro zdravotníky. * Samostudium: Problematika rehabilitace neurologických pacientů v intenzivní péči I - terapeutický ošetřovatelský přístup k pacientům s kombinovaným postižením po poškození mozku (CMP, traumatické poranění), role logopeda, neuropsychologa. Problematika rehabilitace neurologických pacientů v intenzivní péči II - terapeutický ošetřovatelský přístup k pacientům s postižením míchy, diference ošetřovatelského přístupu v IP podle výše léze, specifika polohování, vertikalizme Ergoterapie, vymezení oboru, překrývání rolí, role ergoterapeuta v intenzivní péči, interdisciplinární přístup. Kompenzační pomůcky, jejich přehled, využití na JIP, multidisciplinární aplikace a využití. Zásady přístupu k rodinným příslušníkům, role ošetřovatelského personálu, jak navázat optimální kontakt s pacientem, respektování kompetencí, odpovídající informovanost.
Poslední úprava: Šebek Milan, Ing. Bc. (25.09.2015)
Literatura
* Základní odborná literatura: Pavel Kolář et al., Rehabilitace v klinické praxi, Nakladatelství Galén, 2009, ISBN 978-80-7262-657-1 Lippertová-Grünerová, M.: Neurorehabilitace, Galen, Praha, 2005, ISBN 80-7262-317-6 Petr Kaňovský, Martin Bareš: Spasticita, Maxdorf, Praha, 2005, ISBN 80-7345-042-9 Gangale, D.: Rehabilitace orofaciální oblasti, Grada Publishing, Praha, 2004, ISBN 80-247-0534-6 WHO: Rehabilitace po cévní mozkové příhodě, Grada Publishing, Praha, 2004, ISBN 80-247-0592-3 Pfeiffer Jan: Neurologie v rehabilitaci, Grada Publishing, Praha, 2006, ISBN 978-80-247-1135-5 Stanislav Trojan, Rastislav Druga, Jan Pfeiffer a kol.: Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka,Grada Publishing, Praha, 2005, ISBN 80-247-1296-2 Zdeněk Seidl, Jiří Obenberger: Neurologie pro studium a praxi, Grada Publishing, Praha, 2004, ISBN 80-247-0623-7
* Doporučená odborná literatura: Škodová, E., Jedlička, I. a kol.: Klinická logopedie, Portál, 2003, ISBN 80-7178-546-6 Krivošíková, M.: Úvod do ergoterapie, Grada, 2011, ISBN 978-80-247-2699-1 Braga L., Campos da Paz A.: The Child with Traumatic Brain Injury or Cerebral Palsy, Taylor and Francis, London, 2006. Nathan D. Zasler, Douglas I. KIatz, Ross. D. Zafonte: Brain Injury Medicine, Principles and Practice, Demos Medical Publishing, New York, 2007, ISBN 1-888799-93-5 Hromádková, J. a kol., Fyzioterapie, H a H Vyšehradská, 2002, ISBN 80-8602245-5 Marco Mumethaler, Claudio Bassetti,Christof Daetwyler: Neurologická diferenciální diagnostika,Grada Publishing, Praha, 2008, ISBN 978-80-247-2298-6
Poslední úprava: Šebek Milan, Ing. Bc. (25.09.2015)
Studijní opory
* Zimní semestr: Obsahové zaměření - témata, jejichž znalost je nezbytná k absolvování předmětu Rehabilitace nemocných v IP 1 a jejich elektronické informační zdroje v rámci e-learningu:
* Dechová gymnastika, Mgr. Silvie Táborská
* Pasivní pohyb, Mgr. Silvie Táborská
* Aktivní pohyb, Mgr. Silvie Táborská
* Kondiční cvičení, Mgr. Silvie Táborská
* Metoda Affolter, Vendula Matolínová
* Neurovývojové přístupy, Vendula Matolínová
Orofaciální stimulace. Mgr. Mária Krivošíková
Seznam studijních opor je uveden vždy v sylabu ke každému předmětu, včetně případného odkazu na konkrétní internetové stránky. Obecně jsou studijní opory a pomůcky zajištěné pro výuku NMgr programu rozděleny do několika hlavních skupin: 1. Oborová knihovna Kliniky rehabilitačního lékařství (KRL) s více než 1.000 svazky knih a časopisů. 2. E-learningové opory zajištěné přímo pedagogy v rámci jednotlivých předmětů 3. E-learningové opory v centrálním systému fakulty přes centrální e-learningový portál (www.lf1.cuni.cz) 4. Doplňkové materiály připravované přímo pracovníky kliniky a přístupné volně studentům zdarma na internetových stránkách kliniky 5. Doplňkové materiály lze nalézt na webových stránkách (www.mkf-cz.cz) připravovaných a spravovaných ve spolupráci s MZ ČR Dalším zdrojem informací o současné koncepci a výzkumu v oboru rehabilitace je pro studenty časopis Rehabilitace a fyzikální lékařství, kde pedagogové KRL intenzivně publikují. Papírová podoba časopisu je k zapůjčení v lokální knihovně KRL.
* Letní semestr: Obsahové zaměření - témata, jejichž znalost je nezbytná k absolvování předmětu Rehabilitace nemocných v IP 2 a jejich elektronické informační zdroje v rámci e-learningu:
Základní terminologie v ergoterapii, Bc. Monika Kohoutová
* Hodnocení soběstačnosti v ADL, Bc. Monika Kohoutová
* Kompenzační pomůcky pro sebeobsluhu, Bc. Monika Kohoutová
Seznam studijních opor je uveden vždy v sylabu ke každému předmětu, včetně případného odkazu na konkrétní webové stránky. Obecně jsou studijní opory a pomůcky zajištěné pro výuku NMgr programu rozděleny do několika hlavních skupin: 1. Knihovna Kliniky rehabilitačního lékařství (KRL) - názvy konkrétních titulů potřebných pro samostudium v rámci kombinované formy jsou uvedeny v sylabu viz. výše. 2. E-learningové opory přístupné přes centrální e-learningový portál (www.lf1.cuni.cz), konkrétní přednášky jsou označen v sylabu viz. výše Materiály pro hodnocení soběstačnosti, stupně postižení podle MKF (ICF) lze nalézt na webových stránkách (www.mkf-cz.cz) připravovaných a spravovaných ve spolupráci s MZ ČR
Poslední úprava: Šebek Milan, Ing. Bc. (28.09.2015)
Metody výuky
Zimní semestr: Předmět bude ukončený zápočtem, který bude udělen za úspěšně napsaný test a absolvovaný praktický blok. Tím student prokáže, že se orientuje ve vybrané problematice, umí pracovat s informačními zdroje a je schopen dále interpretovat nové poznatky s využitím v praxi.
V průběhu studia jsou studentům zadávány jednotlivé úseky k domácímu samostudiu ((jejich obsah viz výše "tematická osnova kurzu"). Student svůj postup průběžně sám prostuduje, případně z konzultuje s vyučujícím (konzultace osobní, e-mailová, telefonická).
Praktická část probíha na Geriatrické klinice VFN v Praze a 1. LF UK na lůžkách včasné rehabilitace iktového centra, kontaktní osoba Mgr. Miriam Dědková (Miriama.Dedkova@vfn.cz).
Letní semestr: Předmět bude ukončený zápočtem, který bude udělen za zpracování seminární práce na zvolené téma kompatibilní s probíranými tématy. Tím student prokáže, že se orientuje ve vybrané problematice, umí pracovat s informačními zdroji a je schopen dále interpretovat nové poznatky.
V průběhu studia jsou studentům zadávány jednotlivé úseky k domácímu samostudiu (jejich obsah viz výše "tematická osnova kurzu"). Student svůj postup průběžně sám kontroluje (všechna cvičení jsou opatřena klíčem), popř. konzultuje s vyučujícím (konzultace osobní, e-mailové, telefonické). Finální kontrola je provedena formou písemného testu.
Poslední úprava: Šebek Milan, Ing. Bc. (28.09.2015)