PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Prevence násilí na pracovišti - B02491 (Všeobecná sestra KF)
Anglický název: Prevention of abuse at the workplace
Zajišťuje: Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UK (11-00250)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 1
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/3, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 3 [hodiny]
Počet míst: 40
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Vysvětlení: Mgr. Veronika Kulířová
Další informace: http://www.lf1.cuni.cz/utpo
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D.
Atributy: Všeobecná sestra-kombinovaná f.
Teoretický předmět
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Předmět je určen pro obor všeobecná sestra, kombinovanou formu studia - 1. ročník. Předmět je zaměřen na posilování povědomí studentů oboru všeobecná sestra o fenoménu násilí, jehož různé podoby se vyskytují také ve zdravotnictví (fyzické násilí, psychické násilí, sexuální násilí, rasové násilí a diskriminace; mobbing, bullying, bossing, sexual harassement, domestic violence, násilí na specifických skupinách klientů/pacientů: děti, senioři, jedinci s duševním handicapem). Předmět integruje poznatky, které mají studenti ze základních i aplikovaných psychologických disciplin, komunikace, etiky a především pak vlastní klinické praxe. V rámci profese se sestry setkávají s oběťmi násilných činů, také na pracovišti jsou sestry ohroženy násilím, a to nejen ve formě mobbingu, ale také násilím ze strany pacientů. Obsah předmětu je zaměřen na identifikaci rizikových faktorů násilí, zejména na problematiku zvládání násilí a na jeho prevenci, včetně supervize.
Poslední úprava: Vaňková Milena, Mgr., Ph.D. (07.11.2016)
Cíl předmětu

 

  • Prohloubit teoretický základ znalostí v tematické oblasti agrese a problematiky násilí;

  • Rozvíjet dovednosti a strategie, uplatnitelné při úspěšném zvládání konfliktů, agresivního chování a násilí, se zvláštním aspektem a důrazem na dovednosti komunikační.

Poslední úprava: Vaňková Milena, Mgr., Ph.D. (07.11.2016)
Sylabus

 

Témata- Sylabus

  • Fenomén násilí  - úvod do problematiky

  • Násilí a agresivní jednání - slovníček pojmů

  • Postoj pomáhajících profesionálů k agresivnímu chování, násilí a manipulaci - sebereflexe a sebeřízení

  • Fenomén násilí - teorie, příčiny, prevence, legislativní rámec

  • Násilí na pracovišti - mobbing, bossing, stalking

  • Mobbing jako interpersonální forma agrese a násilí

  • Základy verbální sebeobrany - základní techniky (asertivní komunikace, strategie řešení konfliktů, vyjednávání a argumentace, mediace aj.)

  • Základy neverbální sebeobrany - základní techniky
    Agresivní chování pacienta/klienta vůči personálu a agresivní chování personálu vůči pacientům/klientům

  • Agresivní chování - příčiny  a stavy projevující se agresí

  • Obecné zásady přístupu personálu k agresivnímu klientovi (deeskalace násilí) neverbální zklidnění a naslouchání, bezpečí, verbální zklidnění, použití restriktivních pomůcek a fyzické držení, užití psychofarmak na základě indikace lékaře)

  • Specifika agrese a násilí ve zdravotně- sociálních službách

  • Supervize - podpora pomáhajících profesionálů

  • Zakončení semestru - zápočet

Poslední úprava: Vaňková Milena, Mgr., Ph.D. (07.11.2016)
Literatura

Základní literatura:

  1. HAWKINS, P.; SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 202 s. ISBN 80-7178-715-9.

  2. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. 148 s. ISBN 80-7367-181-6.

  3. KOLEKTIV AUTORŮ. Prevence násilí a zvládání krizové situace na pracovišti. Praktická studijní příručka. ČMKOS, 2012. 214 s. ISBN 978-80-87306-08-6.

  4. KALIŠOVÁ, L., RABOCH, J., ČÍHAL, L., KITZLEROVÁ, E. a skupina EUNOMIA.Výsledky podrobného sledování použití omezovacích prostředků během hospitalizace - projekt EUNOMIA, výsledky v ČR. In: Česká a slovenská Psychiatrie, 104, 2008, No 2, pp. 52-58. ISSN 1212-0383.

  5. KRATZ, H. J. Mobbing: Jak ho rozpoznat a jak mu čelit. 1. vydání. Praha: Management Press, 2005. 131 s. ISBN 80-7261-127-5.

  6. PLAMÍNEK, J. Konflikty a vyjednávání. Umění vyhrávat, aniž by někdo prohrál. Praha: Grada Publishing , 2011. 136 s. ISBN 978-80-247-2944-2.

  7. SVOBODOVÁ, L. Nenechte se šikanovat kolegou. Grada, 2008, 123 str. ISBN: 978-80-247-2474-4.

  8. WORLD HEALTH ORGANIZATION World report on violence and health: summary.Geneva, 2002. pp. 1-37. ISBN 92 4 154562 3. [online] Dostupné z WWW:<http://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/world_report/en/summary_en.pdf>[citováno 2014-06-27].
  9. WORLD HEALTH ORGANIZATION Department of Injuries and Violence Prevention Noncommunicable Diseases and Mental Health. Prevention of Child Abuse and Neglect Making the links between human rights and public health. 2001, p. 1-12. [online] Dostupné z WWW: <http://www.crin.org/docs/resources/treaties/crc.28/who1.pdf > [citováno 2014-06-27]
  10. Tematicky relevantní články z  odborných časopisů (včetně cizojazyčných).
  11. Využití informačních databází a Internetu jako zdroje odborných informací.

  12. Právní předpisy. 

 
Doplňková literatura:

  1. BEŇO, P. Můj šéf, můj nepřítel? Nakladatelství Era, 2003. 188 s. ISBN:80-86517-34-9.

  2. DOLEŽAL, K., LUKÁŠ, F. Taktika řešení rizikových situací a základy sebeobrany. Ostrava: Zdravotně sociální fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2005. 54 s. 80-86094-23-5.

  3. FRANZ, Jiří. Opilci v rukách záchranářů. Rescue report, 2006, č. 1, s. 44. ISSN 1212-0456.

  4. GÁLIK, S. Buy this book. Psychologie přesvědčování. Praha: Grada Publishing, 2012, 93 s. ISBN 978-80-247-4247.

  5. GERLOVÁ, E., PILAŘOVÁ, I. Lékař a agresivní pacient. Tempus medicorum, 2003, č. 7/8, s. 26-28.

  6. HAŠKOVCOVÁ, Helena. Manuálek o násilí. 1. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v Brně, 2004. 83 s. ISBN 80-7013-397-X.

  7. IZPE - INSTITUT ZDRAVOTNÍ POLITIKY A EKONOMIKY. Násilí na pracovišti v oblasti zdravotnických a sociálních služeb ČR, Vstupní teoretické studie, Empirické šetření. Kostelec nad Černými lesy: SV, s.r.o., 2004. 136 s. ISBN 80-86625-21-4.

  8. JOBÁNKOVÁ, M. Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. Brno: NCONZO. 2006 80-7013-390-2.

  9. SPURNÝ, J. Psychologie násilí. 1. vyd. Praha: EUROUNION, 1996. 134 s. ISBN 80-85858-30-4.

  10. ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krizová intervence pro praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004. 197 s. ISBN 80-247-0586-9.
    VYMĚTAL, J. Lékařská psychologie. 1. vyd. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1999. 398 s. ISBN 80-86123-081.

  11. ŠPATENKOVÁ, N. Agresivní pacient. Osobní rádce zdravotní sestry. Tematická příloha 2/2003. VERLAG DASHÖFER, Praha, 2003, s. 1-10. ISSN 1214-0074.

  12. ZIMBARDO, P. G. Moc a zlo. Sociálně psychologický pohled na svět. Knihovna ceny Nadace Dagmar a Václava Havlových Vize 97, svazek 7. Uspořádali Fila J., Klicperová-Baker, M. Praha: Moraviapress a. s., 2005. s. 199. ISBN 80-86181-80-4. 80-7178 735-3.

    http://www.workrelations.eu

Poslední úprava: Vaňková Milena, Mgr., Ph.D. (07.11.2016)
Metody výuky

Metody a formy výuky

  • Verbální - diskuse, interaktivní přednáška, individuální a týmová prezentace;

  • Participativní - skupinová/týmová práce, brainstorming, workshop;

  • Sebezkušenostní a zážitkové techniky, nácvik, hraní rolí, modelové situace, případové studie (event. práce s video-audionáhrávkou);

  • Případová, skupinová supervize (supervizní práce s vynořujícími se tématy a zakázkami jednotlivých studentů - průběžně); Část supervizní bude probíhat ve skupině s max. 12 účastníky, je zaměřená na podporu studenta, práci s reálnými tématy z klinické ošetřovatelské praxe s důrazem na sebereflexi v roli pomáhajícího profesionála/sestry při poskytování zdravotní péče.

  • Kolokvium.

Poslední úprava: Vaňková Milena, Mgr., Ph.D. (07.11.2016)
Požadavky k zápisu

Předmět je určen pouze pro obor všeobecná sestra, kombinovaná forma - 1. ročník.

Poslední úprava: Vaňková Milena, Mgr., Ph.D. (07.11.2016)
Požadavky ke zkoušce

Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly:

  • 80% aktivní účast studenta na výuce.                                                                  

  • Předmět se ukončuje udělením zápočtu do indexu v poslední den výuky na základě splnění požadované docházky a analýzy určité situace k vybrané problematice a tématu násilí a agresivity v ošetřovatelské praxi a její ústní a interaktivní prezentace v rámci výuky.

Hodnocení studenta pedagogem:

  • Student prezentuje úkol samostatně v menší skupině. Aktivně se účastní diskuse k tématu v rámci facilitované diskuse.

Poslední úprava: Vaňková Milena, Mgr., Ph.D. (07.11.2016)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK