Předmět je určen pro obor všeobecná sestra, kombinovanou formu studia - 1. ročník.
Předmět je zaměřen na posilování povědomí studentů oboru všeobecná sestra o fenoménu násilí, jehož různé podoby se vyskytují také ve zdravotnictví (fyzické násilí, psychické násilí, sexuální násilí, rasové násilí a diskriminace; mobbing, bullying, bossing, sexual harassement, domestic violence, násilí na specifických skupinách klientů/pacientů: děti, senioři, jedinci s duševním handicapem). Předmět integruje poznatky, které mají studenti ze základních i aplikovaných psychologických disciplin, komunikace, etiky a především pak vlastní klinické praxe. V rámci profese se sestry setkávají s oběťmi násilných činů, také na pracovišti jsou sestry ohroženy násilím, a to nejen ve formě mobbingu, ale také násilím ze strany pacientů. Obsah předmětu je zaměřen na identifikaci rizikových faktorů násilí, zejména na problematiku zvládání násilí a na jeho prevenci, včetně supervize.
Poslední úprava: Vaňková Milena, Mgr., Ph.D. (07.11.2016)
Cíl předmětu
Prohloubit teoretický základ znalostí v tematické oblasti agrese a problematiky násilí;
Rozvíjet dovednosti a strategie, uplatnitelné při úspěšném zvládání konfliktů, agresivního chování a násilí, se zvláštním aspektem a důrazem na dovednosti komunikační.
Poslední úprava: Vaňková Milena, Mgr., Ph.D. (07.11.2016)
Sylabus
Témata- Sylabus
Fenomén násilí - úvod do problematiky
Násilí a agresivní jednání - slovníček pojmů
Postoj pomáhajících profesionálů k agresivnímu chování, násilí a manipulaci - sebereflexe a sebeřízení
Mobbing jako interpersonální forma agrese a násilí
Základy verbální sebeobrany - základní techniky (asertivní komunikace, strategie řešení konfliktů, vyjednávání a argumentace, mediace aj.)
Základy neverbální sebeobrany - základní techniky Agresivní chování pacienta/klienta vůči personálu a agresivní chování personálu vůči pacientům/klientům
Agresivní chování - příčiny a stavy projevující se agresí
Obecné zásady přístupu personálu k agresivnímu klientovi (deeskalace násilí) neverbální zklidnění a naslouchání, bezpečí, verbální zklidnění, použití restriktivních pomůcek a fyzické držení, užití psychofarmak na základě indikace lékaře)
Specifika agrese a násilí ve zdravotně- sociálních službách
Supervize - podpora pomáhajících profesionálů
Zakončení semestru - zápočet
Poslední úprava: Vaňková Milena, Mgr., Ph.D. (07.11.2016)
Literatura
Základní literatura:
HAWKINS, P.; SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 202 s. ISBN 80-7178-715-9.
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. 148 s. ISBN 80-7367-181-6.
KOLEKTIV AUTORŮ. Prevence násilí a zvládání krizové situace na pracovišti. Praktická studijní příručka. ČMKOS, 2012. 214 s. ISBN 978-80-87306-08-6.
KALIŠOVÁ, L., RABOCH, J., ČÍHAL, L., KITZLEROVÁ, E. a skupina EUNOMIA.Výsledky podrobného sledování použití omezovacích prostředků během hospitalizace - projekt EUNOMIA, výsledky v ČR. In: Česká a slovenská Psychiatrie, 104, 2008, No 2, pp. 52-58. ISSN 1212-0383.
KRATZ, H. J. Mobbing: Jak ho rozpoznat a jak mu čelit. 1. vydání. Praha: Management Press, 2005. 131 s. ISBN 80-7261-127-5.
PLAMÍNEK, J. Konflikty a vyjednávání. Umění vyhrávat, aniž by někdo prohrál. Praha: Grada Publishing , 2011. 136 s. ISBN 978-80-247-2944-2.
SVOBODOVÁ, L. Nenechte se šikanovat kolegou. Grada, 2008, 123 str. ISBN: 978-80-247-2474-4.
WORLD HEALTH ORGANIZATION World report on violence and health: summary.Geneva, 2002. pp. 1-37. ISBN 92 4 154562 3. [online] Dostupné z WWW:<http://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/world_report/en/summary_en.pdf>[citováno 2014-06-27].
WORLD HEALTH ORGANIZATION Department of Injuries and Violence Prevention Noncommunicable Diseases and Mental Health. Prevention of Child Abuse and NeglectMaking the links between human rights and public health. 2001, p. 1-12. [online] Dostupné z WWW: <http://www.crin.org/docs/resources/treaties/crc.28/who1.pdf > [citováno 2014-06-27]
Tematicky relevantní články z odborných časopisů (včetně cizojazyčných).
Využití informačních databází a Internetu jako zdroje odborných informací.
Právní předpisy.
Doplňková literatura:
BEŇO, P. Můj šéf, můj nepřítel? Nakladatelství Era, 2003. 188 s. ISBN:80-86517-34-9.
DOLEŽAL, K., LUKÁŠ, F. Taktika řešení rizikových situací a základy sebeobrany. Ostrava: Zdravotně sociální fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2005. 54 s. 80-86094-23-5.
FRANZ, Jiří. Opilci v rukách záchranářů. Rescue report, 2006, č. 1, s. 44. ISSN 1212-0456.
GÁLIK, S. Buy this book. Psychologie přesvědčování. Praha: Grada Publishing, 2012, 93 s. ISBN 978-80-247-4247.
GERLOVÁ, E., PILAŘOVÁ, I. Lékař a agresivní pacient. Tempus medicorum, 2003, č. 7/8, s. 26-28.
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Manuálek o násilí. 1. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v Brně, 2004. 83 s. ISBN 80-7013-397-X.
IZPE - INSTITUT ZDRAVOTNÍ POLITIKY A EKONOMIKY. Násilí na pracovišti v oblasti zdravotnických a sociálních služeb ČR, Vstupní teoretické studie, Empirické šetření. Kostelec nad Černými lesy: SV, s.r.o., 2004. 136 s. ISBN 80-86625-21-4.
JOBÁNKOVÁ, M. Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. Brno: NCONZO. 2006 80-7013-390-2.
SPURNÝ, J. Psychologie násilí. 1. vyd. Praha: EUROUNION, 1996. 134 s. ISBN 80-85858-30-4.
ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krizová intervence pro praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004. 197 s. ISBN 80-247-0586-9. VYMĚTAL, J. Lékařská psychologie. 1. vyd. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1999. 398 s. ISBN 80-86123-081.
ŠPATENKOVÁ, N. Agresivní pacient. Osobní rádce zdravotní sestry. Tematická příloha 2/2003. VERLAG DASHÖFER, Praha, 2003, s. 1-10. ISSN 1214-0074.
ZIMBARDO, P. G. Moc a zlo. Sociálně psychologický pohled na svět. Knihovna ceny Nadace Dagmar a Václava Havlových Vize 97, svazek 7. Uspořádali Fila J., Klicperová-Baker, M. Praha: Moraviapress a. s., 2005. s. 199. ISBN 80-86181-80-4. 80-7178 735-3.
Poslední úprava: Vaňková Milena, Mgr., Ph.D. (07.11.2016)
Metody výuky
Metody a formy výuky
Verbální - diskuse, interaktivní přednáška, individuální a týmová prezentace;
Participativní - skupinová/týmová práce, brainstorming, workshop;
Sebezkušenostní a zážitkové techniky, nácvik, hraní rolí, modelové situace, případové studie (event. práce s video-audionáhrávkou);
Případová, skupinová supervize (supervizní práce s vynořujícími se tématy a zakázkami jednotlivých studentů - průběžně); Část supervizní bude probíhat ve skupině s max. 12 účastníky, je zaměřená na podporu studenta, práci s reálnými tématy z klinické ošetřovatelské praxe s důrazem na sebereflexi v roli pomáhajícího profesionála/sestry při poskytování zdravotní péče.
Kolokvium.
Poslední úprava: Vaňková Milena, Mgr., Ph.D. (07.11.2016)
Požadavky k zápisu
Předmět je určen pouze pro obor všeobecná sestra, kombinovaná forma - 1. ročník.
Poslední úprava: Vaňková Milena, Mgr., Ph.D. (07.11.2016)
Požadavky ke zkoušce
Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly:
80% aktivní účast studenta na výuce.
Předmět se ukončuje udělením zápočtu do indexu v poslední den výuky na základě splnění požadované docházky a analýzy určité situace k vybrané problematice a tématu násilí a agresivity v ošetřovatelské praxi a její ústní a interaktivní prezentace v rámci výuky.
Hodnocení studenta pedagogem:
Student prezentuje úkol samostatně v menší skupině. Aktivně se účastní diskuse k tématu v rámci facilitované diskuse.
Poslední úprava: Vaňková Milena, Mgr., Ph.D. (07.11.2016)