|
|
|
||
Předmět pedagogická psychologie seznamuje studenty s psychologickýmí úskalími výchovně vzdělávacího procesu, ale i u edukačních činností u nemocných. Pozornost je věnována významným problémům, jako je psychologická problematika nemocných, psychologické problémy jedinců, kteří se věnují získávání poznatků a dovedností. Je poukázáno na výchovnou a vývojovou problematiku dítěte, faktory, které v nemoci ovlivňují edukační činnost zdravotnického personálu. Předmět se zamýšlí i nad osobností učitele a dalších jedinců, kteří se zabývají edukační činností - sestry, porodní asistentky. Poslední úprava: MLY88866 (11.09.2009)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s psychologickou problematikou pedagogické činnosti. Studenti ovládají pschologickou problematiku výuky a vyučování (včetně nemocných). Vyjmenují vlivy utvářející osobnost jedince. Jsou seznámeni s faktory ovlivňující učební činnost. Studenti mají empatický postoj k problémovým jedincům ve výuce. Jeví ochotu naslouchat a pomoci problémůvým jedincům. Poslední úprava: MLY88866 (11.09.2009)
|
|
||
Tematické okruhy ke zkoušce z pedagogické psychologie
Úvod do pedagogické psychologie; Pedagogická psychologie jako věda Základní pojmy, vztahy mezi pedagogickými disciplínami Metody pedagogické psychologie, jejich význam a použití v praxi Základní koncepce osobnosti Vlivy utvářející osobnost - vnější, vnitřní Činitelé působící ve výchově a učení Současné pojetí výchovy z hlediska pedagogické psychologie, aktuální problémy výchovy Výchova a sebevýchova Učení - pojem, definice, druhy, styly učení Strukturování učiva Autoregulace učení a její podmínky Pohotovost k učení, problematika dětí s učením Psychologie osobnosti učitele, typologie učitele, autoregulace a sebepoznání Pedagogická komunikace s žáky, s rodiči, s dalšími učiteli, psychology Zvládání školní zátěže Příčiny neprospívání žáka (podmíněné osobností žáka,osobností učitele, rodinou, školou) Školní psychohygiena Stres ve škole, projevy stresu, důsledky stresových situací Týrání a zneužívání dětí, psychologická a pedagogická první pomoc
Ke zkoušce přineste seznam prostudované literatury.
Poslední úprava: MLY88866 (11.09.2009)
|
|
||
Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-0463-X
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. 2. vydání. ISBN 80-7178-626-8 Hellus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3
Kolář, Z., Šikulová, R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1541-4 Násilí na dětech. "Násilí nezná hranice, ale zanechává stopy". Sborník z 2. národní a 1. středoevropské konference konané pod záštitou veřejného ochránce práv. Praha: Humanitas-Profes o.p.s., 2003. ISBN 80-903392-0-4 Podlahová, L. První kroky učitele. První pomoc pro pedagogy. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-474-8 Průcha, J., a kol. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2
Průcha, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. 1. vydání, počet stran 160. ISBN 80-7178-621-7 Vališová, A., Kasíková, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. 1. vydání, počet stran 404. ISBN 978-80-247-1734-0
Poslední úprava: PAV02562 (25.05.2010)
|
|
||
Metody výuky
Přednáška Dialogické metody - diskuze nad problematikou pedagogické psychologie, dialog mezi studenty Skupinová práce Demostrační metody - tranparentní folie a zpětný projetor, prezentace Power Point Individuální cvičení Poslední úprava: MLY88866 (11.09.2009)
|
|
||
Požadavkem k ukončení předmětu je 90 % docházka do výuky, ústní zkoušení dle uvedených okruhů v sylabu. Poslední úprava: MLY88866 (11.09.2009)
|