PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická psychologie - B00258
Anglický název: Pedagogical psychology
Zajišťuje: Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UK (11-00250)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 30 [hodiny]
Počet míst: 19
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Mgr. et Mgr. Jana Mlýnková jana.mlynkova@seznam.czzačátek výuky 11.11.2009 ve 13 hod.místo konání - FTN, Vídeňská 800, Praha 4, pavilon A1, 1. patro
Další informace: http://www.lf1.cuni.cz/utpo
Staré označení: 258
Garant: Mgr. et Mgr. Jana Mlýnková
Atributy: Ošetřovatelství
Teoretický předmět
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Předmět pedagogická psychologie seznamuje studenty s psychologickýmí úskalími výchovně vzdělávacího procesu, ale i u edukačních činností u nemocných. Pozornost je věnována významným problémům, jako je psychologická problematika nemocných, psychologické problémy jedinců, kteří se věnují získávání poznatků a dovedností. Je poukázáno na výchovnou a vývojovou problematiku dítěte, faktory, které v nemoci ovlivňují edukační činnost zdravotnického personálu. Předmět se zamýšlí i nad osobností učitele a dalších jedinců, kteří se zabývají edukační činností - sestry, porodní asistentky.
Poslední úprava: MLY88866 (11.09.2009)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je seznámit studenty s psychologickou problematikou pedagogické činnosti.

Studenti ovládají pschologickou problematiku výuky a vyučování (včetně nemocných).

Vyjmenují vlivy utvářející osobnost jedince.

Jsou seznámeni s faktory ovlivňující učební činnost.

Studenti mají empatický postoj k problémovým jedincům ve výuce.

Jeví ochotu naslouchat a pomoci problémůvým jedincům.

Poslední úprava: MLY88866 (11.09.2009)
Sylabus

Tematické okruhy ke zkoušce z pedagogické psychologie

Úvod do pedagogické psychologie; Pedagogická psychologie jako věda

Základní pojmy, vztahy mezi pedagogickými disciplínami

Metody pedagogické psychologie, jejich význam a použití v praxi

Základní koncepce osobnosti

Vlivy utvářející osobnost - vnější, vnitřní

Činitelé působící ve výchově a učení

Současné pojetí výchovy z hlediska pedagogické psychologie, aktuální problémy výchovy

Výchova a sebevýchova

Učení - pojem, definice, druhy, styly učení

Strukturování učiva

Autoregulace učení a její podmínky

Pohotovost k učení, problematika dětí s učením

Psychologie osobnosti učitele, typologie učitele, autoregulace a sebepoznání

Pedagogická komunikace s žáky, s rodiči, s dalšími učiteli, psychology

Zvládání školní zátěže

Příčiny neprospívání žáka (podmíněné osobností žáka,osobností učitele, rodinou, školou)

Školní psychohygiena

Stres ve škole, projevy stresu, důsledky stresových situací

Týrání a zneužívání dětí, psychologická a pedagogická první pomoc

Ke zkoušce přineste seznam prostudované literatury.

Poslední úprava: MLY88866 (11.09.2009)
Literatura

Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-0463-X

Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. 2. vydání. ISBN 80-7178-626-8

Hellus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3

Kolář, Z., Šikulová, R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1541-4

Násilí na dětech. "Násilí nezná hranice, ale zanechává stopy". Sborník z 2. národní a 1. středoevropské konference konané pod záštitou veřejného ochránce práv. Praha: Humanitas-Profes o.p.s., 2003. ISBN 80-903392-0-4

Podlahová, L. První kroky učitele. První pomoc pro pedagogy. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-474-8

Průcha, J., a kol. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2

Průcha, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. 1. vydání, počet stran 160. ISBN 80-7178-621-7

Vališová, A., Kasíková, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. 1. vydání, počet stran 404. ISBN 978-80-247-1734-0

Poslední úprava: PAV02562 (25.05.2010)
Metody výuky

Metody výuky

Přednáška

Dialogické metody - diskuze nad problematikou pedagogické psychologie, dialog mezi studenty

Skupinová práce

Demostrační metody - tranparentní folie a zpětný projetor, prezentace Power Point

Individuální cvičení

Poslední úprava: MLY88866 (11.09.2009)
Požadavky ke zkoušce

Požadavkem k ukončení předmětu je 90 % docházka do výuky, ústní zkoušení dle uvedených okruhů v sylabu.

Poslední úprava: MLY88866 (11.09.2009)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK