|
|
|
||
The subject is primarily intended for ÚVES students. The subject is not suitable for Erasmus+ exchange students without knowledge of Czech language, since the subject is taught in Czech. In order to participate in the course, a B2+ level in Czech is necessary. For students without knowledge of Czech are more suitable courses provided by the FFUK Language Center (ladislava.dolanová@ff.cuni.cz), where initial level A2 in Russian is required.
For the seminar JCI (groups of Natálie RAJNOCHOVÁ, Ph.D., Ekaterina RYCHEVA, Ph.D.) initial level A2-B1 in Russian is required. Vyučující: dr. Rajnochová, dr. Rycheva Cílem kurzu je probrat jedenáct konverzačních témat, osvojit si nejpoužívanější slovní zásobu z příslušných tematických okruhů (oblast každodenního života, témata nutná pro filologa - rusistu), seznamovat se s gramatickou látkou, upevňovat dovednosti v oblasti fonetiky a morfologie. Na každém jednotlivém konverzačním tématu se procvičuje a upevňuje jeden konkrétní úsek gramatiky. Jednotlivá témata jsou vybrána s ohledem na různé úrovně jazykového systému. Vyučující: dr. Stranz-Nikitina Cílem kurzu je osvojit si základy jazykových dovedností (čtení, psaní, poslech, mluvený projev), jazykových prostředků (slovní zásoba, gramatika, zvuková a písemná podoba jazyka) a komunikativních funkcí, které umožňují komunikaci v jednoduchých situacích běžného života a situacích spojených s vysokoškolským studiem filologického oboru. Výstupní jazyková kompetence studenta odpovídá úrovni A1 Evropského referenčního rámce pro jazyky. Poslední úprava: Stranz-Nikitina Veronika, Mgr., Ph.D. (21.06.2023)
|
|
||
Vyučující: dr. Rajnochová, dr. Rycheva *Základní literatura Vyučující: dr. Stranz-Nikitina Základní literatura a jiné zdroje: 1. Hobzová, I.: Практические упражнения по фонетике русского языка. Brno: Pedagogická fakulta, 2022. Masarykova univerzita. Dostupné z: http://is.muni.cz/do/ped/kat/KRus/fonetika/index.html 2. Balcar, M.: Ruská gramatika v kostce. Praha: Leda, 1999. 3. Brčáková D., Mistrová V., Stiessová J.: 15 уроков по русской морфологии. Praha: Karolinum, 2003. 4. Rajnochová, N., Stranz-Nikitina, V., Rycheva E.: Современный русский язык. Практикум. Praha: Karolinum, 2022. 5. Mistrová, V. a kol.: Cvičebnice ruské gramatiky. Praha: Polyglot, 2004. 6. Žaža. (red.): Morfologie ruštiny I-II. Brno: Masarykova univerzita, 1996-1997. 7. Horvátová, M., Anfilov, M.: Ruská konverzace. Praha: Ekopress, 2004. 8. Rajnochová, N. Domluvíte se rusky? Praha: NS Svoboda, 2009. Další doporučená literatura: 1. Вишняков, С.: Русский язык как иностранный. Москва: Флинта-Наука, 2005. 2. Balcar, M. Sbírka cvičení k ruské gramatice. Praha: VŠE, 1996. 3. Иванова, И., Карамышева Л.: Русский язык – практический синтаксис. Москва: РЯ, 2003. 4. Janek, A., Mamonova, J.: Učebnice současné ruštiny. Brno: Computer Press, 2011. 5. Giger, M., Ďurovič, Ľ.: Paradigmatika spisovné ruštiny. Hláskosloví a tvarosloví. Praha: Karolinum, 2020. Slovníky: Rusko-česká elektronická slovníková databáze. Slovanský ústav Akademie věd České republiky. Dostupné z: http://slovnik.slu.cas.cz/slovnik/main/index_rcs.html Velký česko-ruský slovník. Slovanský ústav Akademie věd České republiky. Dostupné z: http://slovnik.slu.cas.cz/slovnik/main/index_crs.html Česko-ruský slovník. Praha: SPN, 1976. Rusko-český slovník. Praha: SPN, 1978. Velký česko-ruský slovník. Praha: Leda, 2005. Velký kapesní rusko-český česko-ruský slovník. Praha: KPS, 2011. Poslední úprava: Stranz-Nikitina Veronika, Mgr., Ph.D. (21.06.2023)
|
|
||
Vyučující: dr. Rajnochová, dr. Rycheva Podmínkou atestace je úspěšně napsaný test. Vyučující: dr. Stranz-Nikitina 1. Prezence 2. Aktivní účast v semináři 3. Příprava domácích úkolů 4. Absolvování průběžného testování a splnění závěrečného testu 5. Ústní pohovor (jedno z konverzačních témat) Poslední úprava: Stranz-Nikitina Veronika, Mgr., Ph.D. (21.06.2023)
|
|
||
Vyučující: dr. Rajnochová, dr. Rycheva 1. Seznámení, řečová etiketa - vyjádření pozdravů, seznámení s prostředníkem a bez prostředníka. Ruská abeceda. Osobní jména, jména po otci a příjmení. Procvičování fonetických jevů (konsonanty "?, ?, ?", protiklad znělých a neznělých souhlásek "?-?, ?-?, ?-?"). Rodina, rodinní příslušníci. Procvičování přivlastňovacích zájmen, základní číslovky, oslovení neznámého a známého člověka. Fonetika - souhlásky "?, ? , ?, ?".
Poslední úprava: Stranz-Nikitina Veronika, Mgr., Ph.D. (21.06.2023)
|
|
||
Vážení studenti prvního ročníku bakalářského studia, tento předmět je rozdělen do dvou skupin dle úrovně znalostí jazyka. Zařazení do první skupiny (vyučující dr. Stranz-Nikitina) předpokládá znalost jazyka na úrovni 0 – A2 (začátečníci), čtvrtek 9:10 – 12:25, zařazení do druhé skupiny (vyučující dr. Rajnochová, čtvrtek 9:10 – 12:25, dr. Rycheva - úterý 10:50-14.00) předpokládá znalost jazyka na úrovni B1 a vyšší. Do skupiny dr. Rajnochové se mohou studenti hlásit dle vlastní volby, až do vyčerpání kapacity. O zařazení studenta do konkrétní skupiny rozhoduje vyučující. Prosíme studenty, kterých se tato informace týká, aby se ve vlastním zájmu co nejdříve zapsali do příslušné výuky a v případě nejasností kontaktovali vyučující. Poslední úprava: Stranz-Nikitina Veronika, Mgr., Ph.D. (21.06.2023)
|