Předmět vede studenty k utváření vlastního pojetí výuky na základě kombinace teoretických poznatků a jejich následné praktické aplikace. Záměrem je, aby studenti pochopili vyučovací činnost jako vytváření příležitostí pro učení, ne jako transmisi ucelených poznatků směrem k žákům. S tím souvisí schopnost formulovat výchovně-vzdělávací cíle a v návaznosti volit adekvátní didaktické prostředky respektující konstruktivistický aspekt současného pojetí vzdělávání. Nedílnou součástí je také aktivní poskytování zpětné vazby a formování reflektivních schopností studentů. Předmět vytváří podmínky pro zformování komplexu základních dovedností vytvářet výukové plány, výuku realizovat a hodnotit.
Poslední úprava: Skutil Martin, Mgr. et Mgr., Ph.D. (08.12.2022)
This course supports students in developing their own instructional approach by integrating theoretical knowledge with its practical application. The aim is to foster an understanding of teaching as the creation of opportunities for learning, rather than as the transmission of finalized knowledge to students. This perspective involves the ability to formulate educational objectives and to select appropriate didactic strategies that reflect the constructivist nature of contemporary education. A key component of the course is the active provision of feedback and the development of students' reflective abilities. The course also provides a foundation for building a complex of essential teaching skills, including lesson planning, implementation, and evaluation.
Poslední úprava: Skutil Martin, Mgr. et Mgr., Ph.D. (31.05.2025)
Podmínky zakončení předmětu -
Vytvoření modelové přípravy
Poslední úprava: Skutil Martin, Mgr. et Mgr., Ph.D. (08.12.2022)
Creation of a model lesson plan.
Poslední úprava: Skutil Martin, Mgr. et Mgr., Ph.D. (31.05.2025)
Literatura
Základní literatura: PASCH, M. a kol. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. PETTY, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál. FLETCHER-WOOD, H. (2021). Responsivní výuka. Praha: Universum. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
Další doporučená literatura: BELZ, H., SIEGRIS, M. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál. CANGELOSI, J.S. (1998). Strategie řízení třídy. Praha. Portál. ČAPEK, R. (2015). Moderní didaktika. Praha: Grada. HENDRICK, C. & MACPHERSON, R. (2021). Co ve třídě funguje. Praha: Edulab. JANÍK, T. a kol. (2021). Postupy a nástroje pedagogické evaluace pro (budoucí) učitele. Brno: MUNI. JEDLIČKA, R., KOŤA, J. & SLAVÍK, J. (2018). Pedagogická psychologie pro učitele. Praha: Grada. KALHOUS, Z., OBST, O. et al. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál. KASÍKOVÁ, H. (2010). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál. KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada. KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Praha: Portál. KYRIACOU, CH. (2012). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál. MAŇÁK, J. (2003). Nárys didaktiky. Brno: MU. MAŇÁK, J., KNECHT, P. (2007). Hodnocení učebnic. Brno: Paido Rámcové vzdělávací programy (v aktuálním znění). SKALKOVÁ, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada. SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P. & KNECHT, P. (2017). Transdisciplinární didaktika. Brno: MU. SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MÜLLRTOVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P. et al. (2020). Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň ZČU. STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. a kol. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál. Strategie 2030+ STROUHAL, M. ed. (2017). Učit se být učitelem. Praha: Karolinum. TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. (2009). Učíme v projektech. Praha: Portál VALIŠOVÁ, A. & KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada.
Poslední úprava: Skutil Martin, Mgr. et Mgr., Ph.D. (07.03.2023)
Sylabus -
1.Pojetí výuky v kontextu současného paradigmatu, didaktické koncepty v návaznosti na výukový styl učitele. Didaktika v systému pedagogických věd, didaktické zásady. 2.Koncept didaktické znalosti obsahu. Metakognice. Aktivní vytváření znalostí. Učivo, didaktická analýza učiva. Transdisciplinární pojetí obsahu. Plánování výuky. 3.Mentální mapování a jeho využití aktéry edukačního procesu, učení v kontextu. 4.Cíle výuky a jejich význam pro realizaci vyučování. Dynamická práce s cíli, role učitele a motivace žáků. Taxonomie vzdělávacích cílů. 5.Možnosti organizace vyučování z hlediska různých kritérií, uspořádání třídy. Třídní management, klíčové principy kooperace ve třídě. Responzivní výuka. 6.Výukové metody, jejich podstata a možnosti, parametry výběru. Využití inovativních přístupů ve vzdělávání. 7.Individualizace a diferenciace ve vzdělávání, principy inkluzivního vzdělávání z pedagogického hlediska. 8.Možnosti využití materiálních didaktických prostředků, moderní technologie ve vzdělávání. 9.Školní hodnocení a jeho typy. Implementace formativního hodnocení do výuky. Aktivní zpětná vazba, práce s chybou. Sebehodnocení žáků. 10.Význam a využití učebnic ve vzdělávání v návaznosti na současné kurikulum, parametry kvality učebnic. 11.Aktuální témata vztahující se k výuce
Poslední úprava: Skutil Martin, Mgr. et Mgr., Ph.D. (08.12.2022)
Conceptions of teaching within the context of current educational paradigms; didactic concepts related to the teacher’s instructional style Didactics within the system of educational sciences; principles of instruction
The concept of pedagogical content knowledge; metacognition; active knowledge construction Curriculum content and its didactic analysis; transdisciplinary approaches to content; lesson planning
Mental mapping and its use by educational stakeholders; contextualized learning
Educational objectives and their role in instructional implementation; dynamic use of goals; the teacher’s role and student motivation; taxonomies of educational objectives
Organizational strategies for teaching; classroom arrangement; classroom management; key principles of cooperation in the classroom; responsive teaching
Teaching methods: their nature, potential, and selection criteria; use of innovative approaches in education
Individualization and differentiation in education; pedagogical principles of inclusive education
Use of instructional materials; educational technologies and their application in modern teaching
Types of school assessment; implementation of formative assessment; active feedback, working with errors; student self-assessment
The role and use of textbooks in relation to the current curriculum; textbook quality parameters
Current issues in teaching and instruction
Poslední úprava: Skutil Martin, Mgr. et Mgr., Ph.D. (31.05.2025)