PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Psychologie učení II - AUPV10023
Anglický název: Psychology of Learning II
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: PhDr. Hana Krykorková, CSc.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Předmět se hlouběji zabývá následujícími tematickými okruhy:
-analýza základních pojmů psychologie učení
-nová východiska a přístupy relevantní pro školní učení:
-kognitivní psychologie
-vztah kognitivního, osobnostního a sociálního
-pojmy reflexe, sebereflexe
-regulace, autoregulace
-metakognice
-kognitivní socializace
-vybrané systémy stimulace učení a poznání a jejich psychologická interpretaci (počítač a internet, Lipmannova filosofie pro
děti, Feuersteinovo instrumentální obohacování.).
-psychologická interpretace nedostatků a handicapů v učebním a poznávacím procesu, které vznikly v důsledku
nejrůznějších podmínek a okolností, a které způsobují závažné problémy v kognitivním a osobnostním rozvoji dítěte.
-možnosti psychodidaktické aplikace nových přístupů pro konkrétní podmínky vyučovacího procesu
-teoretické zpracování vybraných témat, která jsou považována jako nezbytná pro psychologickou připravenost učitele.
Poslední úprava: Volf Petr, PhDr. (14.10.2010)
Literatura
Literatura základní:
Krykorková, H. a kol. Metakognice a autoregulace. Praha : FF UK, 2008.

Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1997.

Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001.

Gardner, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-279-3

Sternberg, R.J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5

Literatura doporučená:
Většina prací je uveřejněna na www.metakognice.cz .

Rozvoj metakognice - cesta k hodnotnějšímu poznání (Krykorková, Chvál - Pedagogika 2/2001)

Motivační předpoklady rozvoje metakognitivních dispozic (Krykorková, Chvál - Pedagogika 1/2003) [zatím ke stažení ve formátu RTF]

  • Reflektivita impulsivita u dětí a možnost metakogntivního nácviku (Krykorková - Sborník katedry pedagogiky "Tradice a perspektivy pedagogických věd", Praha 2003) [též dostupné ke stažení ve formátu RTF ]

Psychodiadaktická aplikace metakognitivní teorie (Krykorková - Sborník konference "Historie a perspektivy didaktického myšlení", Praha 2004) [též dostupné ke stažení ve formátu RTF ]

Dvě kognitivní úrovně a možnost rozvoje učební kompetence (Krykorková, Praha 2008)

Poslední úprava: Volf Petr, PhDr. (14.10.2010)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK