PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Srovnávací pedagogika - AUP50007
Anglický název: Comparative Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 12
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: APD510004
Garant: doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D.
PhDr. Karolína Burešová, Ph.D.
Záměnnost : AUP510007
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Markéta Dvořáková, Ph.D. (22.05.2008)
Cíl kurzu:
Student má porozumět předmětu a metodám srovnávací pedagogiky, má se naučit vyhledávat a využívat domácí i
zahraniční poznatky o vzdělávacích systémech a pedagogických problémech v jiných zemích a kriticky posuzovat náš
školský systém na základě znalostí vývojových trendů ve světě.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Markéta Dvořáková, Ph.D. (22.05.2008)

Celoživotní učení pro všechny. Praha : UN - Gnosis, 1997.

Národní program vzdělávání v České republice. Praha : MŠMT, 2001.

Struktury systémů vzdělávání a počáteční odborné přípravy v zemích Evropské unie.

Praha : Učitelské noviny - Gnosis, 1997.

VACÍNOVÁ, L. Výchova a vzdělávání postižených dětí a mládeže ve vybraných evropských zemích. Praha : ÚIV, 1993.

VÁŇOVÁ, M. Příprava učitelů ve vybraných evropských zemích. Praha : ÚIV, l997. VÁŇOVÁ, M. Teoretické a metodologické otázky srovnávací pedagogiky. Praha : PedF UK, 1998.

VÁŇOVÁ, M. Srovnávací pedagogika. Praha : Vysoká škola J. A. Komenského, 2002.

Další literatura

Analýza vzdělávací politiky 1998. Praha : ÚIV, 1999.

Člověk a česká společnost na prahu 21. století. Opava : Open Education Science.

Další vzdělávání učitelů v Evropské unii a zemích ESVO/EHP. Praha : ÚIV, 1997.

Edeckunsreise durch Europa : Europa in Bewegung. Brussel, 1996 (analýza textu a obrázků).

Evropská dimenze ve vzdělávání a v přípravě učitelů : Sborník referátů a informací z interdisciplinárního kolokvia. Praha, 6.-7.2.1996.

Evropská dimenze ve vzdělávání a v přípravě učitelů. Sborník referátů a informací z interdisciplinárního kolokvia. Praha : PedF UK, 1996. s. 18-48; 58-74.

Foreingn Language Teaching in Schools in Europa, Brussels : Eurydice, 2001.

Hodnocení znalostí na základních a středních školách v zemích OECD. Praha : UN, 1992.

ILLICH, J. Odškolštění společnosti. Praha : Sociologické nakladatelství, 2001.

Key topics in educatin of Resources in Compulsory Education : Treuds in national Policies. Brussels : Eurydicwe, 2001.

OECD Vzdělávání a sociální spravedlnost v zemích OECD. Praha : UN-Gnosis, 1998.

Pohled na školství v ukazatelích OECD : Analýza. Praha : ÚIV, 1995.

PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha : Portál, 1999.

Terciální vzdělávání ve vyspělých zemích : Vývoj a současnost. Praha : PedF UK,1997.

The position of foreing languages in European education systems : 1999/2000.Brussels : Eurydice, 2000.

Učení je skryté bohatství : Zpráva Mezinárodní komise UNESCO. Vzdělávání pro 21. stol. Praha : PedF UK, 1997.

Vyučování a učení : Cesta k učící se společnosti. Praha : UN Gnosis, 1997.

Vzdělávání dospělých. Praha : Akademie J.A.Komenského, 1997.

L´enseignement initial de la lecture dans l´Union européenne. Luxembourg : Communauté européenne, 1999.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Markéta Dvořáková, Ph.D. (22.05.2008)

Obsah kurzu:

  • Srovnávací pedagogika jako vědecká disciplína.
  • Analýza vzdělávacích systémů vybraných vyspělých zemí.
  • Historicko-srovnávací analýza jednotlivých školských stupňů.
  • Tendence v oblasti vzdělávání postižených.
  • Světové trendy v oblasti školství.
  • Analýza českého vzdělávacího systému z hlediska světových trendů.
  • Učitelské vzdělávání u nás a ve světě.

Požadavky k zápočtu: referát z cizojazyčné literatury a překlad odborného textu v rozsahu min. 3 -5 stran.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK