PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Management a marketing v kultuře a+b - ATKV00053
Anglický název: Management and Marketing in Culture a+b
Zajišťuje: Ústav etnologie a středoevropských a balkánských studií (21-UESEBS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Roman Černík
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Cílem výuky je představit studentům kulturu jako proces vzniku, multiplikace, ochrany, distribuce, směny a spotřeby
kulturních statků a služeb a seznámit je s možnostmi a mezemi regulovatelnosti různých fází tohoto procesu nástroji kulturní
politiky a managementu. Účastníci se seznámí se základními pojmy, hlavními teoretickými koncepty managementu a jejich
aplikací ve sféře kultury. Zvláštní pozornost je věnována managementu kulturních institucí s ohledem na konkrétní
organizačně právní formy existence.
Poslední úprava: Půtová Barbora, PhDr., Ph.D., Ph.D. (27.09.2010)
Cíl předmětu
Zimní semestr:
Cílem výuky je představit studentům kulturu jako proces vzniku, multiplikace, ochrany, distribuce, směny a spotřeby kulturních statků a služeb a seznámit je s možnostmi a mezemi regulovatelnosti různých fází tohoto procesu nástroji kulturní politiky a managementu. Účastníci se seznámí se základními pojmy, hlavními teoretickými koncepty managementu a jejich aplikací ve sféře kultury. Zvláštní pozornost je věnována managementu kulturních institucí s ohledem na konkrétní organizačně právní formy existence.

Letní semestr:
Cílem výuky je seznámit studenty s ekonomickým rozměrem a souvislostmi kulturních statků a služeb a orientovat je při výběru vhodných marketingových metod a nástrojů pro konkrétní případy. Účastníci se seznámí se základními pojmy, hlavními teoretickými koncepty marketingu a ekonomiky kulturních jevů a kulturních aktivit. Zvláštní pozornost je věnována ekonomice kultury a kulturních institucí.

Poslední úprava: Půtová Barbora, PhDr., Ph.D., Ph.D. (26.01.2010)
Literatura

Zimní semestr:

Základní studijní literatura:
Drucker, Peter: Řízení neziskových organizací. Praxe a principy, Praha 1994

Koontz, Herold-Weihrich, Heinz: Management. Praha 1993

Kotler, Philips: Marketing, management:Analýza, plánování, realizace a kontrola. Praha 1997

Matějů, Martin - Žák, Josef: Vztah státu ke kultuře a kulturní politika evropských zemí. Praha FFUK 1996

Další odborná literatura:
Komparace kulturních systémů 15 zemí evropské unie. Podkladový materiál pro panelovou diskusi ?Stát pro umění 21.století". Praha 2003

Lesky, Philips: Public relations. Praha 2005

Mrvová, Zuzana: Manažment kultúry v Európe - aktuálné otázky. Acta culturologica 1998, č.2,

Pajas, Petr: K problematice veřejné prospěšnosti. Praha 1997

Sborník statí o kultuře v letech 1998-2003. Praha 2004

Strategie účinnější podpory kultury do roku 2005 - kulturní politika. Praha 2001

Letní semestr:

Základní studijní literatura:
Hannagan, Tim J.: Marketing pro neziskový sektor. Praha 1996

Kotler, Philips: Marketing, managment:Analýza, plánování, realizace a kontrola. Praha 1997

Mc Carthy, E. Jerome-Perrault, William P.: Základy marketingu. Praha 1995

Další odborná literatura:
Hamerníková, Bojka - Kubátová, Květa: Veřejné finance. Praha 2004

Malý, Ivan: Veřejné statky a veřejně poskytované statky, Politická ekonomie 1998, č. 6

Matějů, Martin - Žák, Josef: Ekonomické souvislosti kultury - výzkumná sonda. Praha FFUK1997

Novotný, O.: Hlavné vývojové trendy a klúčové charakteristiky systému financovania verejného sektora kultury v trhovo orientovaných ekonomikách v 90. rokoch. Bratislava 1999

Sborník statí o kultuře v letech 1998-2003. Praha 2004

Varian, Hal R.: Mikroekonomie. Praha 1995

Poslední úprava: Půtová Barbora, PhDr., Ph.D., Ph.D. (26.01.2010)
Požadavky ke zkoušce
Zimní semestr:
Studenti v pracovních skupinách provedou analýzu konkrétních kulturně politických programů.

V rámci semináře studenti vyzkouší využití metod rozhodování na modelových situacích.

Studenti zpracují a v semináři obhájí projekt vlastní realizované nebo nerealizované kulturní akce.

Letní semestr:
Studenti propracují ekonomicko marketingovou část projektů předložených v předcházejícím semestru. V pracovních skupinách studenti připraví návrh marketingové strategie modelového projektu. Zkouška proběhne formou ústní obhajoby zpracované ekonomickomarketingové části projketu.

Poslední úprava: Půtová Barbora, PhDr., Ph.D., Ph.D. (26.01.2010)
Sylabus
Zimní semestr:
1. Kultura jako proces - možnosti a meze jeho regulace

2. Kulturní politiky - subjekty, objekty, cíle

3. Programové, legislativní a personální instrumenty kulturních politik

4. Ekonomické a institucionální nástroje kulturních politik

5. Ekonomicko právní formy existence kulturních institucí

6. Teoretické koncepty a současné tendence managementu

7. Manažerské funkce a jejich aplikace pro řízení kulturních institucí a projektů

8. Formování strategie kulturních institucí

9. Metody rozhodování

10. Organizace činností a útvarů

11. Vedení lidí

12. Personální práce

13. Kontrola

Letní semestr:
1. Ekonomická povaha kulturních jevů

2. Financování kulturních aktivit

3. Kulturní průmysl

4. Neziskové organizace ve sféře kultury

5. Rozpočet kulturní instituce

6. Kulturní statky a zboží kulturní povahy

7. Kulturní služby

8. Trh kulturních statků a služeb

9. Teoretické koncepty marketingu

10. Formulování marketingové strategie kulturní instituce

11. Průzkum trhu kulturních statků a služeb

12. Public relations kulturních institucí a projektů

13. Fundraising

Poslední úprava: Půtová Barbora, PhDr., Ph.D., Ph.D. (26.01.2010)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK