PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Člověk a média a+b - ATKV00049
Anglický název: Man and Media a+b
Zajišťuje: Ústav etnologie a středoevropských a balkánských studií (21-UESEBS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Dalibor Balšínek
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Zimní semestr:

Cílem předmětu je popis všech typů médií a princip jejich fungování, zároveň upozorňuje na specifika domácích médií ve
srovnání se zahraničními. Posluchač dostane dostatek informací pro to, aby pochopil vznik mediálních sdělení, tzn. včetně
jejich interpretace. Důraz je kladem právě na způsoby zachycení událostí a pochopení mechanismu jejich zobrazování.
Předmět ukazuje úlohu médií ve společnosti, definuje rozdíly mezi seriózním a bulvárními médii.

Letní semestr:

Cílem předmětu je popis všech typů médií a princip jejich fungování, zároveň upozorňuje na specifika domácích médií ve
srovnání se zahraničními. Posluchač dostane dostatek informací pro to, aby pochopil vznik mediálních sdělení, tzn. včetně
jejich interpretace. Důraz je kladem právě na způsoby zachycení událostí a pochopení mechanismu jejich zobrazování.
Předmět ukazuje úlohu médií ve společnosti, definuje rozdíly mezi seriózním a bulvárními médii.
Poslední úprava: Půtová Barbora, PhDr., Ph.D., Ph.D. (27.09.2010)
Literatura

Zimní semestr:

Základní studijní literatura:
McLuhan, H. M. (2000): Člověka, média a elektronická kultura. Výbor z díla. Brno: Jota

McLuhan, H. M. (1991): Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Odeon.

McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál

DeFleur, M. L. - Ballová-Rokeachová, S. J. (1996): Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum (Univerzita Karlova v Praze)

Další odborná literatura:
Burns, L. S. (2004): Žurnalistika. Praktická příručka pro novináře. Praha: Portál, s. r. o.

Thompson, J. B. (2004): Média a modernita. Sociální teorie médií. Řada Mediální studia. Praha: Karolinum (Univerzita Karlova v Praze)

Reifová, I. a kolektiv (2004): Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, s. r. o.

Köpplová, B.-Jirák ,J. (2003): Média a společnost. Praha: Portál

Burton, G. - Jirák, J. (2001): Úvod do studia médií. Brno: B&P

Učebnice. Výklad, příklady.

Kuncizk, M. (1995): Základy masové komunikace. Praha: Mladá fronta

Postman, N. (1999): Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta

Osvaldová, B. - Halada, J. a kolektiv (2002): Praktická encyklopedie žurnalistiky. Praha: Libri

Bourdieu, P. (2002): O televizi. Brno: Doplněk

Letní semestr:

Základní studijní literatura:
McLuhan, H. M. (2000): Člověka, média a elektronická kultura. Výbor z díla. Brno: Jota

McLuhan, H. M. (1991): Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Odeon.

McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál

DeFleur, M. L. - Ballová-Rokeachová, S. J. (1996): Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum (Univerzita Karlova v Praze)

Další odborná literatura:
Burns, L. S. (2004): Žurnalistika. Praktická příručka pro novináře. Praha: Portál, s. r. o.

Thompson, J. B. (2004): Média a modernita. Sociální teorie médií. Řada Mediální studia. Praha: Karolinum (Univerzita Karlova v Praze)

Reifová, I. a kolektiv (2004): Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, s. r. o.

Köpplová, B.-Jirák ,J. (2003): Média a společnost. Praha: Portál

Burton, G. - Jirák, J. (2001): Úvod do studia médií. Brno: B&P

Učebnice. Výklad, příklady.

Kuncizk, M. (1995): Základy masové komunikace. Praha: Mladá fronta

Postman, N. (1999): Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta

Osvaldová, B. - Halada, J. a kolektiv (2002): Praktická encyklopedie žurnalistiky. Praha: Libri

Bourdieu, P. (2002): O televizi. Brno: Doplněk

Poslední úprava: Půtová Barbora, PhDr., Ph.D., Ph.D. (27.09.2010)
Požadavky ke zkoušce

Zimní semestr:

Student musí v rámci předmětu vypracovat práci, kterou musí u zkoušky obhájit. Téma musí být zvoleno tak, aby bylo zřejmé, zda student pochopil vznik mediálního sdělení tzn. fakt nebo událost způsobem, jakým je médii zachycen, a jak působí na přijímatele. Z práce by mělo být také zřetelné, jak média vstupují do života posluchače.

Letní semestr:

Pro udělení zápočtu musí student musí vytvořit publicistický text, například rozhovor nebo reportáž

Poslední úprava: Půtová Barbora, PhDr., Ph.D., Ph.D. (27.09.2010)
Sylabus

Zimní semestr:

1. Úvod předmětu

2. Hranice mezi seriózními a bulvárními médii

3. Nezávislost a ovlivňování médií

4. Etika v médiích

5. Ochrana osobnosti- jak se před médii bránit

6. Vztah mezi sdělovacími prostředky a veřejností

7. Média a jejich úspěch

8. Praktická ukázka práce médií I

9. Praktická ukázka práce médii II

10. Výzkumy a měření médií

11. Mediální kampaně

12. Média a inzerenti

13. Závěr a shrnutí přednášek

Letní semestr:

1. Úvod do programu semináře

2. Základní charakteristika publicistických žánrů

3. Rozdíly v práci pro elektronická, tištěná a telematická média

4. Jak vzniká zpravodajská zpráva

5. Jaká jsou kriterií pro rozhovor a jak dobře vést rozhovor

6. Tajemství dobré reportáže

7. Úloha názorů, komentářů a glos v seriózních médiích

8. Pravidla grafického zpracování textů

9. Úloha fotografií a jak vzniká dobrá novinářská fotografie

10. Praktická zkouška

11. Praktická zkouška

12. Praktická zkouška

13. Vyhodnocení semináře

Poslední úprava: Půtová Barbora, PhDr., Ph.D., Ph.D. (27.09.2010)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK