|
|
|
||
Zimní semestr:
V průběhu kursu, navazujícího na Úvod do psychologie kultury, se studenti seznámí s některými kulturně determinovanými klíčovými teoriemi struktury a dynamiky osobnosti. Postupně jsou probíráni humanističtí psychologové (Maslow, Rogers), existenciálně a fenomenologicky orientovaní autoři (Frankl, Binswanger, Boss), teoretici kladoucí důraz na kognici (Kelly), na typy a rysy osobnosti (Kretschmer, Sheldon, Allport, Cattell, Eysenck, McCrae a Costa) a na procesy učení, sociálního učení a sociální kognice (Skinner, Pavlov, Miller a Dollard, Rotter, Bandura, Seligman, Mischel, Markusová). Letní semestr: Čtvrtý semestr je věnován vývojové psychologii. Pozornost je soustředěna především na sociální a kulturní podmíněnosti vývoje osobnosti. Samostatné přednášky jsou věnovány problematice vývoje vědomí, self (sebepojetí, sebehodnocení, sebeúcta), inteligence, morálky a osobnosti. Poslední úprava: Půtová Barbora, PhDr., Ph.D., Ph.D. (26.01.2010)
|
|
||
Zimní semestr: Základní studijní literatura:Drapela, V. J.: Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál 1997. Frankl, V. E.: Lékařská péče o duši. (Základy logoterapie a existenciální analýzy.) Brno: Cesta 1996. Rogers, C. R.: Způsob bytí. Praha: Portál 1998. Další odborná literatura: Hall, C. S., Lindzey, G.: Psychológia osobnosti: Úvod do teorií osobnosti. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo 1997. Pervin, L. A. (Ed.): Handbook of Personality: Theory and Research. New York: The Guilford Press 1990. Maslow, A.: Motivation and Personality. New York: Harper and Row, 1954
Letní semestr: Základní studijní literatura:Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Panorama 1989. Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada 1998. Vagnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Carolinum, 1998. Další odborná literatura: Piaget, J.: Six études de psychologie. Paris: Denoel 1964. Piaget, J., Inhelder, B.: Psychologie dítěte. Praha: SPN 1970. Příhoda, V.: Ontogeneze lidské psychiky. I.-IV. Praha: SPN 1963, 1967, 1970, 1974. Poslední úprava: Půtová Barbora, PhDr., Ph.D., Ph.D. (26.01.2010)
|
|
||
Zimní semestr:
Podmínkou připuštění k zápočtu je přednesení referátu na zadané téma. Letní semestr: Podmínkou připuštění ke zkoušce je vypracování seminární práce na zadané téma. Poslední úprava: Půtová Barbora, PhDr., Ph.D., Ph.D. (26.01.2010)
|
|
||
Zimní semestr: 1. A. Maslow 2. C. R. Rogers 3. V. E. Frankl 4. L. Binswanger a M. Boss 5. G. A. Kelly 6. E. Kretschmer 7. W. Sheldon 8. W. Allport 9. R. B. Cattell a "big five" 10. H. J. Eysenck 11. Teorie učení (thorndike, hull, pavlov, skinner) 12. N. E. Miller A. J. Dollard 13. A. Bandura a W. Mischel
Letní semestr: 1. Teorie vývoje 2. Vývojové projeky, sběr a analýza vývojových dat 3. Prenatální vývoj 4. Novorozenec 5. Kojenec 6. Batole 7. Předškolní věk 8. Mladší školní věk 9. Puberta 10. Adolescence 11. Mladá dospělost 12. Střední věk 13. Stáří Poslední úprava: Půtová Barbora, PhDr., Ph.D., Ph.D. (23.04.2009)
|