|
|
|
||
Těžištěm kurzu je analýza vybraných narativních próz trojice předních čínských spisovatelů první poloviny dvacátého století, Fei Minga (1901-1967), Shen Congwena (1902-1988) a Shi Tuoa (1910-1988). Sdíleným rysem textů předkládaných k pozorné četbě, analýze a diskusi je přítomnost prvků, jimiž je dosahováno lyrizace vyprávění. Součástí práce v kurzu je četba vybraných studií k dobové čínské literatuře, studií představujících aspekty lyrizace narativních próz nečínských a rovněž studií zabývajících se otázkami lyrizace, subjektivizace a poetizace narativní prózy obecně. Poslední úprava: Andrš Dušan, Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
|
|
||
Studenti soustavně čtou zadané texty, připravují a prezentují referáty a aktivně se účastní diskuse. Studenti na závěr kurzu odevzdávají komentovaný překlad o rozsahu 6-10 stran. Poslední úprava: Andrš Dušan, Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
|
|
||
Anderson, Marston a Theodore D. Huters. Reading the Modern Chinese Short Story. Armonk (N. Y.): Sharpe, 1990. (vybrané části) Andrš, Dušan. „On the Brink of Demise: Anti-idyllic Facets of Two Short Stories by Shen Congwen.“ Archív Orientální 73 (2005): 185-197. Andrš, Dušan. „Pražská sinologická škola a český literární strukturalismus.“ In Dušan Andrš (ed.), Pohled novýma očima: pražská škola sinologie o čínské literatuře. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2018: 83-105. Andrš, Dušan. „Shi Tuo´s Narrator as central Consciousness: Short Story Cycle Records from Orchard Town.“ In Kirk Denton (ed.). Crossing between Tradition and Modernity Essays in Commemoriation of Milena Doležalová-Velingerová (1932–2012). Karolinum, 2017: 185-200. Culler, Jonathan. Teorie lyriky. Praha: Karolinum, 2020. Gu, Ming Dong: „The Poetic Nature of Chinese Fiction“. In Gu Ming Dong. Chinese Theories of Fiction: A Non-Western Narrative System. Albany: State University of New York Press, 2006: 97-123. Chan, Leonard K. K. “The Conception of Chinese Lyricism: Průšek’s Reading of Chinese Literature Tradition.” In Olga Lomová (ed.), Paths toward Modernity: Conference to Mark the Centenary of Jaroslav Průšek. Prague: The Karolinun Press, 2008: 19–32. Ke Qingming a Xiao Chi. Zhongguo shuqing chuantong de zai faxian: yi ge xiandai xueshu sichao de lunwen xuan ji. Taibei: Taida chuban zhongxin, 2009. Kališová, Romana. „Transgenerická naratológia: naratologická analýza poézie ako nová systematická teória lyriky.“ Slovenská literatúra 2024, roč. 71, č. 2: 179-189. Lee, Leo Ou-fan. „Unpacking Průšek’s Conception of the “Lyrical”: A Tribute and Some Intercultural Reflections.“ Acta Universitatis Carolinae. Philologica. 2017/4: 151-166. Liu, Haoming. “Fei Ming’s Poetics of Representation: Dream, Fantasy, Illusion, and Alayavijnana.” Modern Chinese Literature and Culture 13, 2 (Fall 2001): 30- 71. Pirazzoli, Melinda. “Bridging Qing 情 (Emotions) and Jing 境 (Natural Realm): Fei Ming’s Eco-Poetics in Bridge.” In Riccardo Moratto, Nicoletta Pesaro, and Di-kai Chao (eds.). Ecocriticism in Chinese Literature: Imagined Landscapes and Real Lived Spaces. London: Routledge, 2022: 115-28. Průšek, Jaroslav. „Lu Xunova povídka ´Huaijiu´: Předchůdce moderní čínské literatury.“ In Dušan Andrš (ed.), Pohled novýma očima: pražská škola sinologie o čínské literatuře. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2018: 13-19. Průšek, Jaroslav. „Ye Shaojun a Anton Čechov.“ In Dušan Andrš (ed.), Pohled novýma očima: pražská škola sinologie o čínské literatuře. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2018: 20-33. Shih, Shu-mei. “Writing English with a Chinese Brush: The Work of Fei Ming.” In Shi Shu-mei, The Lure of the Modern: Writing Modernism in Semicolonial China, 1917-1937. Berkeley: University of California Press, 2001: 190-203. Staiger, Emil. „Lyrický styl: rozpomínání.“ In Emil Staiger. Poetika, interpretace, styl. Praha: Triáda, 2008: 34-77. Staiger, Emil. „Lyrika a lyrično.“ In Emil Staiger. Poetika, interpretace, styl. Praha: Triáda, 2008: 171-175. Šebestová, Anna. K poetike lyrizovanej prózy. Litteraria - štúdie a dokumenty. 1964, roč. 7, č. 1: 211-222. Wang, David Der-wei. The Lyrical in Epic Time: Modern Chinese Intellectuals and Artists through the 1949 Crisis. New York: Columbia University Press, 2015. Wang, David. „The Three Epiphanies of Shen Congwen“. In David Der-wei Wang, The Lyrical in Epic Time: Modern Chinese Intellectuals and Artists through the 1949 Crisis. New York: Columbia University Press, 2015: 79-112. Poslední úprava: Andrš Dušan, Mgr., Ph.D. (26.02.2025)
|
|
||
Rozvržení textů k četbě, analýze a diskusi: 1-4. týden Shen Congwen: Jing (1932), Kunming dongjing (1939, Huanghun (1932), Jie (1931), Yakewei de ye (1934) 5-8. týden Fei Ming: Qiao (1932) (vybrané části) 9-12. týden Shi Tuo: Guoyuancheng ji (1946) (vybrané části) Další sekundární literatura k jednotlivým autorům a jejich dílu bude poskytována průběžně. Poslední úprava: Andrš Dušan, Mgr., Ph.D. (03.03.2025)
|