PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
PVP 1 Moderní čínská literatura - ATJ500167
Anglický název: PVP1 Modern Chinese Literature
Zajišťuje: Katedra sinologie (21-KSI)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Dušan Andrš, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Dušan Andrš, Ph.D.
Anotace
Těžištěm kurzu je analýza vybraných narativních próz trojice předních čínských spisovatelů první poloviny dvacátého století, Fei Minga (1901-1967), Shen Congwena (1902-1988) a Shi Tuoa (1910-1988). Sdíleným rysem textů předkládaných k pozorné četbě, analýze a diskusi je přítomnost prvků, jimiž je dosahováno lyrizace vyprávění. Součástí práce v kurzu je četba vybraných studií k dobové čínské literatuře, studií představujících aspekty lyrizace narativních próz nečínských a rovněž studií zabývajících se otázkami lyrizace, subjektivizace a poetizace narativní prózy obecně.
Poslední úprava: Andrš Dušan, Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Studenti soustavně čtou zadané texty, připravují a prezentují referáty a aktivně se účastní diskuse.

Studenti na závěr kurzu odevzdávají komentovaný překlad o rozsahu 6-10 stran.   

Poslední úprava: Andrš Dušan, Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
Literatura

Anderson, Marston a Theodore D. Huters. Reading the Modern Chinese Short Story. Armonk (N. Y.): Sharpe, 1990. (vybrané části)

Andrš, Dušan. „On the Brink of Demise: Anti-idyllic Facets of Two Short Stories by Shen Congwen.“ Archív Orientální 73 (2005): 185-197.

Andrš, Dušan. „Pražská sinologická škola a český literární strukturalismus.“ In Dušan Andrš (ed.), Pohled novýma očima: pražská škola sinologie o čínské literatuře. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2018: 83-105.

Andrš, Dušan. „Shi Tuo´s Narrator as central Consciousness: Short Story Cycle Records from Orchard Town.“ In Kirk Denton (ed.). Crossing between Tradition and Modernity Essays in Commemoriation of Milena Doležalová-Velingerová (1932–2012). Karolinum, 2017: 185-200.

Culler, Jonathan. Teorie lyriky. Praha: Karolinum, 2020. 

Gu, Ming Dong: „The Poetic Nature of Chinese Fiction“. In Gu Ming Dong. Chinese Theories of Fiction: A Non-Western Narrative System. Albany: State University of New York Press, 2006: 97-123.

Chan, Leonard K. K. “The Conception of Chinese Lyricism: Průšek’s Reading of Chinese Literature Tradition.” In Olga Lomová (ed.), Paths toward Modernity: Conference to Mark the Centenary of Jaroslav Průšek. Prague: The Karolinun Press, 2008: 19–32.

Ke Qingming a Xiao Chi. Zhongguo shuqing chuantong de zai faxian: yi ge xiandai xueshu sichao de lunwen xuan ji. Taibei: Taida chuban zhongxin, 2009.

Kališová, Romana. „Transgenerická naratológia: naratologická analýza poézie ako nová systematická teória lyriky.“ Slovenská literatúra 2024, roč. 71, č. 2: 179-189.

Lee, Leo Ou-fan. „Unpacking Průšek’s Conception of the “Lyrical”: A Tribute and Some Intercultural Reflections.“ Acta Universitatis Carolinae. Philologica. 2017/4: 151-166.

Liu, Haoming. “Fei Ming’s Poetics of Representation: Dream, Fantasy, Illusion, and Alayavijnana.” Modern Chinese Literature and Culture 13, 2 (Fall 2001): 30- 71.

Pirazzoli, Melinda. “Bridging Qing 情 (Emotions) and Jing 境 (Natural Realm): Fei Ming’s Eco-Poetics in Bridge.” In Riccardo Moratto, Nicoletta Pesaro, and Di-kai Chao (eds.). Ecocriticism in Chinese Literature: Imagined Landscapes and Real Lived Spaces. London: Routledge, 2022: 115-28.

Průšek, Jaroslav. „Lu Xunova povídka ´Huaijiu´: Předchůdce moderní čínské literatury.“ In Dušan Andrš (ed.), Pohled novýma očima: pražská škola sinologie o čínské literatuře. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2018: 13-19.

Průšek, Jaroslav. „Ye Shaojun a Anton Čechov.“ In Dušan Andrš (ed.), Pohled novýma očima: pražská škola sinologie o čínské literatuře. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2018: 20-33.

Shih, Shu-mei. “Writing English with a Chinese Brush: The Work of Fei Ming.” In Shi Shu-mei, The Lure of the Modern: Writing Modernism in Semicolonial China, 1917-1937. Berkeley: University of California Press, 2001: 190-203.

Staiger, Emil. „Lyrický styl: rozpomínání.“ In Emil Staiger. Poetika, interpretace, styl. Praha: Triáda, 2008: 34-77.

Staiger, Emil. „Lyrika a lyrično.“ In Emil Staiger. Poetika, interpretace, styl. Praha: Triáda, 2008: 171-175.

Šebestová, Anna. K poetike lyrizovanej prózy. Litteraria - štúdie a dokumenty. 1964, roč. 7, č. 1: 211-222.

Wang, David Der-wei. The Lyrical in Epic Time: Modern Chinese Intellectuals and Artists through the 1949 Crisis. New York: Columbia University Press, 2015.

Wang, David. „The Three Epiphanies of Shen Congwen“. In David Der-wei Wang, The Lyrical in Epic Time: Modern Chinese Intellectuals and Artists through the 1949 Crisis. New York: Columbia University Press, 2015: 79-112.

Poslední úprava: Andrš Dušan, Mgr., Ph.D. (26.02.2025)
Sylabus

Rozvržení textů k četbě, analýze a diskusi:

1-4. týden

Shen Congwen: Jing (1932), Kunming dongjing (1939, Huanghun (1932), Jie (1931), Yakewei de ye (1934)

5-8. týden

Fei Ming: Qiao (1932) (vybrané části)

9-12. týden

Shi Tuo: Guoyuancheng ji (1946) (vybrané části)

Další sekundární literatura k jednotlivým autorům a jejich dílu bude poskytována průběžně.  

Poslední úprava: Andrš Dušan, Mgr., Ph.D. (03.03.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK