PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
PVP 1 Kapitoly z dějin čínské Nové hudby - ATJ100331
Anglický název: Chapters from the History of Chinese New Music
Zajišťuje: Katedra sinologie (21-KSI)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Lenka Chaloupková
Záměnnost : ATJ100031
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Miroslava Jirková (07.12.2021)
Předmět se zabývá čínskou cestou k hudební modernitě od opiových válek po 90. léta 20. století s důrazem na
provázanost vývoje čínské Nové hudby (Xin yinyue) se zásadními milníky čínských dějin. V rámci předmětu budou
představeny nejznámější tvůrci, hlavní žánry i reprezentativní díla Nové hudby, debaty probíhající v dobovém čínském
tisku i názory zastánců alternativních směrů „modernizace“ čínské hudby z různých období. Přednášky jsou určeny
bakalářským a magisterským studentům sinologie, asijských studií i ostatním zájemcům o problematiku „modernizace“
a mezikulturní výměny v globálním měřítku.
Podmínkou splnění předmětu je pravidelná účast na hodinách. Předmět je zakončen písemnou zkouškou a krátkým
ústním pohovorem.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Miroslava Jirková (07.12.2021)

Atestace: pravidelná účast na hodinách a závěrečná písemná práce

Literatura
Poslední úprava: Miroslava Jirková (07.12.2021)

SPENCE, Jonathan D. The search for modern China. New York: W.W. Norton Company. 2013.

LIU, Jingzhi, a Caroline Mason. A Critical History of New Music in China. Chinese University Press. 2010.

MITTLER, Barbara. Dangerous tunes: the politics of Chinese music in Hong Kong, Taiwan, and the People's Republic of China since 1949. Wiesbaden: Harrassowitz. 1997.

MELVIN, Sheila, and Jindong Cai. Rhapsody in Red: How Western Classical Music Became Chinese. New York: Algora Pub. 2007.

FUNG, Edmund K. Intellectual Foundations of Chinese Modernity. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.

SCHWARCZ,Vera. The Chinese Enlightenment : Intellectuals and the Legacy of the May Fourth Movement of 1919. Berkeley: University of California Press, 1986.

CHALOUPKOVÁ, Lenka. “The Chinese art song, yishu gequ 藝術歌曲: Between tradition and modernity.” AUC, no. 4, 2021.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Šárka Masárová, Ph.D. (18.02.2022)

Kurz bude probíhat online přes platformu MS Teams.

Sylabus
Poslední úprava: Miroslava Jirková (07.12.2021)

1. Nová hudba Xin yinyue

zpřetrhání vazeb s tradicí?, různé definice Nové hudby, západní a čínský pohled na Novou hudbu

2. První kontakty s evropskou hudbou

Misionáři, instrumentální versus vokální tvorba, hudební nástroje, společenská funkce hudby, vojenská hudba

3. Nový hudebně-vzdělávací systém

Školské písně, Shen Xingong, Zeng Zhimin, Li Shutong, japonský vzor

4. Májové hnutí a Nová hudba

umělecká píseň, estetická funkce hudby, vznik konzervatoří

5. První čínští skladatelé

Autorská tvorba?, zahraniční studia, Xiao Youmei, Zhao Yuanren, Huang Zi

6. Hudební pedagogové a muzikologové

Feng Zikai, Wang Guanqi, problematická podoba čínské muzikologie

7. Alternativní verze modernizace

Zheng Jinwen, Liu Tianhua, guoyue, čínské orchestry

8. Recepce západních skladatelů

Beethoven, Debussy, Maestro Pacci, Šanghaj a modernita

9. Revoluční hudba

Revoluční písně, Xian Xinghai, Nie Er, čínské hymny

10. Počátek ČLR

První kampaně, rozvoj instrumentální hudby, klavír

11. Kulturní revoluce

Yangbanxi, domácí versus cizí?, debata o programní a absolutní hudbě

12. Nová vlna

Návaznost na tradici v nové formě, „čínský hudební jazyk“

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK