|
|
|
||
Terénní výzkum bude představen jako jeden ze základních přístupů k vytváření a analýze dat v sociálních vědách. Studující se seznámí se základními metodologickými postupy terénního výzkumu, jako je zúčastněné pozorování a rozhovor. Naučí se formulovat výzkumný problém a otázky, zvolit adekvátní metodologické strategie a konkrétní výzkumný projekt kriticky reflektovat a zhodnotit jeho etické rozměry. Vedle získání potřebných teoretických kompetencí a porozumění podstatě terénního výzkumu bude kurz klást primární důraz na realizaci terénního výzkumu pod odborným vedením vyučující. Kurz využívá kombinaci výukových metod. Ke každému tematickému bloku je zadána povinná četba, kterou si studující nastudují před kontaktní výukou, část příprav je ve formě e-learningových materiálů (videa, rozhovory, cvičení). Znalosti získané samostudiem a formou e-learningu jsou podpořeny, zasazeny do kontextu a dále rozvíjeny v kontaktních přednáškách.
Témata: 1. Co je terénní výzkum? 2. Výběr tématu a formulace výzkumného problému 3. Vstup do terénu 4. Etika terénního výzkumu 5. Reflexivita 6. Terénní poznámky 7. Pozorování 8. Rozhovor 9. Doplňkové techniky vytváření dat 10.Transkripce a organizace dat 11.Psaní odborného textu 12.Výstupy z terénního výzkumu Poslední úprava: Kreisslová Sandra, PhDr. Mgr., Ph.D. (15.02.2025)
|
|
||
Výstupy z výuky (learning outcomes). Studující absolvováním předmětu získají následující dovednosti: 1/ Porozumí základním principům antropologického terénního výzkumu a naučí se pracovat se specifiky tohoto přístupu. 2/ Dokáží identifikovat adekvátní metodologické přístupy pro různé výzkumné otázky a různá odborná témata. 3/ Seznámí se se základními etickými principy terénního výzkumu a etickými směrnicemi oborových organizací. Naučí se rozeznat etické slabiny konkrétních výzkumů. 4/ Vyzkouší si na jednoduchých úkolech provedení zúčastněného pozorování a rozhovoru, včetně základního kódování získaných dat. 6/ Osvojí si schopnost identifikovat základní odbornou literaturu k danému tématu. Jedná se o úvodní kurz, který je součástí společného základu na FF UK. Na tento předmět navazuje rozšiřující povinný kurz pro bakalářské studenty studijního programu Etnologie a kulturní antropologie, Terénní výzkum v antropologii a etnologii (AET100185), a dále také prakticky zaměřený povinný kurz Terénní výzkum - praxe (AET100189). Poslední úprava: Kreisslová Sandra, PhDr. Mgr., Ph.D. (11.02.2024)
|
|
||
HODNOCENÍ Kurz je hodnocen zápočtem (3 kredity). Zápočet studenti získají plněním průběžných úkolů během celého semestru. Úkoly (2 testy a 7 úkolů) jsou zadávány i hodnoceny prostřednictvím platformy moodle, proto je nezbytné se do moodlu zapsat jako student a osvojit si práci s ním. Odkaz na e-learning (moodle) ke kurzu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5862#section-0 Průběžné úkoly v e-learningu: max. 60 bodů. Každý jednotlivý úkol je hodnocen max. 10 body - bez testů, které jsou pouze orientační. Pro získání zápočtu je třeba získat minimálně 50 bodů z celkových 60 bodů za průběžné úkoly v rámci e-learningu (moodle). Splnit je nutné všechny úkoly. Za pozdní odevzdání budou strženy dva body. Důležité upozornění: jednotlivé testy/úkoly v e-learningu (moodlu) k danému tematickému bloku je vždy třeba zpracovat a odevzdat do data uvedeného v harmonogramu kurzu. Po tomto datu se uzavře přístup k plnění úkolu a úkol již nebude možné splnit. Testy a úkoly je tedy třeba plnit průběžně během semestru. V PŘÍPADĚ, ŽE BY NEŠLO DO MOODLU ÚKOL NAHRÁT, VYUŽIJTE SDÍLENÉHO DISKU - SLOŽKA Úvod do terénního výzkumu VIZ ONLINE DISK https://drive.google.com/drive/folders/1ezyinaM_QzqGH79uXy23vUgTCeVThxjg?usp=sharing Každý si zde může vytvořit podsložku a vše potřebné nahrát. INFORMACE Protože kurz je do určité míry založen na využití e-learningu a samostatném plnění úkolů, je během celého semestru možné vyučující kdykoliv kontaktovat v případě jakýchkoliv obsahových či technických nejasností. V týdnech, kdy neprobíhá kontaktní výuka, je možné využít online konzultací prostřednictvím platformy MsTeams (po indiviudální domluvě). Poslední úprava: Kreisslová Sandra, PhDr. Mgr., Ph.D. (06.05.2025)
|
|
||
Povinná literatura a další písemné i audiovizuální materiály a cvičení k e-learningu budou distribuovány skrze výukový software UK Moodle. Doporučená literatura: Agar, M.: Professional Stranger: An Informal Introduction to Ethnography. Academic Press, 1996. Amit, V.: Constructing the Field. London: Routledge, 2000. Barbash, I., and L. Taylor: Cross-Cultural Filmmaking: A Handbook for Making Documentary and Ethnographic Films and Videos. Berkeley, CA: University of California Press, 1997. Bernard, H. R. – C. C. Gravlee (eds.): Handbook of methods in cultural anthropology. Rowman & Littlefield, 2014. Bryman, A: Social research methods. Oxford University Press, 2015. Caplan, P. (ed.): The Ethics of Anthropology. London and New York: Routledge, 2003. Clair, R. P. (ed.): Expressions of ethnography: Novel approaches to qualitative methods. SUNY Press, 2012. Coleman, S. – P. Von Hellermann (eds.): Multi-sited ethnography: problems and possibilities in the translocation of research methods. Routledge, 2012. Creswell, J. W.: Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications, 2013. DeWalt, K. M., – B. R. DeWalt: Participant observation: A guide for fieldworkers. Rowman Altamira, 2011. Ellen, R. F. (ed.): Ethnographic Research: A Guide to General Conduct. Academic Press, 1984. Emerson, R. M. – Fretz, R. I. – Shaw, L. L.: Writing Ethnographic Fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press, 1995. Flick, U.: An introduction to qualitative research. Sage, 2014. Hammersley, M. – Atkinson, P.: Ethnography: Principles in Practice. London: Routledge, 1997. Jackson, A. (ed.): Anthropology at home. London and New York: Tavistock Publications Ltd, 1987. Powdermaker, H.: Stranger and Friend. The Way of an Anthropologist. New York, London: W.W. Norton & Company, 1966. Schensul, J. J., and M D LeCompte (eds.): Ethnographer's Toolkit. 7 vols. Walnut Creek, CA: AltaMira, 1999. Spradley, J.: The Ethnographic Interview. New York: Holt, Rinehart, Winston, 1979. Spradley, J.: Participant Observation. New York: Holt, Rinehart, Winston, 1980. Taylor, S. J. – R. Bogdan – M. DeVault: Introduction to qualitative research methods: A guidebook and resource. John Wiley & Sons, 2015. Van Maanen, J.: Tales of the Field. On Writing Ethnography. Chicago and London: University of Chicago Press, 1988. Whyte, W. F.: Street Conner Society. The Social Structure of an Italian Slum. Chicago and London: The University of Chicago Press, 1993. Yin, R. K.: Case study research: Design and methods. Sage publications, 2013. Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (22.08.2023)
|
|
||
VÝUKOVÉ METODY Kurz využívá kombinaci výukových metod. Harmonogram zahrnuje řadu tematických bloků. Některé z těchto bloků budou představeny ve formě kontaktní výuky, další studenti řeší samostatně formou e-learningu (moodle). Kontaktní výuka zahrnuje přednášku a seminář s diskusí nad zadanou povinnou literaturou. E-learning (moodle) zahrnuje dvě vzájemně komplementární výukové formy: 1) Informační část (výklad) seznamující studentky a studenty s konkrétním tématem. Tato část zahrnuje také texty zadané k četbě, případně nahrávky přednášek známých antropologů, kteří hostovali na Ústavu etnologie FF UK. 2) Kontrolní část obsahující otázky, testy, úkoly. Cílem je kontrola porozumění danému tematickému bloku.
Odkaz na e-learning (moodle) ke kurzu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5862#section-0 Studující, kteří jsou zapsáni do tohoto kurzu, se musí zapsat jako "studenti" také do e-learningu (moodle), aby získali přístup k výukovým materiálům i úkolům. Úkoly se odevzdávají přímo v e-learingu (moodle) k předmětu. Poslední úprava: Kreisslová Sandra, PhDr. Mgr., Ph.D. (11.02.2024)
|
|
||
HARMONOGRAM KURZU (LS 2025) POZOR: KURZ V PREZENČNÍ FORMĚ ZAČÍNÁ AŽ 4. 3. 2025!!!!! Týden 1 (18. 2.) – Samostudium – četba literatury k terénnímu výzkumu. E-learning (moodle). Povinná četba - Goffman, Eriksen. Týden 2 (25. 2.) - Kvalitativní metody. E-learning (moodle). Úkol (1): Test Terénní výzkum a kvalitativní metody v moodlu (zpracování do 7.3.) Týden 3 (4. 3) - Představení kurzu. Co je terénní výzkum? Historická kontextualizace a současné perspektivy. Kontaktní výuka. Týden 4 (11. 3.) Jak začít s terénním výzkumem? Kontaktní výuka. Úkol (2): Test Jak začít s terénním výzkumem v moodlu (zpracování do 18.3.) Týden 5 (18. 3.) Výběr tématu a formulace výzkumného problému. E-learning (moodle). Úkol (3): Zaměření terénního výzkumu a formulace výzkumné otázky (zpracování do 25.3.) Zadání: Na základě přednášky a povinné četby vytvořte předběžný návrh terénního výzkumu, který byste realizovali v tomto kurzu. Formulujte výzkumnou otázku (či otázky). Svůj návrh zdůvodněte. Rozsah vypracování: 100–200 slov. Týden 6 (25. 3.) Identita výzkumníka a etika terénního výzkumu. Kontaktní výuka. Úkol (4): Etika terénního výzkumu (zpracování do 1.4.). Zadání: Seznamte se s etickými kodexy Americké antropologické asociace, České asociace pro sociální antropologii a České asociace orální historie. Napište krátkou reflexi těchto kodexů a na jejich základě zhodnoťte etické aspekty Vámi navrženého výzkumu a nabídněte způsoby řešení. Rozsah 200–400 slov. Týden 7 (1. 4.) Pozorování. Kontaktní výuka. Teoretická příprava na pozorování. Týden 8 (8.4.) Etnografický výzkum – pozorování v praxi. E-learning (moodle). Úkol (5): Mini-etnografie (zpracování do 15.4.) Zadání: Na základě doporučené četby (Writing ethnographic fieldnotes, kapitola 3) nebo četby odpovídajících příruček z Vašich oborů a dalších doposud získaných informací proveďte krátké pozorování v rámci tématu svého výzkumného projektu, který jste si nadefinovali. · položte si nějakou základní otázku (může být totožná s Vaší výzkumnou otázkou, nebo mnohem specifičtější) · zvolte si, co budete pozorovat (dle možností, které máte) · proveďte pozorování vybraných situací, může zahrnovat sérii neformálních konverzací za účelem porozumění, co se v dané situace děje (jak by se jí dalo porozumět "očima aktérů" - resp. z různých perspektiv přítomných aktérů) · připravte zápis ve formě alespoň 2 rozpracovaných terénních poznámek (zapište, o jakou situaci se jedná, kdo je přítomen, kde se odehrává, co se zde děje ve vztahu k sociálním vztahům, procesům a sdíleným významům, jak situaci rozumět ve vztahu k výzkumné otázce a zapište případně relevantní výpovědi) Vypracování úkolu je písemné, odevzdávejte min. 2 reflexe pozorování (2 rozpracované terénní poznámky/zápisy) ve 2 samostatných souborech po min. 1 normované straně (dohromady 2 x 1800 znaků s mezerami). Důležité je, aby Vaše reflexe skutečně vycházela z pozorování. Týden 9 (15. 4) Rozhovor v terénním výzkumu. Kontaktní výuka. Teoretická příprava na vedení a zpracování rozhovoru. Týden 10–11 (22. 4. – 29. 4.) E-learning (moodle). Rozhovor, transkripce a organizace dat. Úkol (6): Rozhovor (zpracování do 6.5.) Zadání: Vaším úkolem bude uskutečnit "kvalitativní" rozhovor s využitím otevřených otázek (nestrukturovaný, polostrukturovaný, fokusovou skupinu, narativní atd., volba je na Vás). Jak víme, podobu rozhovoru určuje specifický charakter našeho výzkumu, nicméně pro účely daného cvičení prosím o splnění těchto kritérií: · Alespoň 1 rozhovor v délce min. 40 minut, případně 2 rozhovory v délce min. 20 minut · Možnost získat audio nahrávku pro potřeby přepisu Využití vybraného programu k přepisu rozhovoru. Vyzkoušejte si Vámi vybraný program k přepisu, proveďte transkripci záznamu. Srovnejte 1) samotný záznam, 2) poznámky bez přepisu a 3) samotný přepis a zamyslete se nad tím, co vám jednotlivé zdroje dat umožňují a v čem jsou naopak limitující a jak by se daly vzájemně efektivně pro potřeby výzkumu vytěžit tak, aby se doplňovaly. Své postřehy z práce si můžete sepsat, případně se podělit o své dosavadní zkušenosti s přepisem rozhovoru na další kontaktní výuce. Forma odevzdání: nahrávka a přepis. Termín: Lhůta je delší a reflektuje časovou namáhavost přepisu. Po uplynutí se budeme věnovat analýze Vašich materiálů. Vše nahrajte do složky Úvod do terénního výzkumu: ONLINE DISK https://drive.google.com/drive/folders/1ezyinaM_QzqGH79uXy23vUgTCeVThxjg?usp=sharing
Týden 12 (6. 5.) Práce s literaturou, citační norma. Psaní odborných textů. Hodnocení studentských projektů. Kontaktní výuka. Úkol (7): Proveďte rešerši odborných textů věnovaných tématu Vašeho terénního výzkumu. Zaměřte se jak na monografie či sborníky, tak na články v odborných časopisech. Vytvořte krátký seznam základní literatury k tématu (nejen v ČJ ale i v jiných jazycích, zejména v AJ). Rozsah: Váš seznam by měl zahrnovat min 15 položek (jako položka se počítá článek nebo kniha). (Zpracování do 13.5.). Týden 13 (13. 5) Rektorský den Úkol (8) - E-learning (moodle): Krátká zpráva z výzkumu (zpracování do 16.6.) Zadání: Vpracujte stručné shrnutí Vašeho výzkumu ve formě krátké zprávy: 1) Výzkumná otázka/problém. Popište cíl výzkumu a možnosti jeho realizace – metodika, reflexe. Co by bylo potřebné k plnému uskutečnění takového výzkumu?) 2) Etika. Řešili jste nějaká etická dilemata? Popište. 3) Vstup do terénu, informátoři. Popište začátek výzkumu a Vaše informátory/informátorky. 4) Rozhovor a pozorování. Popište realizaci výzkumu, případné potíže a pro Vás nejzajímavější momenty. 5) Pokuste se formulovat alespoň dílčí závěry ve vztahu k výzkumné otázce/problému/cílům. Co jste odhalili? A případně – jak by musel výzkum pokračovat, aby bylo možné výzkumnou otázku zodpovědět? Rozsah: maximálně 1–2 normostrany (1 NS = 1800 znaků s mezerami)
INFORMACE Během celého semestru je možné vyučující kdykoliv kontaktovat v případě jakýchkoliv obsahových či technických nejasností.
Poslední úprava: Kreisslová Sandra, PhDr. Mgr., Ph.D. (15.02.2025)
|