PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Big Books - ASZFS0058
Anglický název: Big Books
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (250)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15199
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. James Hill, Ph.D.
doc. Daniele De Santis, Dott. Ric.
Anna Tropia, Ph.D.
Vyučující: doc. Daniele De Santis, Dott. Ric.
prof. James Hill, Ph.D.
doc. Jakub Jirsa, Ph.D.
Anna Tropia, Ph.D.
Anotace -
Důležité upozornění:

Předmět ASZFS0058 Big Books (zakončený zápočtem) je kurz filosofie ve společném základu FF UK
Předmět AFSV00437 Big Books (zakončený zkouškou) je kurzem pro zahraniční studenty (Erasmus); kurzem AFSV00437 nelze plnit povinnosti společného základu.

Lidský úděl: utrpení, poznání, vykoupení
Velké knihy západní kulturní tradice ve filosofické interpretaci


Západní kulturní tradice, kterou rozumíme amalgám ideových vlivů řecko-římského a židovsko-křesťanského myšlení, vytvořila základní náboženské (monotheismus), intelektuální (filosofie), politické (demokracie), ekonomické (svobodný trh) a právní (individuální rovnost před zákonem) vzorce, které v průběhu dějin zásadním způsobem ovlivňovaly kolektivní a individuální existenci západního člověka. Neustálé napětí mezi nároky těchto ideálů a jejich praktickým uskutečňováním vedlo a vede k neustálým konfliktům jak na společenské rovině (války a revoluce), tak i na úrovni individuálního života (existenciální krize). Různé aspekty těchto situací už od nepaměti reflektují vědecká a umělecká díla, která je nejen hodnotí, ale navrhují i různá řešení a nabízejí výhledy budoucích možností. Pomineme-li velké projekty systematických řešení celospolečenského rozsahu, je tu řada textů, které reflektují individuální existenciální problematiku (samozřejmě vždy v nějakém sociálním kontextu) a jako takové dosáhly značného věhlasu, protože kladou zásadní otázky po smyslu lidského života a zároveň nabízejí určitá řešení. Cílem tohoto kursu je ukázat na významných literárních dílech základní rysy existenciálního tázání a hledání adekvátních odpovědí. Ukazuje se, že podstatným rysem těchto „velkých knih“ je otázka lidského utrpení, snaha nějak tomu porozumět a dosáhnout tak jistého osvobození a smíření. V zimním semestru tohoto akademického roku půjde o tato díla:

Platón, Ústava (Jakub Jirsa)
Dante Alighieri, Božská komedie (Anna Tropia)
Ludovico Ariosto, Zuřivý Roland (Daniele De Santis)
Mary Shelley, Frankenstein aneb novodobý Prométheus (James Hill)

Poslední úprava: Jirsa Jakub, doc., Ph.D. (24.09.2024)
Literatura -

Platón, Ústava:

Platón, Ústava v jakémkoli moderním překladu.

Annas, J. An Introduction To Plato's Republic. Clarendon Press, 1981.

Arruzza, C. A Wolf In The City: Tyranny And The Tyrant In Plato's Republic. Oxford University Press, 2019.

Blackburn, S. Platónova Ústava: Biografie. Beta, 2007. Blackburn, Simon. Plato’s Republic : A Biography. London: Atlantic, 2006.

Schofield, M. Plato: Political Philosophy. Oxford University Press, 2006.

Dante Alighieri, Božská komedie:

Dante, The Inferno, a verse translation by Robert Hollander and Jean Hollander, Anchor Books 2000.

Dante, Purgatorio, a verse translation by Robert Hollander and Jean Hollander, Anchor Books 2003

Dante, Paradiso, a verse translation by Robert Hollander and Jean Hollander, Anchor Books 2008

W. B. Stanford, The Ulysses Theme. A study in the adaptability of a traditional hero. Blackwell 1963

P. Boyde, Dante Philomythes and Philosopher. Man in the Cosmos, Cambridge University Press 1989

P. Boyde, Perception and Passion in Dante’s Comedy, Cambridge University Press

R. Imbach, Dante, la philosophie et les laics, Editions du Cerf 1996

 

Ludovico Ariosto, Zuřivý Roland:

L. Ariosto, Orlando Furioso. Eng. Translation by B. Reynolds. Penguin Classics 1975 (link to the online version of the Czech translation on Moodle)

N. Machiavelli, The Prince, Tr. by H. Mansfield, The University of Chicago Press 1998, Ch. XV, XVIII, XXV

E. Auerbach, Mimesis. The Representation of Reality in Western Literature, Princeton University Press 2003, Ch. 6

G. Ferroni, Machiavelli aneb o nejistotě, Př. M. Pokorný, Praha 2020

 

Mary Shelley, Frankenstein:

Hay, Daisy. The Making of Mary Shelley’s Frankenstein. Bodleian Library, Oxford University, 2019.

Holmes, Richard.The Age of Wonder: How the Romantic Generation Discovered the Beauty and Terror of Science. Harper Press, 2008

Kant, Immanuel. Observations on the Feeling of the Beautiful and Sublime (1764), trans. by John T. Goldthwait, University of California Press, 1960

Mellor, Anne Kostelanetz. Mary Shelley: Her Life, Her Fiction, Her Monsters. Routledge, 1988.

Shelley, Mary. Frankenstein Annotated for Scientists, Engineers, and Creators of All Kinds. David H.Guston, Ed Finn and Jason Scott Robert (eds). 2017

St Clair, William. The Godwins and the Shelleys: A Biography of a Family. 1991.

Wollstonecraft, Mary. A Vindication of the Rights of Women (1792). Janet Todd (ed.), OUP, 1993

Ziolkowski, Theodore. “Science, Frankenstein, and Myth”, Sewanee Review, 89: 1, 1981: pp. 34-56

 

Poslední úprava: Jirsa Jakub, doc., Ph.D. (24.09.2024)
Metody výuky -

Výuka bude probíhat formou výkladu a prezentací. Základní texty budou k dispozici v moodlu.

Poslední úprava: Jirsa Jakub, doc., Ph.D. (24.09.2024)
Požadavky ke zkoušce -

Atest formou zápočtu získají studenti po odevzdání eseje, jehož téma si buď vyberou z předem připravené nabídky, nebo si je volí individuálně po konzultaci a schválení příslušným vyučujícím. Esej v rozsahu 4–6 normostran (7 200 až 10 800 znaků) v českém nebo anglickém jazyce je nutné odevzdat do 24.1.2025. V případě, že esej bude shledán nevyhovujícím, posuzovatel vyzve studenta, aby svou práci opravil, případně doplnil a novou verzi odeslal nejpozději do 7.2.2025. Tento opravný termín se týká výhradně těch, kdo první pokus uskutečnili v řádném termínu; první pokusy v opravném termínu nebudou přijaty.

 

Po obsahové stránce má být esej samostatným zamyšlením nad zvoleným tématem, nikoli středoškolským referátem o nějakém přečteném textu. Po formální stránce musí být esej zpracován pečlivě, bez zbytečných překlepů a chyb, rovněž by měl být zvládnut typograficky; je to jedna z písemných prací, které se po studentu během studia vyžadují a jež mají prověřit jeho formulační schopnosti a kvalitu písemného projevu. Esej musí mít titulní stránku, obsahující název práce, jméno autora, obor a ročník studia; předpokládá se, že text bude strukturovaný a bude se v něm používat jednotná citační norma, na konci práce musí být uveden seznam použité literatury. Bez těchto náležitostí nebude esej přijat k atestu. Do výše určeného data je třeba text odeslat na adresu příslušného vyučujícího (podle zvoleného tématu): jakub.jirsa@ff.cuni.cz;  anna.tropia@ff.cuni.cz; daniele.desantis@ff.cuni.cz; james.hill@ff.cuni.cz.

Poslední úprava: Jirsa Jakub, doc., Ph.D. (24.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK