|
|
|
||
Správné a přesné porozumění odbornému textu v cizím jazyce je podmíněno nejen přiměřenou úrovní ovládání cizího jazyka (minimálně B2), ale i vnímavostí k zásadám akademického/vědeckého stylu, které panují ve světě vědy daného jazykového a kulturního prostředí. Tradice mateřského jazyka a zvyklosti osvojené na střední škole přitom mohou být odlišné, což může vést k vytváření stylisticky chybných textových útvarů a nevhodných formulací či zavádějících interpretací textu. Logická organizace textu a jeho očekávané členění, postoj autora a jeho přítomnost v textu, vyjadřování opatrnosti při formulaci závěrů jsou v anglickém odborném a vědeckém stylu výrazně patrné. Tyto normy je třeba respektovat a řídit se jimi např. při zpracování anglického abstraktu bakalářské či magisterské práce nebo v rámci doktorského studia. Poznatky z analýzy vědeckých článků lze aplikovat i v psaní v českém jazyce, protože procesy psaní probíhají identicky a normy se rychle sjednocují.
Seminář je určen pro studenty s pokročilou úrovní jazyka, od B2 výše, tj. více pokročilá úroveň. Zkušenosti s vlastním výzkumem v Bc./Mgr./PhD. práci jsou žádoucí. Poslední úprava: Mičínová Ivana, Mgr. (15.09.2017)
|
|
||
Cílem kurzu je zvýšit dovednosti v oblasti porozumění zásadám vědeckého stylu v angličtině. Zaměří se nejen na specifickou slovní zásobu a frekventované gramatické jevy (genitiv, členy, pasivum), ale i na normy a očekávání čtenáře, organizaci, plynulost a styl textu, přítomnost autora v textu a zaujímání postoje. Pozornost bude věnována i zásadám organizace textu na úrovni věty a odstavce. Materiálem pro práci v seminářích budou autentické vědecké články, které budeme analyzovat po stránce struktury textu, jeho organizace a slovní zásoby. Zaměříme se na analýzu úvodu, přehledové studie (teoretická východiska), popis výzkumné metodologie, prezentaci výsledků a formulaci diskuse a závěru. Tématem článků budou výzkumy týkající se štěstí a spokojenosti a vycházející z aktuálních poznatků pozitivní psychologie. Poslední úprava: Mičínová Ivana, Mgr. (15.09.2017)
|
|
||
Podmínky udělení zápočtu: 1. 80% docházka do kurzu. Aktivní účast, tj. četba textů v domácí přípravě a zpracování kratších vlastních textů. 2. Variantně: A. Zpracování výkladového textu a jeho prezentace v semináři. Odevzdání textu v rozsahu cca 500 slov (1, 5 normostrany) B. Zpracování vybraného metodologického problému dle oborového zaměření studenta a prezentace v semináři. Odevzdání textu v rozsahu cca 500 slov (1, 5 normostrany)
Poslední úprava: Mičínová Ivana, Mgr. (17.09.2017)
|
|
||
Hofmann, A.H. Scientific Writing and communication. Oxford University Press, 2013. 2. vydání. ISBN 9780199947560 Wallwork, A. English for Research: Usage, Style and Grammar. Springer-Verlag New York Inc, 2012. ISBN 9781461415923 Cohen, L; Manion L.; Morrison K..Research Methods in Education. Routledge, 2011. ISBN 9780415583367 Leki, Lona. Academic Writing. CUP, 1998 ISBN978-0-521-65768-6 Poslední úprava: Mičínová Ivana, Mgr. (15.09.2017)
|
|
||
Sylabus: Znaky vědeckého stylu, odlišnosti od češtiny. Publikum, účel, organizace, styl, plynulost a prezentace. Analýza abstraktu. Podstatná jména, členy a slovesa ve vědeckém stylu. Pasivum. Výzkum a jeho fáze. Slovní zásoba. Metodologie výzkumu – typy, techniky sběru dat, způsoby zpracování dat a interpretace. Formulace závěrů. Analýza vědeckého článku – aplikace poznatků. Prezentace vlastního textu. Poslední úprava: Mičínová Ivana, Mgr. (15.09.2017)
|