|
|
|
||
|
Studijní předmět je zaměřen na rozvoj didaktického myšlení a praktických dovedností studentů v oblasti výuky dánštiny, norštiny a švédštiny. Klade důraz na porozumění specifikům jazykového vzdělávání především v neformálním vzdělávacím prostředí a na vytváření smysluplných výukových situací, které podporují proces učení.
Studenti se v průběhu kurzu seznamují s aktuálními didaktickými přístupy, které následně aplikují v rámci vlastních empirických šetření stejně jako výukových návrhů. Tyto aktivity probíhají ve spolupráci s vyučujícím, v menších skupinách nebo individuálně, a jejich výsledky jsou reflektovány v seminární diskusi. Důraz je kladen na dovednosti plánování, realizace a evaluace výuky, jakož i na rozvoj schopnosti reflexe vlastního vyučovacího jednání. Poslední úprava: Dubec Pavel, PhDr., Ph.D. (31.08.2025)
|
|
||
|
Cílem předmětu je na jedné straně prohloubit dovednosti studentů při pozorování vyučovacího procesu, zejména skrze zkoumání základních didaktických kategorií v praxi. Studenti se učí identifikovat, pojmenovávat a analyzovat problémy pedagogické praxe pomocí těchto kategorií, teoretických argumentů a případně i modelů vyučování. Na druhé straně je cílem připravit studenty na kvalifikovanou a didakticky promyšlenou výuku skandinávských jazyků. Součástí kurzu je také analýza výukových materiálů a tvorba vlastních didaktických pomůcek s ohledem na úroveň žáků a cíle výuky. Poslední úprava: Dubec Pavel, PhDr., Ph.D. (31.08.2025)
|
|
||
|
Realizace hospitace, její vyhodnocení a obhajoba v rámci studijní skupiny. Zpracování přípravy na lekci vycházející z předem stanoveného rámce obsahu. Poslední úprava: Dubec Pavel, PhDr., Ph.D. (31.08.2025)
|
|
||
|
Berthelin, S. R. (2022). Strategier for bruk av metaforer fra andre språk. In Norland: nordisk tidskrift for andrespråksforskning, 17(2), pp. 33-47 Dörnyei, Z. (2000). Motivation in action: Towards a process-oriented conceptualization of student motivation. In British Journal of Educational Psychology, 70(4), pp. 519-538 Golden, A. & Szymańska, O. (2022). Griper polske studenter poenget på norsk? Forståelse av metaforiske uttrykk blant norskstuderende i Polen. In Norland: nordisk tidskrift for andrespråksforskning, 17(2), pp. 65-79 Hammarberg, B. (2013). Teoretiska ramar för andraspråksforskning. In Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Eds.). Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle, pp. 27-84. Lund: Studentlitteratur Harnæs, L. A. (2017). Ordtoner i det norske talespråket til utenlandske studenter med tysk som førstespråk. En akustisk studie og et didaktisk perspektiv. In Norland: nordisk tidskrift for andrespråksforskning, 12(2), pp. 157-191 Jakobsen, A. S., Coxhead, A. & Henriksen, B. (2018). General and academic high frequency vocabulary in Danish. In Norland: nordisk tidskrift for andrespråksforskning, 13(1), pp. 64-89 Kuronen, M. & Zetterholm, E. (2017). Olika fonetiska drags relativa betydelse för upplevd inföddlikhet i svenska, In Norland: nordisk tidskrift for andrespråksforskning, 12(2), pp. 134-156 Lightbown, P. M. & Spada, N. (2013). How Languages Are Learned. Oxford: Oxford University Press Nation, I. S. P. (2022). Learning vocabulary in another language. Cambridge: Cambridge University Press Ritzau, U. & Øhrstrøm, C. (2018). “Danish is really hard, don’t worry about it” – Voksne indlæreres forestillinger om dansk som et særlig svært sprog. In Norland: nordisk tidskrift for andrespråksforskning, 13(1), pp. 23-40 Rydell, M. (2018). Construction of Language Competence: Sociolinguistic Perspectives on Assessing Second Language Interactions in Basic Adult Education. Stockholm: Department of Swedish Language and Multilingualism, Stockholm University Poslední úprava: Dubec Pavel, PhDr., Ph.D. (31.08.2025)
|
|
||
|
Specifika skandinávských jazyků ve výuce Jazyková úroveň žáků a stanovení cílů výuky Didaktické kategorie a jejich využití při analýze výuky Vyučovací metody a strategie se zaměřením na skandinávské jazyky Tvorba výukových aktivit a úloh, plánování výuky a tvorba přípravy na lekci Hospitace a analýza reálné výuky Prezentace vlastních návrhů plánu výuky Poslední úprava: Dubec Pavel, PhDr., Ph.D. (31.08.2025)
|
