PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Internet a společnost - ASGV00038
Anglický název: Internet and society
Zajišťuje: Katedra sociologie (21-KSOC)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (22)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (27.02.2022)
Vinton Cerf, považovaný za jednoho z otců Internetu, přirovnal v roce 1998 jeho vynález k objevu ohně. Ač se toto přirovnání může zdát přehnané, tvrdit dnes, že Internet významně proměňuje dnešní společnosti a život v nich, by zřejmě bylo nošením dříví do lesa. Známky těchto proměn můžeme spatřit ve výrobě, práci, každodenní komunikaci, organizaci, kultuře, politice, zpravodajství, vědě, etc. Tyto bezprecedentní proměny vyvolávají řadu ekonomických, filosofických, psychologických, právních, etických a sociologických otázek.

Studenti se zájmem o problematiku by v tomto kursu měli získat základní přehled o současných sociologických diskusích a poznatcích spojených se společenskou dimenzí rozšíření informačních technologií. Důraz bude kladen na aktuálnost, empirickou evidenci a zprostředkování sociologického pohledu na zkoumaná témata. Proto je kurs určen především studentům z řad magisterského a vyšších ročníků bakalářského studia. Protože jsou tzv. Internet studies oborově nevyhraněné, je kurs otevřen i zájemcům z jiných oborů. Výuka bude probíhat prostřednictvím kombinace přednášky, řízené diskuse, týmové práce a prezentace pozice k danému tématu na základě aktuálních odborných či empirických materiálů. Maximální kapacita kursu je vzhledem k povaze kursu omezena na 22 studentů (zájemci o kurs nechť se dostaví na první hodinu bez ohledu na počet zájemců aktuálně zapsaných v SIS).
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (28.02.2022)

Základním cílem kursu je prohloubit imaginaci a erudici relevantní pro další vlastní studium složité sítě vztahů mezi společností a Internetem. Absolvent kursu by měl získat povědomí o výzkumu sociálních efektů Internetu a měl by být schopný těchto znalostí použít ve svém dalším profesním rozvoji.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (01.03.2022)

Studenti získávají atestaci za aktivní účast ve výši alespoň 80 % realizované výuky, a to včetně odevzdaných výsledků domácí přípravy v rozsahu odpovídajícímu kreditové dotaci kursu. Komplikace s docházkou lze řešit individuálně pomocí zpracování position paperu na téma, na které student/ka chyběl/a. Očekává se aktivní pravidelná účast studentů a průběžná příprava formou práce na přípravě prezentace. 

Atestaci z tohoto kursu je možné skládat maximálně do konce tohoto akademického roku.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (11.03.2022)

Literatura

Doporučená a studijní literatura pro každý seminář bude v moodle.

Povinná jsou vybrané výseky z:

Lupač, Petr. (2016). Za hranice digitální propasti: Nerovnost v informační společnosti. Praha: SLON.

Lupač, P. (2018). Beyond the digital divide: Contextualizing the information Society. Emerald.

Lupač, P. (2021). How (not) to deepen information inequality via information policy: a contribution of the contextual approach. In Research Handbook on Information Policy (ed. Duff, A.). Edward Elgar Publishing.

 

Doporučená:

Barabási, A.-L. (2002). Linked: The New Science of Networks. Perseus Pub.

Bennett, S., Maton, K., & Kervin, L. (2008). The “digital natives” debate: A critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology, 39(5), 775–786. http://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2007.00793.x

Blank, G., & Groselj, D. (2014). Dimensions of Internet use: amount, variety, and types. Information, Communication & Society, 17(4), 417–435. http://doi.org/10.1080/1369118X.2014.889189

boyd, danah. (2014). It’s complicated: the social lives of networked teens. New Haven: Yale University Press. Available at http://www.danah.org/books/ItsComplicated.pdf

Castells, M. (2000). The rise of the network society (2nd ed). Oxford ; Malden, Mass: Blackwell Publishers.

Castells, M. (2001). The Internet galaxy: Reflections on the Internet, business, and society. Oxford ; New York: Oxford University Press.

Castells, M. (2009). Communication power. Oxford, UK; New York: Oxford University Press.

Courage, M. L., Bakhtiar, A., Fitzpatrick, C., Kenny, S., & Brandeau, K. (2015). Growing up multitasking: The costs and benefits for cognitive development. Developmental Review, 35, 5–41. http://doi.org/10.1016/j.dr.2014.12.002

Croteau, D., & Hoynes, W. (2014). Media/society: Industries, images, and audiences (Fifth Edition). SAGE Publications.

Graham, M., & Dutton, W. H. (Ed.). (2019). Society and the internet: How networks of information and communication are changing our lives (2nd edition). Oxford University Press.

Hassan, R., & Thomas, J. (Eds.). (2006). The new media theory reader. Maidenhead: Open Univ. Press.

Hindman, M. S. (2009). The myth of digital democracy. Princeton: Princeton University Press.

Lupač, Petr. (2016). Za Hranice Digitální Propasti: Nerovnost v Informační Společnosti. Praha: SLON.

Lupač, P. (2018). Beyond the digital divide: Contextualizing the information Society. Emerald.

Putnam, R. D. (2000). Bowling alone: The collapse and revival of American community. Simon & Schuster.

Rainie, L., & Wellman, B. (2012). Networked: The new social operating system. Cambridge, Mass: MIT Press.

van Deursen, A. J. A. M., Helsper, E. J., Eynon, R., & van Dijk, J. A. G. M. (2017). The compoundness and sequentiality of digital inequality. International Journal of Communication, 11(0), 22.

van Dijk, J. A. G. M., & van Deursen, A. J. A. M. (2014). Digital skills: Unlocking the information society. New York, NY: Palgrave Macmillan.

van Dijk, J. A. G. M. van. (2005). The deepening divide: Inequality in the information society. Thousand Oaks: Sage.

van Dijk, J. A. G. M. (2006). The network society: Social aspects of new media (2nd ed). Sage Publications.

Webster, F. (2006). Theories of the information society (3rd ed.). London; New York: Routledge.

 

Doporučené zdroje relevantních dat:

Czech Republic: Czech statistical office, Eurostat, Netmonitor

Countries of the European Union: Eurostat, national statistical offices

USA: Pew Internet and American Life Project (PIP), USC Annenberg School Center for the Digital Future,

Great Britain: Oxford Internet Institute

General country-specific sources: check World Internet Project presence in a country, national statistical office, coverage by PIP

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (11.03.2022)

Kurz je zahájen informační schůzkou, po níž následují tři kurzy vycházející výrazněji ze studijní literatury (viz níže). Studenti se po zahájení kursu rozdělí do pracovních skupin, v nichž budou řešit skupinové úkoly spočívající buď v přípravě představení současné evidence k řešené otázce/problému nebo v přípravě na diskusi o tématu. Dalšími metodami výuky jsou fishbowl, obrácená třída a řízená diskuse.

Organizační platformou a zdrojovým místem studijních textů je moodle (http://dl1.cuni.cz).

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (11.03.2022)

1. Informační schůzka, organizace kursu, uvedení do tématu

 

2. Teorie informační a síťové společnosti: transformace a závislost (no way out?)

3. Nové nerovnosti: výzkum nerovné difuze ICT (technologie pro chudé? ICT4D, chudoba, sociální vyloučení)

4. Digitální propasti: motivace, digitální dovednosti a hmatatelné benefity (rozcestník)

 

5. Digitální dětství: současná evidence dopadů na socializaci

6. Identita na obrazovce: srovnávání, sebepojetí, identifikace (tvorba a identita)

7. Sociabilita ve víru transformace: kvantita vs kvalita sociálního života (zasíťovaný individualismus)

8. Informační nerovnosti: kdo a proč co ví (informační fragmentace)

9. Dezinformace

10. Digitalizace, občanství a demokracie (politická angažovanost/participace)

 

11.  Problematické předpoklady výzkumu digitální propasti: Lekce pro výzkum internetu

12.  Budoucnost Internetu – aktéři, projekty, trendy (sociální konstrukce technologií)

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (28.02.2022)

Vůle k průběžné přípravě v rozsahu čtení 20-50 stran anglických odborných textů týdně, schopnost pracovat s elektronickými databázemi odborných zdrojů (EBSCO, JSTOR, WOS, Scholar atp.). Je vhodné, ovšem ne nutné, aby student měl základní znalost metod a technik empirického sociologického výzkumu a základní znalost sociologické terminologie a perspektivy (na úrovni absolventa Obecné sociologie). Kurs je přednostně otevřen studentům katedry sociologie FF UK, při nenaplnění kapacity jsou vítáni i studenti z dalších fakult. Účast na kursu doporučuji zvážit studentům prvního ročníku bakalářského studia, kteří nemají předchozí zkušenost s vysokoškolským studiem.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK