|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (27.02.2022)
Studenti se zájmem o problematiku by v tomto kursu měli získat základní přehled o současných sociologických diskusích a poznatcích spojených se společenskou dimenzí rozšíření informačních technologií. Důraz bude kladen na aktuálnost, empirickou evidenci a zprostředkování sociologického pohledu na zkoumaná témata. Proto je kurs určen především studentům z řad magisterského a vyšších ročníků bakalářského studia. Protože jsou tzv. Internet studies oborově nevyhraněné, je kurs otevřen i zájemcům z jiných oborů. Výuka bude probíhat prostřednictvím kombinace přednášky, řízené diskuse, týmové práce a prezentace pozice k danému tématu na základě aktuálních odborných či empirických materiálů. Maximální kapacita kursu je vzhledem k povaze kursu omezena na 22 studentů (zájemci o kurs nechť se dostaví na první hodinu bez ohledu na počet zájemců aktuálně zapsaných v SIS). |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (28.02.2022)
Základním cílem kursu je prohloubit imaginaci a erudici relevantní pro další vlastní studium složité sítě vztahů mezi společností a Internetem. Absolvent kursu by měl získat povědomí o výzkumu sociálních efektů Internetu a měl by být schopný těchto znalostí použít ve svém dalším profesním rozvoji. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (01.03.2022)
Studenti získávají atestaci za aktivní účast ve výši alespoň 80 % realizované výuky, a to včetně odevzdaných výsledků domácí přípravy v rozsahu odpovídajícímu kreditové dotaci kursu. Komplikace s docházkou lze řešit individuálně pomocí zpracování position paperu na téma, na které student/ka chyběl/a. Očekává se aktivní pravidelná účast studentů a průběžná příprava formou práce na přípravě prezentace. Atestaci z tohoto kursu je možné skládat maximálně do konce tohoto akademického roku. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (11.03.2022)
Literatura Doporučená a studijní literatura pro každý seminář bude v moodle. Povinná jsou vybrané výseky z: Lupač, Petr. (2016). Za hranice digitální propasti: Nerovnost v informační společnosti. Praha: SLON. Lupač, P. (2018). Beyond the digital divide: Contextualizing the information Society. Emerald. Lupač, P. (2021). How (not) to deepen information inequality via information policy: a contribution of the contextual approach. In Research Handbook on Information Policy (ed. Duff, A.). Edward Elgar Publishing.
Doporučená: Barabási, A.-L. (2002). Linked: The New Science of Networks. Perseus Pub. Bennett, S., Maton, K., & Kervin, L. (2008). The “digital natives” debate: A critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology, 39(5), 775–786. http://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2007.00793.x Blank, G., & Groselj, D. (2014). Dimensions of Internet use: amount, variety, and types. Information, Communication & Society, 17(4), 417–435. http://doi.org/10.1080/1369118X.2014.889189 boyd, danah. (2014). It’s complicated: the social lives of networked teens. New Haven: Yale University Press. Available at http://www.danah.org/books/ItsComplicated.pdf Castells, M. (2000). The rise of the network society (2nd ed). Oxford ; Malden, Mass: Blackwell Publishers. Castells, M. (2001). The Internet galaxy: Reflections on the Internet, business, and society. Oxford ; New York: Oxford University Press. Castells, M. (2009). Communication power. Oxford, UK; New York: Oxford University Press. Courage, M. L., Bakhtiar, A., Fitzpatrick, C., Kenny, S., & Brandeau, K. (2015). Growing up multitasking: The costs and benefits for cognitive development. Developmental Review, 35, 5–41. http://doi.org/10.1016/j.dr.2014.12.002 Croteau, D., & Hoynes, W. (2014). Media/society: Industries, images, and audiences (Fifth Edition). SAGE Publications. Graham, M., & Dutton, W. H. (Ed.). (2019). Society and the internet: How networks of information and communication are changing our lives (2nd edition). Oxford University Press. Hassan, R., & Thomas, J. (Eds.). (2006). The new media theory reader. Maidenhead: Open Univ. Press. Hindman, M. S. (2009). The myth of digital democracy. Princeton: Princeton University Press. Lupač, Petr. (2016). Za Hranice Digitální Propasti: Nerovnost v Informační Společnosti. Praha: SLON. Lupač, P. (2018). Beyond the digital divide: Contextualizing the information Society. Emerald. Putnam, R. D. (2000). Bowling alone: The collapse and revival of American community. Simon & Schuster. Rainie, L., & Wellman, B. (2012). Networked: The new social operating system. Cambridge, Mass: MIT Press. van Deursen, A. J. A. M., Helsper, E. J., Eynon, R., & van Dijk, J. A. G. M. (2017). The compoundness and sequentiality of digital inequality. International Journal of Communication, 11(0), 22. van Dijk, J. A. G. M., & van Deursen, A. J. A. M. (2014). Digital skills: Unlocking the information society. New York, NY: Palgrave Macmillan. van Dijk, J. A. G. M. van. (2005). The deepening divide: Inequality in the information society. Thousand Oaks: Sage. van Dijk, J. A. G. M. (2006). The network society: Social aspects of new media (2nd ed). Sage Publications. Webster, F. (2006). Theories of the information society (3rd ed.). London; New York: Routledge.
Doporučené zdroje relevantních dat: Czech Republic: Czech statistical office, Eurostat, Netmonitor Countries of the European Union: Eurostat, national statistical offices USA: Pew Internet and American Life Project (PIP), USC Annenberg School Center for the Digital Future, Great Britain: Oxford Internet Institute General country-specific sources: check World Internet Project presence in a country, national statistical office, coverage by PIP |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (11.03.2022)
Kurz je zahájen informační schůzkou, po níž následují tři kurzy vycházející výrazněji ze studijní literatury (viz níže). Studenti se po zahájení kursu rozdělí do pracovních skupin, v nichž budou řešit skupinové úkoly spočívající buď v přípravě představení současné evidence k řešené otázce/problému nebo v přípravě na diskusi o tématu. Dalšími metodami výuky jsou fishbowl, obrácená třída a řízená diskuse. Organizační platformou a zdrojovým místem studijních textů je moodle (http://dl1.cuni.cz). |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (11.03.2022)
1. Informační schůzka, organizace kursu, uvedení do tématu
2. Teorie informační a síťové společnosti: transformace a závislost (no way out?) 3. Nové nerovnosti: výzkum nerovné difuze ICT (technologie pro chudé? ICT4D, chudoba, sociální vyloučení) 4. Digitální propasti: motivace, digitální dovednosti a hmatatelné benefity (rozcestník)
5. Digitální dětství: současná evidence dopadů na socializaci 6. Identita na obrazovce: srovnávání, sebepojetí, identifikace (tvorba a identita) 7. Sociabilita ve víru transformace: kvantita vs kvalita sociálního života (zasíťovaný individualismus) 8. Informační nerovnosti: kdo a proč co ví (informační fragmentace) 9. Dezinformace 10. Digitalizace, občanství a demokracie (politická angažovanost/participace)
11. Problematické předpoklady výzkumu digitální propasti: Lekce pro výzkum internetu 12. Budoucnost Internetu – aktéři, projekty, trendy (sociální konstrukce technologií) |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (28.02.2022)
Vůle k průběžné přípravě v rozsahu čtení 20-50 stran anglických odborných textů týdně, schopnost pracovat s elektronickými databázemi odborných zdrojů (EBSCO, JSTOR, WOS, Scholar atp.). Je vhodné, ovšem ne nutné, aby student měl základní znalost metod a technik empirického sociologického výzkumu a základní znalost sociologické terminologie a perspektivy (na úrovni absolventa Obecné sociologie). Kurs je přednostně otevřen studentům katedry sociologie FF UK, při nenaplnění kapacity jsou vítáni i studenti z dalších fakult. Účast na kursu doporučuji zvážit studentům prvního ročníku bakalářského studia, kteří nemají předchozí zkušenost s vysokoškolským studiem. |