PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Romové ve veřejném diskursu - ASEV00499
Anglický název: Roma in public discourse
Zajišťuje: Ústav etnologie a středoevropských a balkánských studií (21-UESEBS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 25 / 25 (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Helena Sadílková, Ph.D.
Mgr. Pavel Kubaník, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Pavel Kubaník, Ph.D.
Helena Sadílková, Ph.D.
Třída: A – Mezioborová nabídka VP: Sociální vědy
Exchange - 08.9 Others-Humanities
Exchange - 09.8 Regional and Minority Languages
Anotace
Kurz nabízí studentům vhled do prezentace Romů a tzv. "romských témat" ve veřejném diskurzu. Snaží se rozvinout kritické uvažování studentů o mediálně prezentovaných obrazech a tématech spojovaných s Romy. Cílem kurzu je poskytnout základní fakta k obvyklým tématům mediálních debat a zároveň podnítit přemýšlení o způsobech utváření veřejného diskurzu o Romech, jeho limitech a také o roli samotných romských aktérů v tomto procesu. Kurz má ambici zviditelnit společenské hierarchie, ve kterých se utváří postavení Romů v současné české společnosti.
Poslední úprava: Sadílková Helena, Ph.D. (18.09.2025)
Cíl předmětu

Kurz si klade za cíl:
- Představení hlubších souvislostí: Četba odborných textů a debata s profesionály působícími v oblastech souvisejících s diskutovanými tématy nabídne možnost podrobnějšího vhledu do současné situace Romů v ČR. 
- Sledování mediální krajiny: Četba mediálních textů, sledování aktuálního mediálního dění a debata o nich podpoří uvažování o způsobech konstrukce mediálního obrazu Romů, jejich (mis)reprezentace ve veřejné debatě a zastoupení „romských hlasů“ ve veřejném diskurzu.
- Setkání s angažovanými profesionály: Debata s lidmi, kteří se v jednotlivých oblastech angažují, umožní pochopit hlubší souvislosti různých aspektů nastíněné problematiky.

Výsledky učení:
- studující pravidelně čtou texty k tématu veřejného diskurzu o Romech obecně a k tématům, které se v něm často objevují 
- pojmenovávají zjištění, která jsou nová/inspirativní nejen pro hlubší pochopení daných témat jako takových, pro formování veřejného diskurzu a/nebo mediálního obrazu Romů a místa romských aktérů v nich
- na základě přečetených textů formulují otázky pro debatu s pozvanými hosty tak, aby rozvíjela porozumění danému tématu a nabízela možnosti vhledu do postojů pozvaných hostů k probíraným tématům
- ve vlastní krátké prezentaci v hodině prezentují svůj náhled na problematiku veřejného/mediálního diskurzu o Romech na konkrétním příkladu samostatně vybraného z aktuálního mediálního obsahu
- při psaní Studentského deníku studující reflektují, jakým způsobem se posouvá jejich vlastní přemýšlení o tématu veřejného obrazu Romů a veřejné debatě  o tzv. „romských tématech“; identifikují, které poznatky nabyté z vybraných odborných textů a z debaty v hodinách považují pro svoje porozumění tématu za nejpřínosnější; a sestaví si vlastní plán dalších kroků, na základě kterých by chtěli nabyté poznatky rozvinout.

Poslední úprava: Sadílková Helena, Ph.D. (18.09.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Průběžně:
- Čtení: jeden odborný a jeden mediální text na každou hodinu
- Psaní: pravidelné, včasně odevzdané reakce na zadanou četbu, dle zadané struktury
- Diskuze: účast na diskuzi v hodinách + účast na závěrečné reflexi
- Prezentace: prezentace aktuality související s tématem „Romové ve veřejném diskurzu“ (aktuální mediální pokrytí týkající se témat spojených s Romy)

V polovině a na závěr kurzu:
Odevzdání Studentského deníku jako nástroje reflexe jednotlivých hodin kurzu a posunu v přemýšlení o tématu veřejného disrkuzu o Romech a jejich utváření veřejného obrazu Romů

Poslední úprava: Sadílková Helena, Ph.D. (18.09.2025)
Literatura

Literatura
Dle konkrétního zadání pro jednotlivá setkání - ke každé hodině bude zadán jeden odborný a jeden mediální text, případně další doporučená četba. Podrobný sylabus včetně zadané četby k jednotlivým hodinám představíme na úvodní hodině.


Harmonogram

1. (1. 10.) ÚVODNÍ HODINA; OZNAČOVÁNÍ ROMŮ VE VEŘEJNÉM DISKURZU: ROM/“C/CIKÁN“/“CIGÁN“
Hostka: Renata Berkyová

2. (8. 10.) ZÁKLADNÍ POZNÁMKY K PROTIROMSKÉMU RASISMU (ANTICIKANIZMU) COBY PRŮŘEZOVÉMU TÉMATU
Host: Michal Mižigár

(15.10. děkanské volno)

3. (22. 10.) ROMOVÉ A MÉDIA: JAK O ROMECH REFERUJÍ MÉDIA? + ROMSKÁ MÉDIA A ROMŠTÍ NOVINÁŘI
Hosté: Zdeněk Ryšavý a Patrik Banga

4. (29. 10.) ROMOVÉ A VZDĚLÁVÁNÍ: ZÁKLADNÍ ŠKOLY: 
Host: Miroslav Klempár

5. (5. 11.) SOCIÁLNÍ VYLOUČENÍ – BYDLENÍ:
Hostka: Edita Stejskalová (online)

6. (12. 11.) SEKURITIZACE JAKO JINÝ POHLED NA SOC. VYLOUČENÍ 
Hostka: Lucie Trlifajová

(19.11. – Týden humanitních věd, hodina odpadá)

7. (26. 11.) POLITICKÁ PARTICIPACE ROMŮ
Host: bude potvrzeno

8. (2. 12.) SOUČASNÝ AKTIVISMUS
Host: David Tišer

9. (10. 12.) ROMŠTÍ UPRCHLÍCI Z UKRAJINY
Hostky: Markéta Hajská, Dana Hrušková

10. (17. 12.) ROMŠTÍ UMĚLCI A JEJICH VZTAH K A MÍSTO VE VEŘEJNÉ PREZENTACI ROMŮ:
Hostka:  Ladislava Gažiová

11. (7. 1.) PAMÁTNÍK V LETECH U PÍSKU A HISTORIE JEHO BUDOVÁNÍ JAKO ODRAZ POSTAVENÍ ROMŮ V ČESKÉ SPOLEČNOSTI
Hosté: bude potvrzeno

Poslední úprava: Sadílková Helena, Ph.D. (18.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK