Seminář zaměřený na debatu o tématech, která se v souvislosti s Romy objevují ve veřejné debatě a mainstreamových médiích průběžně (sociální vyloučení, bydlení, vzdělávání), nebo ad hoc (romští uprchlíci z Ukrajiny, památník v Letech u Písku, atp.), ale zároveň i o tématech, která v jiných typech médií vytvářejí mediální protiobraz (politická participace, aktivismus). Na každou z hodin jsou pozvaní hosté, kteří se dané tématice profesně věnují a/nebo jsou významnými spolutvůrci veřejné debaty o Romech a vybraných tématech. Studentům tak předmět umožňuje nahlédnout za stereotypní/zkratkovitě prezentovaná či aktuálně probíraná témata, a seznámit se a debatovat s lidmi, kteří problematiku, která se za nimi skrývá, znají z hlubší perspektivy.
Poslední úprava: Sadílková Helena, Ph.D. (09.02.2024)
Cíl předmětu
Kurz si klade za cíl poskytnout studentům komplexnější vhled do prezentace Romů a tzv. "romských témat" ve veřejném diskurzu, ale také podpořit kritické uvažování o mediálně prezentovaných obrazech a tématech spojovaných s Romy, na základě hlubšího vhledu do problematik, které se za jednotlivými tématy skrývají. Cílem je též podnítit přemýšlení o způsobech utváření veřejného diskurzu o Romech, jeho limitech a roli romských aktérů v tomto dynamickém procesu, ale i o společenských hierarchiích a komplexitě vyjednávání postavení Romů v současné české společnosti.
- Představení hlubších souvislostí: Četba odborných textů a debata s profesionály působících v oblastech souvisejících s diskutovanými tématy nabídne možnost podrobnějšího vhledu do současné situace Romů v ČR. - Sledování mediální krajiny: Četba mediálních textů a debata o nich podpoří uvažování o způsobech konstrukce mediálního obrazu Romů a jejich (mis)reprezentace ve veřejné debatě - Setkání s angažovanými profesionály: Debata s lidmi, kteří se v jednotlivých oblastech angažují, umožní pochopit hlubší souvislosti různých aspektů nastíněné problematiky.
Poslední úprava: Sadílková Helena, Ph.D. (09.02.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Předmět je vyučován prezenčně. Základní platformou pro sdílení zadání a úkolů je MS Teams (kód x1xoldh; hlašte pod svým fakultním emailem/profilem)
Podmínkou splnění atestace je: - pravidelná aktivní účast v hodinách - pravidelné odevzdávání reakcí na zadanou četbu (vždy jeden odborný a jeden mediální text) - prezentace mediální „aktuality“ v úvodu hodiny - závěrečná esej
Pravidelná příprava na hodinu: - „aktualita“ – prezentovaná ve dvojici (cca 5 min vystoupení): co vás na mediální scéně minulý týden zaujalo ve vztahu k tématu Romové ve veřejném diskurzu: médium, sdělení, autor/ka, Váš komentář (jak daný mediální vstup vztahujete k tématu kurzu) - pravidelná strukturovaná reakce na zadanou četbu: odevzdat přes MST dva dny před danou hodinou (pro splnění kurzu nutné odeslat 7 z 10 reakcí), struktura reakce viz níže - závěrečná esej
Struktura pravidelné reakce: 1. (ad odborný text) i) Plný bibliografický odkaz ii) Citace pasáže, která Vás v textu nejvíce zaujala, a stručné shrnutí toho, čím/proč Vás zaujala 2. (ad mediální text) i) Plný bibliografický odkaz ii) Citace pasáže, která Vás v textu nejvíce zaujala, a stručné shrnutí toho, čím/proč Vás zaujala 3. Dvě otázky, které Vás nad četbou napadly
Závěrečná esej: Esej (max. 3-5 NS) na jedno z probíraných témat. Povinnou součástí eseje je stručná reflexe textů a témat z hodiny (včetně odkazů do konkrétních míst zadaných textů). Na tomto základě má esej rozvinout vlastní podtémata a myšlenky. Je ideální, když bude vycházet z nějaké vlastní zkušenosti. Na eseji budeme hodnotit: schopnost jasně formulovat vlastní myšlenky; schopnost práce s literaturou (citace, parafráze, odkazy).
Poslední úprava: Sadílková Helena, Ph.D. (23.02.2024)
Literatura
Literatura Dle konkrétního zadání pro jednotlivá setkání - ke každé hodině bude zadán jeden odborný a jeden mediální text, případně další doporučená četba. Podrobný sylabus včetně zadané četby k jednotlivým hodinám představíme na úvodní hodině.
Harmonogram 1. (22. 2.) Úvodní hodina; Základní poznámky k anticiganizmu coby průřezovému tématu 2. (29. 2.) Označování Romů ve veřejném diskurzu: Rom / “C/cikán“ / “C/cigán“ 3. (7. 3.) Romové a média: Jak o Romech referují média? Romská média, romští novináři a jejich role 4. (14. 3.) Sociální vyloučení: problematika bydlení 5. (21. 3.) Sekuritizace Romů v rámci diskurzu o sociálním vyloučení (28. 3. – výuka odpadá: děkanské volno) 6. (4. 4. ) Politická participace Romů 7. (11. 4.) Současný společenskopolitický aktivismus 8. (18. 4.) Vzdělávání romských dětí: Segregace/bariéry na úrovni ZŠ a možnosti jejich překonávání 9. (25. 4.) „Úspěšní Romové“: sociální mobilita a úskalí diskurzu o úspěchu 10. (2. 5.) Romští uprchlíci z Ukrajiny 11. (9. 5.) Památník holokaustu Romů a Sintů v Čechách (Lety u Písku): Historie jeho budování jako odraz postavení Romů v české společnosti 12. (16. 5.) Závěrečná hodina
Poslední úprava: Sadílková Helena, Ph.D. (09.02.2024)