Předmět prezentuje a diskutuje různé přístupy k terénnímu výzkumu v romistice. Na příkladu konkrétních výzkumů a osobní zkušenosti s jejich vedením a realizací představuje různé disciplinární a multidiscipilární přístupy, jejich výhody a úskalí. Hodiny věnované perskepetivě jednotlivých disciplín, v rámci nichž je romistický výzkum dominantně realizován, poskytnou přehled a prostor pro debatu týkající se různých fází výzkumu od přípravy a plánovaní výzkumu, včetně adaptace metod výzkumu pro konkrétní situaci, přes sběr dat a jejich zpracování až po jejich prezentaci. Dotýkat se budou ovšem i dalších aspektů realizace romistického výzkumu včetně etiky. Disciplinárně kurz pokrývá lingvistiku, sociolingvistiku, antropologii, dějiny a folkloristiku. Kurz nabízí hlubší vhled do reality plánování a realizace výzkumu, na jejichž základě vznikají mimojiné akademické texty. Dává tak nahlédnout za texty, se kterými studenti běžně pracují spíše jako se součástí zadané četby,a připravuje je na realizaci vlastního romistického výzkumu s terénní komponentou.
Poslední úprava: Sadílková Helena, Ph.D. (26.09.2022)
Podmínky zakončení předmětu
- pravidelná příprava na hodiny (studium literatury a dalších materiálů) - odevzdání zadaných písemných reakcí na jednotlivé hodiny - aktivní účast na debatách v hodině adekvátně reflektující zadanou četbu
Poslední úprava: Sadílková Helena, Ph.D. (13.09.2024)
Literatura
Renata Berkyová (2022). Žádosti o uznání holokaustu Romů a Sintů v Čechách. Výsledky výzkumu žádostí o osvědčení podle zákona 255/1946 Sb. u lidí vězněných v CT Lety. Romano džaniben 2022 (27), č. 2, s. 55–90. Bylo nám dobře a pak přišla válka. Rozhovor s Annou Surmajovou. / Nad svědectvím paní Anny Surmajové. Romano Džaniben, 2015, č. 22, s. 115-132. Corsaro, W. A. 2005. Studying Children and Childhood. In: Corsaro, W. The Sociology of Childhood. Second edition. Thousand Oaks: PineForge Press, 45-58. Červenka, Jan 2000: Úloha romistiky při poznávání Romů. In Kužel, Stanislav (ed.): Terénní výzkum integrace a segregace. Praha-Plzeň: ZUČ a Cargo: s. 267-270. Červenka, Jan 2006: Dialektní specifika severocentrální romštiny ve středoslovenských oblastech Kysuce, Turiec a Liptov. Praha: Signeta. Kapitolky 0.0.3 - 0.1 (s. 11-18) a 0.3 (s.25-27) + velmi orientačně příloha (s.113-263) Dixon, R. M. W. Field linguistics: a minor manual. Sprachtypologie und Universalienforschung 60 (1): 12-31. Garcia, O. (2010). Languaging and Ethnifying. In: Fishman, J.A., García, O. (eds)(2010): Handbook of Language and Ethnic Identity. Disciplynary and Regional Perspectives. Vol.1. Oxford: Oxford University Press, s. 519-534. Hajská, Markéta. (2018). Hranice jazyka jakožto hranice etnické identity. Vztah užívání jazyka a etnické kategorizace u olašských Romů na východním Slovensku. (Language borders as borders of ethnic identity: Language use and ethnic categorisation among Eastern Slovak Vlax Roma.) Disertační práce. Praha: FF UK, KSES. Hajská M.(2019) The presentation of social status on a social network : The role of Facebook among the Vlax Romani community of Eastern-Slovak origin in Leicester, UK. Romani Studies, 2019, č. 29: s. 123-158 + nepublikovaná obrazová příloha Hajská, Markéta (2022). “We had to run away”: The Lovára’s departure from the Protectorate of Bohemia and Moravia to Slovakia in 1939. Romani Studies (2022), 32, (1), 51–83. Hübschmannová, M. 1976. K jazykové situaci Romů v ČSSR (Sociolingvistický pohled). In. Slovo a slovesnost 3, s. 328-336. Jakoubek, M., Poduška, O. (2003). Romské osady v kulturologické perspektivě, Brno - Doplněk. Jakoubek, M., Hirt, T. (2008). Rómske osady na východnom Slovensku z hľadiska terénneho antropologického výskumu. Zborník vybraných výsledkov projektu Monitoring situácie rómskych osád na Slovensku 1999 – 2005. Bratislava – OPS. Garafanca (2005). Demythologising language alternation studies:conversational structure vs. Social structure in bilingual interaction. Journal of Pragmatics 37, s. 281–300. Dostupné z: www.sciencedirect.com. [cit. 19. 4. 2018]. Katalogy sbírek MRK Brno Kubaník P. 2017. Pohledy na výchovu a dětství v romských rodinách. Úvod k tematickému dvojčíslu Romano džaniben. Romano džaniben 24 (1): 5-12 Kubaník, Pavel; Červenka, Jan; Sadílková, Helena. 2010. Romština v České republice - předávání jazyka a jazyková směna. Romano džaniben 17 (2): s 11–40 (na tuto hodinu ovšem četba pouze kapitolky 2.1 (s.17-19), viz: https://www.dzaniben.cz/files/1a106a8360706ed0cec95f9e78f5c076.pdf Kubaník P., Sadílková H. aj. Červenka. 2013. The competence in and the intergenerational transmission of Romani in the Czech Republic. In. Schrammel-Leber, Barbara & Barbara Tiefenbacher (Eds.). Romani V. Papers from the Annual Meeting of the Gypsy Lore Society, Graz 2011. Grazer Romani Publikationen 2. Graz: Grazer Linguistische Monographien, 61-80. Kužel, Stanislav a kol. (2000). Terénní výzkum integrace a segregace: týmový monitoring situace obcí s romskými sídly v SR a studentské výzkumy v ČR : sborník výsledků česko - slovenského pracovního semináře Stacionární terénní výzkum romské problematiky v Čechách a na Slovensku, 13.-15. dubna 2000 v Nečtinech Plzeň- Cargo Publishers. Matras, Y., White, Ch., Elšík, V. 2009. The Romani Morpho-Syntax database. In: The Use of Databases in Cross-Linguistic Studies. Berlin:De Gruyter Mouton, 329-362. Radostný, Lukáš (2004). Několik poznámek k hudebnímu životu v prostředí romských osad na východním Slovensku, In: Budil, Ivo T. a Horáková, Zoja (eds.): Antropologické symposium III. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004: s. 256-264 Sadílková, Helena (2017). Resettling the settlement. In Kozhanov K., Oslon M., Dieter H.: Das amen godi pala Lev Čerenkov - Romani historija, čhib taj kultura. Graz, Karl-Franzens-Universität Graz - trefpunkt sprachen, 2017, s. 339-351. Stíny, vzpomínky a naděje / Rozhovor se Zdeňkem Danielem st. a Zdeňkem Danielem ml.. Romano džaniben 1/2018, s. 141-165. Stöckelová, T.; Abu Ghosh, Y. (2013). Úvahy o etnografii: od dogmatu k heterodoxii. In: Stöckelová, T.; Abu Ghosh, Y. (eds.). Etnografie: Improvizace v teorii a terénní praxi. Praha: Slon, s. 7-35. Uhlová, Saša; Bořkovcová, Máša 2000: Jak nás vidí Romové v osadách. In Kužel, Stanislav (ed.): Terénní výzkum integrace a segregace. Praha-Plzeň: ZUČ a Cargo: s. 262-266. Vaněk, Mücke, Pelikánová (2007). Naslouchat hlasům paměti: teoretické a praktické aspekty orální historie. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2007. Viková, Lada (2022). "Not being others" and "forgetting the Auschwitz trauma". In Donert, Rosenhaft (eds.), Legacies of the Genocide, 2022, s. 144-171. Yagmur, K., Ehala, M. 2011. Tradition and innovation in the Ethnolinguistic Vitality theory. Journal of Multilingual and Multicultural Development 32 (2): 101-110. DOI: 10.1080/01434632.2010.541913
Poslední úprava: Sadílková Helena, Ph.D. (05.09.2024)
Metody výuky
Předmět je vyučován prezenčně.
Poslední úprava: Sadílková Helena, Ph.D. (02.02.2023)
Sylabus
3. 10. Úvod do kurzu. Orální historie a její aplikace v romistickém výzkumu (Helena Sadílková) (Helena Sadílková)
Četba: - Vaněk, Mücke, Pelikánová. Naslouchat hlasům paměti: teoretické a praktické aspekty orální historie. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2007. - Bylo nám dobře a pak přišla válka. Rozhovor s Annou Surmajovou. / Nad svědectvím paní Anny Surmajové. Romano Džaniben, 2015, č. 22, s. 115-132. - Markéta Hajská: “We had to run away”: The Lovára’s departure from the Protectorate of Bohemia and Moravia to Slovakia in 1939. Romani Studies (2022), 32, (1), 51–83. Otázky ke čtení (ad Naslouchat hlasům paměti…) - zpracujte stručně písemně: Jaké zásadní metodologické kroky doporučují autoři ve třech různých fázích orálně historického výzkumu: (i) příprava, (ii) vedení rozhovoru, (iii) zpracování rozhovoru a dat z něj? Jak doporučují ošetřit souhlas narátora a další používání dat? Když tento metodologický postup porovnáte s vaší zkušeností s vedením rozhovorů, kde vidíte možné kritické body (i) vaší dosavadní práce, (ii) doporučeného postupu?
Otázky ke čtení (ad Surmajová, Hajská) - zpracujte stručně písemně: Jak si na základě přečteného textu představujete způsob zpracování dat/přepisu rozhovoru/ů, na základě kterých jsou texty napsány?
Další úkol - - zpracujte stručně písemně: Vypište si min 2-3 další texty (z použité literatury), které byste si na základě přečteného chtěli nastudovat. Vypište si 3 termíny, které si chcete blíže nastudovat/zapamatovat/ve své prácia studiu dále používat.
10. 10. Kombinace OH a archivního výzkumu, Etická dilemata historického výzkumu (Helena Sadílková)
Četba: - Helena Sadílková: Resettling the settlement. In Kozhanov K., Oslon M., Dieter H.: Das amen godi pala Lev Čerenkov: Romani historija, čhib taj kultura. Graz, Karl-Franzens-Universität Graz - trefpunkt sprachen, 2017, s. 339-351. - Lada Viková: "Not being others" and "forgetting the Auschwitz trauma". In Donert, Rosenhaft (eds.), Legacies of the Genocide, 2022, s. 144-171. - Renata Berkyová: Žádosti o uznání holokaustu Romů a Sintů v Čechách. Výsledky výzkumu žádostí o osvědčení podle zákona 255/1946 Sb. u lidí vězněných v CT Lety. Romano džaniben 2022 (27), č. 2, s. 55–90.
Otázky ke čtení - zpracujte stručně písemně: Jak byste (v procentech) označili podíl dat pocházejících z archivního výzkumu a orálně historického výzkumu, na základě kterých jsou tyto tři texty napsány? Pokud nejsou podíly vyrovnané, proč tomu tak podle vás je a jak by se případně dal jeden nebo druhý výzkum prohloubit? Jaký způsobem autorky ve svých textech informace z archivního výzkumu a orálně historického výzkumu využívají? Jak tato data ovlivňují nejen informativní stránku textů, ale například i jejich strukturování a typy otázek, které si autorky kladou?
Další úkol - zpracujte stručně písemně: Vypište si min 2-3 další texty (z použité literatury), které byste si na základě přečteného chtěli nastudovat. Vypište si 3 termíny, které si chcete blíže nastudovat/zapamatovat/ve své práci a studiu dále používat.
17.10. Přístupy k antropologickému výzkumu mezi Romy (Markéta Hajská)
Témata: Projekt „Monitoring rómskych osád“ a kombinace metod a přístupů (nejen) sociální antropologie a sociolingvistiky na příkladu dlouhodobého sociálně antropologického výzkumu v „Borovanech“
Četba: - Kužel, Stanislav a kol.(2000). Terénní výzkum integrace a segregace: týmový monitoring situace obcí s romskými sídly v SR a studentské výzkumy v ČR : sborník výsledků česko - slovenského pracovního semináře Stacionární terénní výzkum romské problematiky v Čechách a na Slovensku, 13.-15. dubna 2000 v Nečtinech Plzeň- Cargo Publishers. - Jakoubek, M. – Hirt, T. (2008). Rómske osady na východnom Slovensku z hľadiska terénneho antropologického výskumu. Zborník vybraných výsledkov projektu Monitoring situácie rómskych osád na Slovensku 1999 – 2005.Bratislava – OPS.
- Hajská, Markéta. (2018). Hranice jazyka jakožto hranice etnické identity. Vztah užívání jazyka a etnické kategorizace u olašských Romů na východním Slovensku. (Language borders as borders of ethnic identity: Language use and ethnic categorisation among Eastern Slovak Vlax Roma.) Disertační práce. Praha: FF UK, KSES.
- Stöckelová, T.; Abu Ghosh, Y. (2013). Úvahy o etnografii: od dogmatu k heterodoxii. In: Stöckelová, T.; Abu Ghosh, Y. (eds.). Etnografie: Improvizace v teorii a terénní praxi. Praha: Slon, s. 7-35.
24.10 samostudium
31.10. samostudium
7.11. samostudium
14.11. samostudium
21.11. Týden humanitních věd (výuka je zrušena)
28.11. Lingvistický terénní výzkum romštiny (Michael Beníšek)
Četba: - Dixon, R. M. W. Field linguistics: a minor manual. Sprachtypologie und Universalienforschung 60 (1): 12-31. - Chamber, J. K., and P. Trudgill. 2004. Dialect geography. In: Chamber, J. K., and P. Trudgill. Dialectology. Cambridge University Press, 13-30.
5.12. Etnolingvistická vitalita (romštiny) a její výzkum (Pavel Kubaník)
Četba:
- Yagmur, K., Ehala, M. 2011. Tradition and innovation in the Ethnolinguistic Vitality theory. Journal of Multilingual and Multicultural Development 32 (2): 101-110. DOI: 10.1080/01434632.2010.541913
Další čtení:
- Kubaník P., Sadílková H. aj. Červenka. 2013. The competence in and the intergenerational transmission of Romani in the Czech Republic. In. Schrammel-Leber, Barbara & Barbara Tiefenbacher (Eds.). Romani V. Papers from the Annual Meeting of the Gypsy Lore Society, Graz 2011. Grazer Romani Publikationen 2. Graz: Grazer Linguistische Monographien, 61-80.
- Hübschmannová, M. 1976. K jazykové situaci Romů v ČSSR (Sociolingvistický pohled). In. Slovo a slovesnost 3, s. 328-336.
12.12. Výzkum romského dětství. Jazyková socializace (Pavel Kubaník)
Četba: - Corsaro, W. A. 2005. Studying Children and Childhood. In: Corsaro, W. The Sociology of Childhood. Second edition. Thousand Oaks: PineForge Press, 45-58.
Další čtení: - Kubaník P. 2017b. Pohledy na výchovu a dětství v romských rodinách. Úvod k tematickému dvojčíslu Romano džaniben. Romano džaniben 24 (1): 5-12
19.12. Terénní výzkum a romské umění (Jan Červenka)
Četba a materiály: - Radostný, Lukáš 2004: Několik poznámek k hudebnímu životu v prostředí romských osad na východním Slovensku, In: Budil, Ivo T. a Horáková, Zoja (eds.): Antropologické symposium III. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004: s. 256-264 - Katalogy sbírek MRK Brno - Hajská M.: The presentation of social status on a social network : The role of Facebook among the Vlax Romani community of Eastern-Slovak origin in Leicester, UK. Romani Studies, 2019, č. 29: s. 123-158 + nepublikovaná obrazová příloha
9.1. Dvojí (trojí) komplexita romistického terénního výzkumu a další osud terénních dat, další život výzkumu (Jan Červenka)
Četba: - Uhlová, Saša; Bořkovcová, Máša 2000: Jak nás vidí Romové v osadách. In Kužel, Stanislav (ed.): Terénní výzkum integrace a segregace. Praha-Plzeň: ZUČ a Cargo: s. 262-266. - Červenka, Jan 2000: Úloha české romistiky při poznávání Romů. In Kužel, Stanislav (ed.): Terénní výzkum integrace a segregace. Praha-Plzeň: ZUČ a Cargo: s. 267-270. - Červenka, Jan 2006: Dialektní specifika severocentrální romštiny ve středoslovenských oblastech Kysuce, Turiec a Liptov. Praha: Signeta. Kapitolky 0.0.3 - 0.1 (s. 11-18) a 0.3 (s.25-27) + velmi orientačně příloha (s.113-263) - Kubaník, Pavel; Červenka, Jan; Sadílková, Helena. 2010. Romština v České republice - předávání jazyka a jazyková směna. Romano džaniben 17 (2): s 11–40 (na tuto hodinu ovšem četba pouze kapitolky 2.1 (s.17-19), viz: https://www.dzaniben.cz/files/1a106a8360706ed0cec95f9e78f5c076.pdf
+ zopakovat si četbu k sociolingvistickým výzkumům romštiny a monitoringu romských osad.
Poslední úprava: Paštěka Václav, Mgr. (25.11.2024)