V zimním semestru bude probíhat příprava na terénní výzkum, jehož realizace proběhne v semestru letním (pro potřeby příspěvku ze strany fakulty je veden jako "exkurze"). Cílem kurzu je seznámit studenty s metodami a technikami terénního výzkumu a zároveň jim umožnit si je vyzkoušet během kratšího výzkumu na Slovensku. Samotný terénní výzkum by měl současně sloužit jako jazykový pobyt, možnost vyzkoušet si používání romštiny v intenzivnější interakci s jejími rodilými mluvčími. Absolventi a absolventky kurzu by současně měli být schopni uvažovat nad etickými dilematy nejen nad samotným konceptem terénního výzkumu, ale i nad dílčími výzkumnými situacemi. Předmět je určen primárně pro studenty romistiky, od studentů se předpokládá základní znalost romského jazyka.
Poslední úprava: Kubaník Pavel, Mgr., Ph.D. (12.10.2022)
Cíl předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s metodami a technikami terénního výzkumu a zároveň jim umožnit si je vyzkoušet během kratšího výzkumu na Slovensku. Samotný terénní výzkum by měl současně sloužit jako jazykový pobyt, možnost vyzkoušet si používání romštiny v intenzivnější interakci s jejími rodilými mluvčími.
Poslední úprava: Kubaník Pavel, Mgr., Ph.D. (08.04.2022)
Podmínky zakončení předmětu
Pravidelná účast a plnění zadaných úkolů. V druhém semestru odevzdání závěrečné klauzurní práce.
Poslední úprava: Kubaník Pavel, Mgr., Ph.D. (09.02.2022)
Literatura
- Červenka, J. 2000. Úloha české romistiky při poznávání Romů. In: Kužel, S. (ed.). Terénní výzkum integrace a segregace. Cargo. - Hrustič, T. 2015. Emické vnímanie úžery v segregovaných rómskych osadách na východnom Slovensku. In: Podolinská, T.; T. Hrustič (eds.) Čierno-biele svety. Rómovia v majoritnej spoločnosti na Slovensku, s. 208-223. - Soukup, M. 2014. Terénní výzkum v sociální a kulturní antropologii. Karolinum. - Hübschmannová, M. Rakúsy. [nepublikovaná studie] s. 1-7 - Kobes, T. 2017. O lovcích a sběračích sociálních struktur a dominantních diskurzů. Romano džaniben 24 (1), s. 81–98. (recenzní článek, reakce na Šotolu a Polo) - Gay Y Blasco, P.; de la Cruz Hernández, L. 2012. Friendship, Anthropology. Anthropology and Humanism 37 (1), s. 1-14. nebo - Silverman, C. 2018. From Reflexivity to Collaboration. Changing Roles of a non-Romani Scholar, Activist, and Performer. Critical Romani Studies. 1 (2), s. 76-97. - Šotola, J., M. R. Polo. 2016. Etnografie Sociální Mobility: Etnicita, Bariéry, Dominance. Vydavatelstvi Filozoficke fakulty Univerzity Palackeho v Olomouci. (s. 9-34)
Poslední úprava: Kubaník Pavel, Mgr., Ph.D. (17.09.2021)
Metody výuky
Předmět je vyučován prezenčně.
Poslední úprava: Kubaník Pavel, Mgr., Ph.D. (17.09.2021)
Požadavky ke zkoušce
Atestace je udělena za pravidelnou účast a plněné zadaných úkolů. V druhém semestru se odevzdává klauzurní práce.
Poslední úprava: Kubaník Pavel, Mgr., Ph.D. (09.02.2022)
Sylabus
Výuka zahrne tyto základní body:
- představení kurzu - co to je terénní výzkum a k čemu je dobrý? - koncepty a termíny spojené s terénním - etika terénního výzumu - desk research - metody terénního výzkumu - techniky terénního výzkumu
Poslední úprava: Kubaník Pavel, Mgr., Ph.D. (17.09.2021)