PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Romové a Indie: interdisciplinární diskurs o původu - ASE100369
Anglický název: The Roma and India: Interdisciplinary Discourse on Origins
Zajišťuje: Ústav etnologie a středoevropských a balkánských studií (21-UESEBS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 25 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Michael Beníšek, Ph.D.
Vyučující: Michael Beníšek, Ph.D.
Třída: A – Mezioborová nabídka VP: Historické vědy
Anotace
Přednáška představuje akademický diskurs na téma původu Romů napříč historií. Cílem je poskytnout vhled do různých představ a hypotéz o původu Romů v různých dobách a u různých autorů, do širších společenských faktorů a motivací daných představ, a dále do odlišných metodologií rozličných disciplín k tématu, zejména lingvistiky, indologie, historie, sociální antropologie, sociologie, ale i genetiky a jiných.

Úvodní hodiny poskytují základní informace o indickém subkontinentu s ohledem na jejich relevanci pro studenty romistiky.

Předmět je možné si zapsat opakovaně.
Poslední úprava: Beníšek Michael, Ph.D. (05.02.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Předmět je zakončen písemnou zkouškou, která ověřuje znalosti látky probrané na přednáškách i zadané literatury. Zadaná literatura se skládá ze tří textů, z nichž jeden (Matras 1999) je pro všechny studenty společný a dva texty si student volí individuálně ze seznamu odborné literatury a po dohodě s vyučujícím. 

Závěrečný test se skládá ze tří částí:

1. část: orientace v látce probírané na přednáškách v průběhu semestru (hodnoceno max. 50 body)

2. část: schopnost pracovat se dvěma studentem předem vybranými texty a analyzovat je (hodnoceno max. 35 body)

3. část: podrobná znalost obsahu článku Y. Matrase (1999) (hodnoceno max. 15 body)

Výsledná známka se odvíjí od součtu celkového počtu bodů a to následovně: 86 - 100 bodů: 1, 71 - 85 bodů: 2, 60 - 70 bodů: 3, 0 - 59 bodů: 4.

 

Při zkoušce není povoleno používat elektronická zařízení (laptopy, mobily).

Poslední úprava: Beníšek Michael, Ph.D. (14.02.2025)
Literatura

Povinná literatura

Matras, Yaron. 1999. Johann Rüdiger and the study of Romani in eighteenth century Germany. Journal of the Gypsy Lore Society, Fifth series, 9: 89–106.

(česká verze: Matras, Yaron. 1999. Rüdigerův příspěvek k objasnění původu romštiny. Romano džaniben 6 (3): 80–102.)

plus dva vybrané texty z následujícího seznamu (po předchozí dohodě s vyučujícím)

Bakker, P. 2012. Romani genetic linguistics and genetics: Results, prospects and problems. Romani Studies 22.2: 91–111.

Brown, I. 1928. Roms are Doms. Journal of the Gypsy Lore Society, Third Series, 7: 170-177.

Goeje, M. 1903. Mémoire sur les migrations des Tsiganes a travers l'Asie. Leiden: Brill.

Hancock, I. 2006. On Romani origins and identity. Austin: The Romani Archives and Documentation Center.

Hübschmannová, M. 1972. What can Sociology suggest about the origin of Roms. Archiv Orientální 40.1: 51–64.

Iovita, R. P., and Schurr, T. G. 2004. Reconstructing the Origins and Migrations of Diasporic Populations: The Case of the European Gypsies. American Anthropologist 106 (2): 267-281. 

Matras, Y. 2004. The role of language in mystifying and demystifying Gypsy identity. In: Saul, N. & Tebbutt, S. (eds.) The role of the Romanies. Liverpool: Liverpool University Press. 2004: 53–78.

Okely, J. 1983. Historical categories and representations. In: The Traveller-Gypsies. Cambridge, pp. 1-27.

Sampson, J. 1923. On the origin and early migrations of the Gypsies. Journal of the Gypsy Lore Society, Third Series, Vol. 2: 156–69.

Turner, R.L. 1926. The position of Romani in Indo-Aryan. Journal of the Gypsy Lore Society, Third series, Vol. 5: 145–189.

Vekerdi, J. 1981. On the social prehistory of the Gypsies. Acta Orientalia Academiae Scientarium Hungaricae 35 (2): 243-254.

Wexler, P. 1997. The case for the relexification hypothesis in Romani. In: Horvath, Julia, and Paul Wexler (eds.). 1997. Relexification in Creole and Non-Creole Languages, with Special Attention to Haitian Creole, Modern Hebrew, Romani, and Rumanian. Harrassowitz. 100–161.

Willems, Wim. 1997. In Search of the True Gypsy: From Enlightenment to Final Solution. London: Frank Cass.

(další literatura bude doplněna) 

 

Student(/ka) si vybere dva texty od dvou různých autorů na související téma (výběr musí schválit vyučující). Během samostudia a přípravě na závěrečný test se zaměří mimo jiné na analýzu východisek, z jakých autoři k danému tématu přistupují, metodologie, argumentačních linií a závěrů. Student(/ka) porovná obsah obou textů a soustředí se na zodpovězení otázek, jestli lze mezi oběma texty najít nějaké společné prvky, v čem se uchopení témat liší a jestli oba autoři docházejí ve svých textech ke stejným nebo odlišným závěrům a/nebo jestli se jejich závěry doplňují anebo naopak vylučují. Schopnost uvažovat nad oběma texty těmito způsoby se bude ověřovat v závěrečném testu.

Poslední úprava: Beníšek Michael, Ph.D. (15.02.2025)
Sylabus

1. Indický subkontinent: geografické, kulturně-historické a lingvistické vymezení

2. Hypotézy o původu Romů do 18. století: egyptský původ (Borde, Vulcanius aj.), židovský původ (Wagenseil), lidové představy

3. Prvotní hypotézy o indickém původu (Büttner, ab Hortis) a vznik lingvistické romistiky na konci 18. století (Rüdiger, Grellmann, Marsden)

4. Studium romštiny v kontextu indoevropské srovnávací lingvistiky v 19. století (Pott, Miklošič)

5. Hledání romštině nejpříbuznějších jazyků: východoindická hypotéza (Grierson), dardská hypotéza (Miklošič) a prokázaní vztahu k centrálním indoárijským jazykům (Turner, Woolner)

6. Etymologická zkoumání romské etnonymie: řecká hypotéza o původu slova ROM (Sinclair) versus dómská hypotéza (Brockhaus, Grierson, Gilliath-Smith, Sampson, Turner aj.)

7. Indologické pohledy na původ Romů a hledání etnografických paralel mezi Romy a indickými kastami (Pischel, Brown, Vekerdi, Hübschmannová, Krasa aj.)

8. Historické přístupy k původu Romů, studium arabských pramenů a džátská hypotéza (de Goeje, Kenrick)

9. Glorifikace indického původu, prolínání akademických přístupů s aktivismem, rádžpútské hypotézy (Kochanowski, Rishi, Courtiade, Hancock)

10. Lingvistické pohledy na migraci mluvčích praromštiny z Indie do Evropy a vztah Romů k jiným neindickým indoárijským populacím (Sampson, Hancock, Matras, Boretzky, Scala aj.)

11. Skeptici a popírači indického původu (Okely, Willems, Lucassen, Wexler) a přístupy současné sociální antropologie

12. Pohledy genetiky na původ Romů

Poslední úprava: Beníšek Michael, Ph.D. (15.02.2025)
Výsledky učení

Po úspěšném absolvování kurzu bude student schopen:

1. Identifikovat a vysvětlit hlavní argumenty pro indický původ Romů.

2. Popsat historický vývoj akademického diskursu o původu Romů od středověku po současnost a zasadit ho do širších společenských, politických a vědeckých kontextů.

3. Porovnat různé vědecké přistupy k otázce původu Romů (zejména lingvistické, historické, indologické, sociálně antropologické i genetické), jejich metodologie, argumentační strategie a závěry.

4. Srovnat různé jazykovědné teorie o vztahu romštiny k indoárijským jazykům a vysvětlit jejich význam pro určování geografického a historického původu Romů.

5. Interpretovat a kriticky hodnotit odborné texty zadané v kurzu, se zaměřením na identifikaci jejich teoretických východisek, použitých metod a závěrů, a diskutovat jejich vzájemnou kompatibilitu či rozpory.

6. Kriticky reflektovat ideologické, politické a aktivistické aspekty diskursu o indickém původu Romů a diskutovat jejich dopad na romskou identitu a akademické bádání.

Poslední úprava: Beníšek Michael, Ph.D. (15.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK