|
|
|
||
Přednáška představuje akademický diskurs na téma původu Romů napříč historií. Cílem je poskytnout vhled do různých představ a hypotéz o původu Romů v různých dobách a u různých autorů, do širších společenských faktorů a motivací daných představ, a dále do odlišných metodologií rozličných disciplín k tématu, zejména lingvistiky, indologie, historie, sociální antropologie, sociologie, ale i genetiky a jiných.
Úvodní hodiny poskytují základní informace o indickém subkontinentu s ohledem na jejich relevanci pro studenty romistiky. Předmět je možné si zapsat opakovaně. Poslední úprava: Beníšek Michael, Ph.D. (05.02.2023)
|
|
||
Předmět je zakončen písemnou zkouškou, která ověřuje znalosti látky probrané na přednáškách i zadané literatury. Zadaná literatura se skládá ze tří textů, z nichž jeden (Matras 1999) je pro všechny studenty společný a dva texty si student volí individuálně ze seznamu odborné literatury a po dohodě s vyučujícím. Závěrečný test se skládá ze tří částí: 1. část: orientace v látce probírané na přednáškách v průběhu semestru (hodnoceno max. 50 body) 2. část: schopnost pracovat se dvěma studentem předem vybranými texty a analyzovat je (hodnoceno max. 35 body) 3. část: podrobná znalost obsahu článku Y. Matrase (1999) (hodnoceno max. 15 body) Výsledná známka se odvíjí od součtu celkového počtu bodů a to následovně: 86 - 100 bodů: 1, 71 - 85 bodů: 2, 60 - 70 bodů: 3, 0 - 59 bodů: 4.
Při zkoušce není povoleno používat elektronická zařízení (laptopy, mobily). Poslední úprava: Beníšek Michael, Ph.D. (14.02.2025)
|
|
||
Povinná literatura Matras, Yaron. 1999. Johann Rüdiger and the study of Romani in eighteenth century Germany. Journal of the Gypsy Lore Society, Fifth series, 9: 89–106. (česká verze: Matras, Yaron. 1999. Rüdigerův příspěvek k objasnění původu romštiny. Romano džaniben 6 (3): 80–102.) plus dva vybrané texty z následujícího seznamu (po předchozí dohodě s vyučujícím) Bakker, P. 2012. Romani genetic linguistics and genetics: Results, prospects and problems. Romani Studies 22.2: 91–111. Brown, I. 1928. Roms are Doms. Journal of the Gypsy Lore Society, Third Series, 7: 170-177. Goeje, M. 1903. Mémoire sur les migrations des Tsiganes a travers l'Asie. Leiden: Brill. Hancock, I. 2006. On Romani origins and identity. Austin: The Romani Archives and Documentation Center. Hübschmannová, M. 1972. What can Sociology suggest about the origin of Roms. Archiv Orientální 40.1: 51–64. Iovita, R. P., and Schurr, T. G. 2004. Reconstructing the Origins and Migrations of Diasporic Populations: The Case of the European Gypsies. American Anthropologist 106 (2): 267-281. Matras, Y. 2004. The role of language in mystifying and demystifying Gypsy identity. In: Saul, N. & Tebbutt, S. (eds.) The role of the Romanies. Liverpool: Liverpool University Press. 2004: 53–78. Okely, J. 1983. Historical categories and representations. In: The Traveller-Gypsies. Cambridge, pp. 1-27. Sampson, J. 1923. On the origin and early migrations of the Gypsies. Journal of the Gypsy Lore Society, Third Series, Vol. 2: 156–69. Turner, R.L. 1926. The position of Romani in Indo-Aryan. Journal of the Gypsy Lore Society, Third series, Vol. 5: 145–189. Vekerdi, J. 1981. On the social prehistory of the Gypsies. Acta Orientalia Academiae Scientarium Hungaricae 35 (2): 243-254. Wexler, P. 1997. The case for the relexification hypothesis in Romani. In: Horvath, Julia, and Paul Wexler (eds.). 1997. Relexification in Creole and Non-Creole Languages, with Special Attention to Haitian Creole, Modern Hebrew, Romani, and Rumanian. Harrassowitz. 100–161. Willems, Wim. 1997. In Search of the True Gypsy: From Enlightenment to Final Solution. London: Frank Cass. (další literatura bude doplněna)
Student(/ka) si vybere dva texty od dvou různých autorů na související téma (výběr musí schválit vyučující). Během samostudia a přípravě na závěrečný test se zaměří mimo jiné na analýzu východisek, z jakých autoři k danému tématu přistupují, metodologie, argumentačních linií a závěrů. Student(/ka) porovná obsah obou textů a soustředí se na zodpovězení otázek, jestli lze mezi oběma texty najít nějaké společné prvky, v čem se uchopení témat liší a jestli oba autoři docházejí ve svých textech ke stejným nebo odlišným závěrům a/nebo jestli se jejich závěry doplňují anebo naopak vylučují. Schopnost uvažovat nad oběma texty těmito způsoby se bude ověřovat v závěrečném testu. Poslední úprava: Beníšek Michael, Ph.D. (15.02.2025)
|
|
||
1. Indický subkontinent: geografické, kulturně-historické a lingvistické vymezení 2. Hypotézy o původu Romů do 18. století: egyptský původ (Borde, Vulcanius aj.), židovský původ (Wagenseil), lidové představy 3. Prvotní hypotézy o indickém původu (Büttner, ab Hortis) a vznik lingvistické romistiky na konci 18. století (Rüdiger, Grellmann, Marsden) 4. Studium romštiny v kontextu indoevropské srovnávací lingvistiky v 19. století (Pott, Miklošič) 5. Hledání romštině nejpříbuznějších jazyků: východoindická hypotéza (Grierson), dardská hypotéza (Miklošič) a prokázaní vztahu k centrálním indoárijským jazykům (Turner, Woolner) 6. Etymologická zkoumání romské etnonymie: řecká hypotéza o původu slova ROM (Sinclair) versus dómská hypotéza (Brockhaus, Grierson, Gilliath-Smith, Sampson, Turner aj.) 7. Indologické pohledy na původ Romů a hledání etnografických paralel mezi Romy a indickými kastami (Pischel, Brown, Vekerdi, Hübschmannová, Krasa aj.) 8. Historické přístupy k původu Romů, studium arabských pramenů a džátská hypotéza (de Goeje, Kenrick) 9. Glorifikace indického původu, prolínání akademických přístupů s aktivismem, rádžpútské hypotézy (Kochanowski, Rishi, Courtiade, Hancock) 10. Lingvistické pohledy na migraci mluvčích praromštiny z Indie do Evropy a vztah Romů k jiným neindickým indoárijským populacím (Sampson, Hancock, Matras, Boretzky, Scala aj.) 11. Skeptici a popírači indického původu (Okely, Willems, Lucassen, Wexler) a přístupy současné sociální antropologie 12. Pohledy genetiky na původ Romů Poslední úprava: Beníšek Michael, Ph.D. (15.02.2025)
|
|
||
Po úspěšném absolvování kurzu bude student schopen: 1. Identifikovat a vysvětlit hlavní argumenty pro indický původ Romů. 2. Popsat historický vývoj akademického diskursu o původu Romů od středověku po současnost a zasadit ho do širších společenských, politických a vědeckých kontextů. 3. Porovnat různé vědecké přistupy k otázce původu Romů (zejména lingvistické, historické, indologické, sociálně antropologické i genetické), jejich metodologie, argumentační strategie a závěry. 4. Srovnat různé jazykovědné teorie o vztahu romštiny k indoárijským jazykům a vysvětlit jejich význam pro určování geografického a historického původu Romů. 5. Interpretovat a kriticky hodnotit odborné texty zadané v kurzu, se zaměřením na identifikaci jejich teoretických východisek, použitých metod a závěrů, a diskutovat jejich vzájemnou kompatibilitu či rozpory. 6. Kriticky reflektovat ideologické, politické a aktivistické aspekty diskursu o indickém původu Romů a diskutovat jejich dopad na romskou identitu a akademické bádání. Poslední úprava: Beníšek Michael, Ph.D. (15.02.2025)
|