PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Romština, společnost, kultura - ASE100367
Anglický název: Romani, Society, Culture
Zajišťuje: Ústav etnologie a středoevropských a balkánských studií (21-UESEBS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 61 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Pavel Kubaník, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Pavel Kubaník, Ph.D.
Anotace
Kurz představí témata z oborů sociolingvistika (sociologie jazyka) a lingvistická antropologie relevantní pro studium romštiny, resp. jazykové situace Romů. Jednotlivé lekce obsahují obecnější úvod (problematika, teoretické koncepty, příklady z různých jazykových společenství), následuje část romistická, uplatňující představené téma na situaci mluvčích romštiny a představující dosavadní romistický výzkum k tématu. Předmět je zakončen testem.
Poslední úprava: Kubaník Pavel, Mgr., Ph.D. (01.10.2024)
Sylabus

Hodiny a četba k nim:

1) Úvod: romština, lingvistika, sociolingvistika, romistická sociolingvistika
Matras, Yaron. 2002. Romani Sociolinguistics. In: Matras, Y. Romani. A Linguistic Introduction. Cambridge University Press, 238—250.
Dostupné skrze e-zdroje knihovny FF UK

2) Bilingvismus, multilingvismus, diglosie
Wei, Li. 2003. Dimenzie bilingvizmu. In: Štefánik, Jozef. Antológia bilingvizmu. Bratislava: AEP, 24—38.
PDF v záložce soubory v SISu

3) Etnolingvistická vitalita;
Yagmur, K., Ehala, M. 2011. Tradition and innovation in the Ethnolinguistic Vitality theory. Journal of Multilingual and Multicultural Development 32 (2): 101—110. DOI: 10.1080/01434632.2010.541913
Dostupné skrze e-zdroje knihovny FF UK

4) Uchování jazyka a směna
Hübschmannová, Milena. 1976. K jazykové situaci Romů v ČSSR (Sociolingvistický pohled). Slovo a slovesnost 3: 328—336.
PDF v záložce soubory v SISu

5) Revitalizace jazyka
Šatava, Leoš. 2009. Malé etnické a jazykové skupiny – současné aktivity na poli přetrvání a revitalizace identity a jazyka (teorie a praxe). In. Šatava, L. Jazyk a identita etnických menšin. Praha: SLON, 31—62.

6) Jazyk a identita, jazykové postoje
Zahova, Sofiya. 2013. Gypsies/Roma in Montenegro: Group identity and the role of language. In. Schrammel-Leber, Barbara a Barbara Tiefenbacher (Eds.). Romani V. Papers from the Annual Meeting af the Gypsy Lore Society, Graz 2011. Graz: Grazer Romani Publikationen, 81-96.
PDF v záložce soubory v SISu

7) Jazyková socializace, jazykové registry
Réger, Zita, Gleason, Jean Berko. Romani child-directed speech and children's language among Gypsies in Hungary. Language in Society (20): 601—617.
Dostupné skrze e-zdroje knihovny FF UK

8) Akvizice druhého jazyka, etnolekt
Bořkovcová, Máša. 2006. Sociální proměny etnolektu. In. Bořkovcová, M. Romský etnolekt češtiny. Praha: Signeta, 107—116.

9) Střídání kódů, Pararomštiny
Krinková, Zuzana. 2016. Několik úskalí studia španělského caló. Romano džaniben 23 (1): 7–26.
dostupné on-line na stránkách časopisu: www.dzaniben.cz

10) Jazyková práva
Sloboda, M. 2010. Menej používané jazyky v Česku: problémy rozvoja v jazykovo „homogénnom“ národnom štáte.
PDF v záložce soubory v SISu

11) Romština a škola
Filipović, Jelena. 2015. Vzdělávání v romském jazyce v Srbsku z pohledu projektu QualiRom. Romano džaniben 22 (2): 51–68.
dostupné on-line na stránkách časopisu: www.dzaniben.cz

12) Jazykové plánování
Halwachs, Dieter W. 2011. Language planning and media: the case of Romani. Current Issues in Language Planning 12 (3): 381—401. DOI:10.1080/14664208.2011.604964.
Dostupné skrze e-zdroje knihovny FF UK

Poslední úprava: Kubaník Pavel, Mgr., Ph.D. (01.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK