PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvod do mediace - ASCK100141
Anglický název: Introduction to mediation
Zajišťuje: Katedra sociální práce (21-KSOCP)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 15 / neurčen (15)
Minimální obsazenost: 10
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Hana Pazlarová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Hana Pazlarová, Ph.D.
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní zapojení do výuky – nácvik dílčích dovedností, cvičné kauzy 

Závěrečný písemný test má dvě části. Teoretická část ověřuje znalosti získané v přednáškách. Praktická část ověřuje dílčí dovednosti průběžně procvičované v rámci seminářů (např. identifikace zájmů vs. postoje stran konfliktu, neutralizace výroků apod.)  

Nejméně 80% účast na výuce 

Poslední úprava: Myšková Dana (05.01.2024)
Sylabus

Úvod do mediace

přednášející: PhDr. H. Pazlarová, Ph.D.

atestace: zkouška

počet kreditů: 4

Předmět seznámí účastníka s principy a cíli mediace. Studenti se dovědí vybrané informace o využití mediace u nás a v zahraničí. Získají informace o procesu a jednotlivých fázích mediace a zasadí si poznatky z teorie komunikace a konfliktu do kontextu mediace. Procvičí techniky aktivního naslouchání, zúčastní se modelových mediačních kauz a seznámí se s rolí mediátora. Každé teoretické téma je vždy doplněno nácvikem, předmět je zaměřen na budování praktických kompetencí účastníků. 

 

Témata jednotlivých přednášek a seminářů: 

1. Co je mediace? 

2. Komunikace v kontextu mediace 

3. Využití technik aktivního naslouchání v mediaci 

4. Konflikt v kontextu mediace 

5. Fáze mediace I 

6. Fáze mediace II 

7. Fáze mediace III 

8. Mediační dohoda 

9. Role mediátora a etický kodex 

10. Těžkosti při vedení mediace a způsoby řešení 

11. Rodinná mediace 

12. Interkulturní mediace 

Výstupní dovednosti a způsob jejich prověření: 

Student zná principy a cíle mediace. Zná fáze mediace a rozumí roli mediátora. 

Student umí rozlišit kauzy ne/vhodné k mediaci. Umí klientovi představit mediaci a vysvětlit její výhody. Student si zlepší svoje komunikační kompetence, zejména používání technik aktivního naslouchání. Dovednosti jsou průběžně ověřovány při cvičeních a řešení modelových kauz. Závěrečný písemný test má dvě části. Teoretická část ověřuje znalosti získané v přednáškách. Praktická část ověřuje dílčí dovednosti průběžně procvičované v rámci seminářů (např. identifikace zájmů vs. postoje stran konfliktu, neutralizace výroků apod.) 

 

Studijní literatura:

Šišková, T. Facilitativní mediace. Praha: Portál. 2012.  

Šišková, T. Průvodce rodinnou mediací. Praha: Portál. 2016.  

Holá, L. Mediace, způsob řešení mezilidských konfliktů, Praha: Grada, 2003  

Matoušek, O. Metody a řízení sociální práce, Praha: Portál, 2003    

Štern, P. a kol. Probace a mediace, Praha: Portál, 2010 

 

Poslední úprava: Myšková Dana (05.01.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK