PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kvalitativní výzkumný design - realizace výzkumného projektu - ASC51PV33
Anglický název: Qualitative research design - implementation of a research project
Zajišťuje: Katedra sociální práce (21-KSOCP)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 20 / neurčen (20)
Minimální obsazenost: 10
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: distanční
Způsob výuky: distanční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Kateřina Cidlinská, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Kateřina Cidlinská, Ph.D.
Sylabus
Poslední úprava: Dana Myšková (04.01.2024)

Kvalitativní výzkumný design - realizace výzkumného projektu

Kurz pro studující bakalářského a magisterského programu

Vyučující: Mgr. Kateřina Cidlinská, Ph.D.

Kontaktní e-mail: katerina.cidlinska@ff.cuni.cz

Konzultační hodiny: dle individuální domluvy

Kredity: 4

Zakončení kurzu: zkouška

Anotace:

Cílem kurzu je provést studující procesem přípravy a realizace kvalitativního výzkumného projektu tak, aby pak byli schopni samostatné realizace kvalitativního výzkumného projektu pro vlastní bakalářskou nebo diplomovou práci. Podmínkou pro zápis do tohoto kurzu je proto absolvování kurzu Kvalitativní výzkum v sociální práci zde na KSOCP FF UK, případně jiného metodologického kurzu zaměřeného specificky na kvalitativní výzkum v rámci jiného studijního programu. Důvodem je, že v kurzu již nebude prostor pro vysvětlování základních principů kvalitativního výzkumu a škály kvalitativních metod sběru a analýzy dat. S těmi již musí být studující seznámeni, aby mohli zrealizovat vlastní skupinové výzkumné projekty. Realizace těchro projektů (od přípravy výzkumu po odevzdání a prezentaci výzkumné zprávy představující hlavní výzkumná zjištění) bude hlavní náplní kurzu.

Způsob hodnocení kurzu:

Podmínkou úspěšného absolvování kurzu je:

  • podílení se na realizaci výzkumného projektu, jeho výstupu (výzkumné zprávě) a jeho prezentaci
  • příprava na jednotlivé bloky (plnění "domácích úkolů")

Za tímto účelem je nutná fyzická účast ve výuce (min na 4 blocích)

Harmonogram:

Blok 1

  • sestavení výzkumných týmů
  • rozdělění/výběr výzkumných témat
  • formulace výzkumných otázek
  • rešerše

Blok 2

  • diskuse výstupů z rešerší
  • finalizace výzkumných otázek
  • předběžný výběr metody analýzy dat (co přesně bude výzkumným cílem a jakou metodou jej lze dosáhnout)
  • výběr metod sběru dat
  • příprava sběru dat (konstrukce vzorku, príprava scénáře rozhovorů/focus groups či příprava pozorování, případně příprava jiného typu dat - dokumenty, vizuální materiály)

Blok 3

  • konzultace průběhu sběru dat 
  • předběžná zjištění
  • úprava scénářů a/nebo rozšíření vzorku

Blok 4

  • analýza dat 
  • nácvik kódování
  • seznámení s možnostmi kódování za pomoci softwaru Atlas.ti

Blok 5

  • diskuse domácího kódování
  • diskuse předběžných výzkumných zjištění
  • seznámení s parametry výzkumné zprávy (výstupů projektů)

Blok 6

  • Prezentace a diskuse výstupů skupinových výzkumných projektů

 

Povinná literatura:

Novotná, H., Špaček, O., Šťovíčková Jantulová, M. 2020. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Fakulta humanitních studií UK (Část 2: Kvalitativní metody)

Řicháček, T., Čermík, I., Hytych, R. a kol. 2013. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: MUNI.

Doporučená literatura:

Baker, S.E., Edwards, R. 2012. How many qualitative interviewsis enough?Expert voices and early career reflections on samplingand cases in qualitative research. Southampton, GB: National Centre for Research Methods.

Braun, V., Clarke, V. 2013. Successful Qualitative Research. A Practical Guide for Beginners. London: SAGE Publications Ltd.

Creswell, J. W. Qualitative inquiry and research design: choosing among five traditions. Thousand Oaks: SAGE Publications.

Denzin, Norman K. & Lincoln, Yvonne S. 2004. Handbook of qualitative research (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.

Flick, U. 2006. An introduction to qualitative research (3rd edition). London: SAGE Publications.

Flick. U. 2014. The SAGE Handbook of Qualitative Data Analysis. London: SAGE Publications. 

Flick, U. 2018. Qualitative Data Collection. London: SAGE Publications

Grix J. 2002. Introducing Students to the Generic Terminology of Social Research. Politic; 22(3):175-186. 

Guba, E. G., Lincoln, Y. S. 1994. Competing paradigms in qualitative research. In Denzin, N. K. Lincoln, Y. S. Handbook of qualitative research. London: SAGE Publications, s. 105-117.

Guest, G., Bunce, A., Johnson, L. 2006. How Many Interviews Are Enough? Field Methods, 18, 59 - 82.

Charmaz, K. 2006. Constructing Grounded Theory: A Practical Guide through Qualitative Analysis. London: SAGE.

Kaufmann, J. 2010. Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství. Kapitola: Začátek práce: Rychlost, pružnost, empatie (s. 39 – 66).

Mišovič, J. 2019. Kvalitativní výzkum se zamřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: SLON.

Rose, G. 2001. Visual Methodologies. An Introduction to the Interpretation of Visual Materials. London: SAGE Publications Ltd

Saldana, J. 2009. The Coding Manual for Qualitative Researchers. London.

Silverman, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Praktická príručka. Bratislava: Ikar.

Spradley, J. P. 1980. Participant Observation. New York.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK