PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Deinstitucionalizace - změna v systému sociálních služeb - ASC51PV30
Anglický název: Deinstitutionalisation - system change in social services
Zajišťuje: Katedra sociální práce (21-KSOCP)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 18 / neurčen (18)
Minimální obsazenost: 10
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Terezie Hradilková
Vyučující: Mgr. Terezie Hradilková
Sylabus
Poslední úprava: Dana Myšková (15.02.2024)

 

Změny metod a systému sociálních služeb – deinstitucionalizace

Povinně volitelný seminář, jednosemestrální, 2024, pro studenty bakalářského a magisterského s.

Katedra sociální práce, Univerzita Karlova, Filozofická fakulta.

Lektorka: Mgr. Terezie Hradilková

Absolventi semináře budou:

› mít přehled o pramenech a zdrojích společenské a systémové změny v sociálních službách deinstitucionalizaci a transformaci. Budou se orientovat v terminologii

› znát metody sociální práce vedoucí k individualizaci služeb, důstojnému životu a sociálnímu začlenění lidí s postižením

› umět rozlišovat mezi službami ústavního a komunitního typu, znát jejich charakteristiky,

› znát aktéry deinstitucionalizace a transformace, tj. kdo se na společenských změnách podílí a koho se dotýkají,

› seznámeni s procesem deinstitucionalizace služeb a transformace konkrétního ústavu,

› umět diskutovat a argumentovat o bariérách a zdrojích změn v sociálních službách.

Bloková výuka 26 hodin:

6x 3,5 hodiny blokové výuky

5 h samostatné práce na zpracování témat do portfolia

Formy: seminář, prezentace, dílna, diskuse, rozbor videa, kritické zhodnocení textu, vyhodnocení

Témata:

1. Úvod do problematiky – prameny, evropský sociální model, společenská poptávka, trendy v sociálních službách, potřeba změny.

2. Transformace – ústavní versus komunitní služba, změny v transformujícím se zařízení, ukazatele změn, ústavní prvky v zařízení sociálních služeb.

3. Moderní metody sociální práce, individualizace, přístup zaměřený na člověka.

4. Výsledek DI a Transformace – komunitní služby z pohledu různých aktérů.

5. Rozbor příběhu lidí, kteří odešli z ústavu do chráněného bydlení (video). Kazuistika.

6. Popis transformace ústavu.

Výstup: Portfolio absolventa semináře

a. sebrané záznamy a pracovní listy z výuky

b. doporučená literatura – seznam doplněný o vlastní návrhy titulů k tématu deinstitucionalizace

c. kritické zhodnocení vybraného titulu z doporučené literatury

d. kazuistika/profil konkrétního zájemce o sociální službu či klienta sociální služby – dobrovolné

Studijní literatura:

1. GOFFMAN, E. Stigma. Praha: SLON, 2003. ISBN: 80-86429-21-0.

2. Základní pojmy deinstitucionalizace a transformace, T. Hradilková 2020

3. Manuál transformace ústavů. Deinstitucionalizace sociálních služeb. Praha, MPSV 2013. http://www.trass.cz/archive_2015/files/5-dok-dopor-postupy(8)_ManualTransformaceTisk-Text.pdf

4. Jak na to – příklady dobré praxe v deinstitucionalizaci. Praha, MPSV 2014 http://www.trass.cz/wp-content/uploads/2016/02/jak-na-to-dobra-praxe1.pdf

5. Zákon 108/2006 sb. O sociálních službách ve znění pozdějších předpisů

6. Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením (2006)

7. Úmluva o právech dítěte

8. Videa a filmy

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK